Suck!
Asfaltboard är inte lufttät. Du kan blåsa genom den. Dessutom skulle jag, om blindbotten var asfalt board mot torpargrunden montera en isolerskiva under eftersom asfaltboard möglar...:( Tyvärr.
 
  • Gilla
bosseel
  • Laddar…
Mikael_L
andersmc skrev:
Du spikar fast dina 22x95 innan du monterar ihop bjälklaget.
Vet inte om jag missat detta eller vad, lite sent att replikera något nu ... ;)

Men jag satt alltså hela skivor (120x244) under och sen "slanor" av 22x95 under får att hålla upp allt.
För att vända på allt sen. Men även ett litet 2,5x5 meter friggebodsbjälklag är för jobbig att hålla på och hantera så där.

Så som jag redan skrivit, det var ingen bra variant, så undvik det. Gör som andersmc och andra, sätt 22x95 (22x120) under bjälken innan montage eller en läkt på sidan längst ner om bjälklaget redan är på plats och jobba bara uppifrån. Med skivor som passar mellan bjälkarna.
 
244 st står de att de har på lager i närmaste butiken här?
 
Någon som har förslag på en bra skiva för trossbotten som finns i större mått? Jag lite olika avstånd, men ca cc80, så "färdigkapade" skivor till cc60 är ju ingen höjdare.
 
När jag lade blindbotten + ny isolering i bottenbjälklaget i en gammal "fiskarstuga" från början av 1800-talet använde jag 10mm konstruktionsplywood. Den fick ju sågas till så det passade varierande avstånd mellan golvbjälkarna.
Med lite akrylfog så blev det dragfritt, och golven blev märkbart varmare.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
En metod, om utrymmet för montage tillåter, kan vara att montera 5 cm hård falsad cellplastskiva under golvbjälkarna. Montera tvärs golvbjälkarna. Utrymmet kan sedan fyllas med lösull. Naturligtvis krysskolvat och tätat runt kanter.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Askeholt; Cc 60 på bjälkarna menar du väl?
 
Redigerat:
S
seniorkonsult skrev:
Askeholt; Cc 60 på bjälkarna menar du väl?
finns dom flesta måtten i gamla hus.
trossbottenskivor finns färdiga för cc600
 
Tyvärr är det endast 20cm under golvbjälkarna så är inte lätt komma åt. Och det blir mycket spill med cellplast vid cc80 och skivorna skall ner i facken.
Konstruktionsplywood låter ju lyxigt men undrar om OSB som ju kostar den halva hade varit ok?
Just nu ligger det massivt trä (25-30mm) men det är blandade biter av överblivit material så det gå ju inte att få tät, med tanke på att det har legat där i över 100år utan mögelpåväxt känns inte mögel som en stor risk.
 
S
AskeHolst skrev:
Tyvärr är det endast 20cm under golvbjälkarna så är inte lätt komma åt. Och det blir mycket spill med cellplast vid cc80 och skivorna skall ner i facken.
Konstruktionsplywood låter ju lyxigt men undrar om OSB som ju kostar den halva hade varit ok?
Just nu ligger det massivt trä (25-30mm) men det är blandade biter av överblivit material så det gå ju inte att få tät, med tanke på att det har legat där i över 100år utan mögelpåväxt känns inte mögel som en stor risk.
sån här då
https://www.bauhaus.se/trossbottenb...2dsw1w1aj_lTGYMMRu2th8l27lOTIXDYlgaAsdn8P8HAQ
 
Var nere och kontrollmäta: CC varierar mellan 71 och 78 så CC80 var att ta i, bjälkarna 9-10cm breda, så facken är 60-68 innermått.
 
S
AskeHolst skrev:
Var nere och kontrollmäta: CC varierar mellan 71 och 78 så CC80 var att ta i, bjälkarna 9-10cm breda, så facken är 60-68 innermått.
skivan jag rekommenderar finns även i 1200mm breddskiva.

kanske går att göra dom smalare. 100-150 remsor på sidorna först?
 
  • Gilla
Tsun
  • Laddar…
Hittade 6mm oljehärdad board i 1220x2440 på Beijer, 450kr/skiva (151kr/kvm). Det känns dyrt även om jag bara skall ha 20kvm till detta rum. Då var 12mm konstruktionsplywood ju billigt i jämförelse, ca halva priset.
 
  • Gilla
qwertyuiopåasdfghjklöä
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.