Nu har jag provat flera olika inställningar på innegivaren å ja blir inte klok på det här :( bör inte fjärrvärmen stänga helt å dra 0 om inställd börtemp har blivit uppnådd? Kör ju luftvärmepump så länge den klarar å hålla tempen å vill bara att fjärren ska gå in å stödvärma när luftis inte räcker till. Har provat båda med termostater helt öppna samt enbart toalett öppen å resten strypta. Får ändå ej fjärren å stänga av trots att börtemp är inställd på 18 och rumstemperatur nu med -1 ligger på 23 vid givare
 
Kom på att jag tänkt lite fel, det räcker inte med att bara sänka innetempens börvärde några grader för att "stänga av" värmen till radiatorerna, reglercentralen beräknar framledningens börvärde utifrån innertemperaturens bör- & ärvärde, utetemperaturens ärvärde och bla PI-parameterna.

Du får nog bygga något som gör att när LLVPn ger tillräckligt med värme så simuleras att utegivaren har 20°, när LLVPn inte orkar så växlar signalen över till den äkta utegivaren.
 
Hur blir det om man kopplar ur utegivaren? Störande att innegivaren inte funkar som jag hade tänkt. Kanske får ta och ringa fjärrvärme leverantören och få lite tips hur jag ska gå till väga. Kunskapen att bygga nått har jag dessvärre inte.
 
Kommer sätta in en kamin framöver också, min tanke var att när ja skulle elda så skulle innegivaren göra så fjärrvärmen stängde av, det innebär alltså om ja fattar det rätt så kommer inte innegivaren lösa det problemet inom att han över går på utegivaren? Så då måste ja bygga nån sådan grej för å få det att harmoniera?
 
Jag tycker det känns som att anläggningen drar ca 1kW son grund.

Borde man ha 0 förbrukning om alla radiatorer stängs t.ex. Jag har inte testat detta men det känns i mitt fall som att skillnaden mellan att strypa alla element en del, eller ha fullt öppet ger minimalt inslag på effekten.
 
MrCaesar skrev:
Jag tycker det känns som att anläggningen drar ca 1kW son grund.

Borde man ha 0 förbrukning om alla radiatorer stängs t.ex. Jag har inte testat detta men det känns i mitt fall som att skillnaden mellan att strypa alla element en del, eller ha fullt öppet ger minimalt inslag på effekten.
Långskott, men det är inte så att någon precis spolat vatten när du kollar då? Min enhet tar en vad det känns som en evighet att sjunka efter att någon spolat vatten när jag kollar.
 
Sjuårs olycka, luftvärmepumpen gav upp så nu får jag köra enbart på fjärren ett tag :( just nu -22 ute och ställt in kurva 0.8 och alla termostater i boende olan på max, 4 av 6 element i källaren är helt avstängda. Att förbruka lite drygt 10kw i timmen då känns galet mycket men antaglugen behöver mitt hus göra det?
 
Ska du ha luftvärmepump, kamin och fjärrvärme??? Låter som en cirkus..

Skippa kaminen och luftvärmepumpen, och läste lite snabbt ditt problem, har du element, ställ dessa på 20gr, då kommer dessa öppna i de rum ej luftvärmepumpen orkar.

Vad alla pratar om rumsgivare, utegivare med rätt inställd kurva, 21gr inomhus i alla väder, resten tar rad termostaten om solen lyser in eller hela släkten kommer.
 
Jo jag håller å försöka få ordning på fjärrvärmen nu, Kaminen vill jag ha för mys eldning skull och hjälpa fjärren då de är såhör kallt... Ska ge de några dagar nu å se vad inne tempen ligger på med alla termostater fullt öppna.svårt att veta exakt vad termostaten ska stå på för att hålla 20 grader, första vintern i huset dessutom
 
Alva10 skrev:
Sjuårs olycka, luftvärmepumpen gav upp så nu får jag köra enbart på fjärren ett tag :( just nu -22 ute och ställt in kurva 0.8 och alla termostater i boende olan på max, 4 av 6 element i källaren är helt avstängda. Att förbruka lite drygt 10kw i timmen då känns galet mycket men antaglugen behöver mitt hus göra det?
Ja, det beror helt på hus, ventilation, storlek osv. Mitt gamla dåligt isolerade hus från 1947, ett plan med källare och kallvind på 125m² i vardera plan drog ungefär 4-5kW nu igår när det var -13⁰C ute. Det med ventilation som byter luften enligt norm (1 gång på två timmar?)

Så där har du en datapunkt. Jag skulle antagligen komma upp i dina siffror om det var -22⁰C här. Men å andra sidan så är ju huset inte byggt för Norrland, utan för södra Sverige, så vi får hoppas att du har bättre isolering.

P.S. Och du förbrukar inte 10kW i timmen, utan 10kW antar jag? Om du menar 10kWh i timmen, så blir det just 10kW...
 
Ja du har rätt, mina kw termer är fel, men snittar runt 10 kw/h tegelhus från 65 med 200 isolering på vind och 2 glas. 125+128m2 källare 100m2 lite drygt men den har bara 2 element igång. Men ja de är nog bara gilla läget ;) reservdel till pumpen kommer kanske till veckan å då blir de väll bättre :)
 
Ja, jag kollade nu, och då låg vi på 7kW med -10⁰C ute. Så 10kW med tvåglasfönster osv. är väl inte helt orimligt. Lite beroende på förstås.

Så ut och åk skidor istället för att tänka på värmekostnaderna. ;)
 
Jag har fjärrvärme med inomhusgivare och har en bra inomhustemperatur när utomhustemperaturen håller sig stabil. Jag upplever dock att det blir kallare i huset under en "övergångstid" i samband med att utetemperaturen ändras från kallt till varmare. Är det en riktig slutsats från min sida att jag då sannolikt har en alltför brant reglerkurva och att den behöver planas ut något?
 
Kaminen ger väldigt lite värmetillskott, och pratar man pengar så väldigt svårt att räkna hem en sådan installation, men skall vara för myset då.

Vi hade -23 gr i dagarna, luftvärmepumpen höll 22gr på nedre plan och 21gr på övre plan, denna avger 4.4kw vid -15, FLVP värmer endast Vv och golvvärme i badrum och entré.

Vad kostar fjärrvärmen/kWh? Låter som att den är väldigt dyr, men bekvämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.