Hej,

Hur är det egentligen man mäter våtzon 2 från dusch? Jag har läst att man ta från duschmunnstycket och 1,2 m i radie ifrån denna. Sen har jag läst att det är 1m från duschkabinen.

Mitt "problem" är att jag klara att montera ett vägguttag om man räkna från duschmunnstycket (är ca. 1,3m) men inte fråb duschkarbinen.

Så vad säger ni? Kan jag montera vägguttag eller inte?

Mvh
Jens
 
Byggfabrikens zonindelning är inte korrekt, men voltimums tycker jag ser ut att stämma. Vad jag vänder mig emot är den "sväng" som görs över tvättstället zon 2 ska inte svänga in över tvättstället utan gå rakt upp från golvet för det är det inte zon 2 över/bakom spegeln och under handfatet är det inte zon 2 övr handfatet. det står även att zonerna går upp till2400 mm vilket är fel det ska vara 2250 mm och det är tre zoner 0-1-2
 
Jag hade tänkt ett IP21-klassat uttag.

De artiklar du nämnde visar från badkar och då är det 60cm från badkarets utkant. Stämmer de med dusch också? Kan man översätta detta med att badkanten är duschkarbinen och ta 60cm från denna?

Att mäta från duschkarbinen känns lite flummigt. Man kan ju ha väldigt stor duscharea men väldigt litet duschmunnstycke :)
 
Du har säkert rätt elmont står ju också på byggfabrikens sida att det kommit nya regler 2014. Så ignorera den länken.
 
Det gäller 60 cm från duschhuvudet när det sitter "på plats", till zon 2.
 
Elmont: Så tänker jag rätt att 60cm (till zon 2) + 60cmm (till zon 3) = 1,2m. Då borde mina 1,m vara tillräckliga för att installera ett uttag av IP-klass 21?

mvh
Jens
 
Vad gäller om man har en rörlig duschvägg mellan duschen och uttag?
 
Det områdesregler som gäller för badrum idag (2017) och ett par år framåt i tiden är de som länkas i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/el/262265-eluttag-i-badrum.html#3 Strunta i alla versioner som finns på diverse elmaterieldistributörers hemsidor etc utan vänligen läs de korrekta reglerna.

Där framgår kortfattat att oklassat område börjar 120 cm från duschhuvud utan kar eller duschväggar, eller 60 cm från (bad)karkant. Uttag måste placeras i oklassat område, det är vad badrumsreglerna säger.

Duschväggar kan begränsa dessa mått om det blir tveksamheter, men inte ett duschdraperi. Det handlar i första hand om att inte kunna oklassat område från duschen, armvägen. Vikbara duschväggar kan där vara tveksamma.

Oklassat område innebär dock inte att kapslingsklassen IP21 är tillåten, utan oklassat område innebär att allmänna regler tar vid, och dessa föreskriver IP44 för elmateriel som duschas. IP21 tillåter endast lite imma och sparsamt med kondenserade vattendroppar. Så kapslingsklassen för oklassat område i badrum beror alltså på hur torrt eller vått det är på platsen, inte på områdesreglerna i badrum.

Placeringen bör för övrigt planeras så att den inte inbjuder till att använda hårtorken i badkaret etc. Måtten är visserligen heliga, men de går ändå att missbruka om man vill. Elmateriel och våta utrymmen är ingen bra kombo. Man bör se till att det är torrt framför badrumsspegeln innan man monterar ett uttag för hårtorken där.

Sedan tillkommer kravet att all el i badrum ska skyddas av en JFB. Om man installerar ett uttag i badrumet som tidigare inte haft uttag så skulle jag tolka det som att kravet på JFB måste implementeras, dvs en JFB måste skydda alla gruppledningar i badrummet.

Man kan också behöva titta på behovet av kompletterande skyddsutjämning beroende på vilken elmateriel som finns idag och på om det finns främmande ledande delar i badrummet.
 
  • Gilla
sebnor och 2 till
  • Laddar…
Jag kollade i din länk, Bo, och där på sid 337 i SS 43640 00 finns ett mått kallat för "120 Radie för minimalavstånd". Menar dom 120 cm eller 120 mm? Det anges ju atta alla mått är cm men det rimmar inte med skisserna. ????
 
Alla mått är i centimeter. Siffran 120 cm används bara för att beskriva en enda sak vad jag kan se, och det är avståndet från duschhuvudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.