Hej!
Behöver lite tips angående ettrörskoppel. Har ett system med golvvärme i plattan och två ettrörs-kretsar med radiatorer uppe (3 raddar på varje krets.

Har problem med att en radiator som ligger sist i ena slingan inte alls får samma värme som övriga med effekten att det rummet blir lite för svalt.

Bifogar bilder på kopplet. Kan jag ändra hur mycket som går igenom radiatorn? Står Epecon 1R på radiatorn. Har motionerat pinnen under termostaten, den var rätt trög med det gjorde ändå ingen skillnad.

Andra tips på vad jag kan göra för att få mer fart på den? Behöver jag byta nåt annat?

Tackar på förhand för din hjälp!!


Radiator med termostat märkt 'Epecon 1R' och kopplad till två rör mot röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ettrörskoppel märkt med "Epecon 1R" för en radiator, i behov av justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I undre delen brukar det finnas en bypassventil, möjligen med en insexskruv 2.5 mm för justering.
 
Bakom locket längst till höger i bilden alltså?
 
Så här ser det ut innanför locket. Det är en 8 mm insex. Den är helt utskruvad. Jag provade att skruva in den. Efter typ 3 varv bröjade det droppa. Vad är funktionen på den här skruven?
 
Det borde vara bypassventilen.
 
Okej, och jag justera den genom att skruva in den? Det som gjorde mig fundersam var att det började droppa.
 
Glömde bilden tidigare insåg jag...
Messingkoppling på ett vattenrör nära ett fönster, möjligen del av ett VVS-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag känner tyvärr inte igen denna typ.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Det är ingen injustering, det är en avstängningsventil för radiatorn.
Det finns en nyckel som man öppnar flödet med mer bakom termostaten
Ring en röris, de har sådana nycklar
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
kulle
Har det alltid varit dålig effekt på detta eller är det något som börjat nu ?
 
kulle skrev:
Har det alltid varit dålig effekt på detta eller är det något som börjat nu ?
Jag tror det har varit en längre tid, kanske alltid. Huset är ett Götenehus från 99. Jag flyttade in för ett år sen. Föregående ägare sa att det blev lite svalt i köket vid väderomslag.

Min tolkning är att endera 1-rörsslingan dåligt injusterad. Eller så är det något fel på radiatorn. Man kan ju tycka att systemet i grunden borde fungera i och med att det är ett hyffsat modernt typhus. Flera andra saker på värmen har varit märkligt inställda, sannolikt från bygget - föregående ägare som byggde var inte speciellt händig så skulle inte tro att han ändrat något mer än termostaten.
 
Tosse skrev:
Jag tror det har varit en längre tid, kanske alltid. Huset är ett Götenehus från 99. Jag flyttade in för ett år sen. Föregående ägare sa att det blev lite svalt i köket vid väderomslag.

Min tolkning är att endera 1-rörsslingan dåligt injusterad. Eller så är det något fel på radiatorn. Man kan ju tycka att systemet i grunden borde fungera i och med att det är ett hyffsat modernt typhus. Flera andra saker på värmen har varit märkligt inställda, sannolikt från bygget - föregående ägare som byggde var inte speciellt händig så skulle inte tro att han ändrat något mer än termostaten.
Är du säker på att det är 1-rörsystem? Det sitter ett 2-rörskoppel på radiatorn.
 
Ja, säker. Hur ser du att det är 2rörs? Står 1 R på kopplet.
 
Jo, du kanske har rätt... Enligt markeringen på kopplet, om man tolkar det som på vissa andra koppel, så är det 2-rörs. Markeringen är de L-formade strecken.
Men det kanske inte gäller epecon.
Ser markeringen lika ut på alla koppel?
 
Japp, samma koppel. Jag gissar stt linjerna visar vattnets väg. Tilledning är den högra som går upp mot termostaten, returen till vänster kommer från radiatorns nedre del. Men det är väl detsamma oavsett 1 eller 2 rör. Det år väl bara bypassen som skiljer dem åt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.