All in! Har alltså bara bilat upp för ny golvbrunn samt där de gamla rören skall bort.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
simpa81 skrev:
All in! Har alltså bara bilat upp för ny golvbrunn samt där de gamla rören skall bort.
Jag står inför liknade projekt, källare, tvättstuga, gjutjärnsbrunn/rör.
Får samla lite kraft genom att följa ditt arbete. :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Ha tålamod :) detta kommer att ta tid!
 
simpa81 skrev:
Ha tålamod :) detta kommer att ta tid!
Jag har inte ens orkat åka till Cramo och kollat vad det kostar att hyra en maskin så.. :)
 
Jag fick betala 625:- för en helg. Då ingick försäkring samt slitage av mejseln.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dags för en uppdatering av tråden, har ju ändå hänt litegranna.

Det gamla badrummet blir tvättstuga med plats för ett badkar. Vi har bilat upp och bytt avloppsrör och bytt golvbrunnar. Sen gjutit igen efter oss. Detta gjordes i våras, sen har det stått still över sommaren då vi ägnat oss åt roligare saker.

Nu har vi återupptagit projektet. Har spårat in vp-rör och dosor, dosorna har jag fäst med lite fogskum.

Har även påbörjat en "trumma" mot taket längs ena väggen som ska dölja lite rör för vatten och el samt det ska sitta spottar i den som belyser väggen lite.

Funderar över golvet, ska lägga klinkers. Ytan är rätt ojämn idag, så jag behöver jämna av den med något och fixa lite fall mot brunnarna. Är det flytspackel som gäller mot den oisolerade plattan, eller skulle det funka med finbetong eller kanske EPS för att få lite varmare golv?
 
Nu händer det lite i tvättstugan igen! Är rätt precis ett år sedan vi påbörjade projektet.

Bestämde mig för att istället för att kakla på putsen, så reglar vi upp nya väggar med plåtreglar och sätter våtrumsgips. Dessa tapetserar vi med vävtapet och målar med våtrumsfärg. Tror det blir bra! Fördelen är att vi får ett installationsutrymme bakom.

Har kommit så långt att jag snart är färdig med reglarna, ska börja sätta skivor i slutet på veckan. Kommer lite bilder om nån är intresserad!
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Bilder, jättemånga bilder! :D
 
Segrenovering innebär tydligen seguppdatering.

Har i stort sett gipsat klart nu, har fönstersmygarna, dörrsmygen samt "trumman" kvar att gipsa.

Skivorna var hutlöst dyra men hoppas att de håller vad de lovar.

Blev lite bongotrumma av väggarna men vi ska tvätta där inne, inte stå och banka i väggarna.

Klippte små vinklar av plåt och förstärkte innerhörnen med, kan bli lite rangligt med plåtreglar annars.


Gipstavlor på väggar i renoveringsprojekt med fönster och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Segrenovering innebär tydligen seguppdatering.

Har i stort sett gipsat klart nu, har fönstersmygarna, dörrsmygen samt "trumman" kvar att gipsa.

Skivorna var hutlöst dyra men hoppas att de håller vad de lovar.

Blev lite bongotrumma av väggarna men vi ska tvätta där inne, inte stå och banka i väggarna.

Klippte små vinklar av plåt och förstärkte innerhörnen med, kan bli lite rangligt med plåtreglar annars.


[bild]
Jag köpte nå plåtprofiler som jag skruvade mellan hörnreglarna under gipset.
Vill minnas det var nån Gyproc produkt, typ 70x70x2000.
 
Aha! Tack för tipset, ska leta dessa inför kommande rum.
 
Jobbat lite mera idag, med smygar kring fönstret och dörren. Blir gipsade smygar, har tänkt att dra in vävtapeten i smygen och på så sätt slippa foder.

Tips på bra hörnförstärkningar för gipsytterhörn tas gärna emot :)
 
Jag köpte några på K-Rauta spm jag tyckte var bra. Man sprayar vatten på dem och trycker dit. Jag häftade dessutom fast dem :)
 
Låter smidigt!
 
Fungerar det bra med gipsskivor i källare? Blir inga fuktproblem med tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.