Hej!
Vad behöver vi göra och vilka kopplingar krävs för att installera tvättmaskin i vårt badrum? Vi har vattenrör dragna utanpå väggen som borde gå att använda? Avloppet borde gå att installera i badkarets avlopp?
Se bilden. Under fönstret ska tvättmaskin och torktumlare stå är tanken.
Badrum med synliga vattenrör och eluttag, plats under fönster avsett för tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
När det gäller elinstallationer behöver man veta var och hur långt bort som badkar och dusch finns.
Vad är det för säkring till el-uttaget och är det skyddat av en jordfelsbrytare?
 
BirgitS skrev:
När det gäller elinstallationer behöver man veta var och hur långt bort som badkar och dusch finns.
Vad är det för säkring till el-uttaget och är det skyddat av en jordfelsbrytare?
Vad jag har fått höra ska det vara minst 60 cm från? Vi har ett uttag ca 1,5 m från och det är installerat av fackman, så jag hoppas att det är rätt gjort. Uttaget är en meter över golvet. Det syns på bilden.
 
BirgitS
Det beror också på hur stor risk det är för att det kommer vatten, vattenånga eller fukt på annat sätt.
Vad är det för säkring?
Man brukar sätta tvättmaskin och torktumlare på var sin egen säkring på 10 A.
 
BirgitS
Om allt stämmer med elen och avloppet, så handlar det om att hitta rätt kopplingar till vattnet. Byggmax ligger nära och bra. Någon som kan ge mig tips på vad jag behöver för kopplingar? Det är ju en djungel 🤔
 
T-koppling och två avstängningsventiler är allt jag behöver? För jag måste väl inte ha anslutningen högre upp på väggen? Det går väl att koppla till vattnet på den höjd som rören sitter? Anslutningen kommer att vara lättillgänglig där om den behöver stängas av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.