Jo, men på tex MMA så har bypassen också en linje.
Men är du säker på att det är 1-rörssytem så borde ju allt vara i sin ordning.
Annars kan du testa att vrida igen en termostat och se om returröret blir varmt, då finns det ju en bypass.
 
toto1 skrev:
Jo, men på tex MMA så har bypassen också en linje.
Men är du säker på att det är 1-rörssytem så borde ju allt vara i sin ordning.
Annars kan du testa att vrida igen en termostat och se om returröret blir varmt, då finns det ju en bypass.
Absolut, det har jag gjort. Har också vvs-ritningarna där det tydligt är utritat och skrivet enrörssystem.
 
Bakom termostaten ser det ut så här.

Mässingsventil med skala 1-10 och en mindre ratt med skala 7-9, ser ut som justerbar del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser det ut som en justeringsmöjlighet. Kan man vrida den inre ratten? Hur fattar man skalorna? På inr skalan tror jag det står 7, 8, 9. På den yttre 1-10. Vad har man för att vrida?
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Tosse skrev:
Tack. Hittade lite vägledning för epecon här om någon annan letar: [länk]
Du behöver ett specialverktyg, ser ut som ett litet grått plastvred. Ring Epecon så skickar de ett👍
Sen ska det nog bli ordning på grejerna. Är radiatorerna på slingan lika stora?
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Tack för tipset! Ska ringa dem. Nej radiatorerna är inte lika stora. Den som är för svag är en väldigt lång radiator (över 3 m) med flera paneler. Sitter i ett burspråk med mycket fönster så det behövs lite extra värme där. De innan är kanske 1,80 långa men en decimeter högre istället då bröstningen är lite högre där.

Hittade en beräkning. Oklart för mig om den är inställda enligt denna. Sen kan det ju vara så att verkligheten inte blev som ritningen riktigt... så verkar det vara på många delar i huset.


Bilden visar ett dokument i en pärm med text och siffror som kan antas vara en beräkning eller specifikation för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mailade Epecon. De svarade snabbt att de har postat en nyckel till mig. Fin service! (y)
 
Har du ritningar på värmesystemet?
 
Ja. Bifogar övervåningen. På nedervåningen är det golvvärme.
Ritning av övervåningen i ett hus som visar rumsuppdelning och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1R = 1-rörskoppel. Du har alldeles rätt😀 Sitter det någon injustering innan slingorna?
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Ja, de sitter strypventiler på de två slingorna. Jag hittar dock ingen strypventil på slingan som går till golvvärmen. Jag har ställt in strypventilerna enligt värdena på ritningen. De stog helt fel, sannolikt sedan installationen för 18 år sen. Vet du hur såna här strypventiler fungerar? Ger högre siffra högre flöde? Eller är högre siffra mer strypning?

Med golvvärmen är det lite speciellt. Golvvärmen sitter bakom en (manuellt) termostatstyrd växelventil. Efter ventilen sitter en cirk.pump. Denna ventil är trasig så den står alltid öppen. Golvvärmen ligger alltså direkt på framledningen. Jag får lite för hög framledning alltså på golvvärmen men den begränsas i son tur av rumstermostater.

Kan den trasiga växelventilen leda till att golvvärmen tar för mycket av flödet från radiatorerna?
 
Det är precis det dwn gör
Växelventilen eller shunten ör för att blanda svala vattnet i golvvärmen med primären
Om ventilen är fullt öppen så åker primären genom golvet
Vad är det flr ventil som är trasig, kan du lägga upp en bild?
 
Har en rörmokare som ska komma och byta insatsen. Så svårt att få honom att verkligen dyka upp bara...
Rörmokarens arbetsområde med en fastkärvad ventilpinne omgiven av smuts och kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På denna sitter det alltså en motor som är kopplad till en termostat. Jag har en ny motor (den gamla var paj), men insåg när den skulle bytas att pinnen i ventilen var helt fastkärvad. Jag kan vålda den något in och ut. Men trycker jag in den åker den inte ut av sig själv. Det var massor av smuts runt den.
 
Personligen skulle jag nog trycka in piggen halvvägs och låsa med tving eller dylikt
Golvet kan ta mycket stryk av att bli uppvärmt på full framledning
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.