Min spånsug är utrustad med nollspänningsbrytare och det vore väl bra om jag inte skaffat startautomatik till den. Alltså tänkte jag ge mig på att helt enkelt sabotera brytaren lite lagom, men det var visst lättare sagt än gjort.

Har någon gjort något liknande? Är det görbart eller åker man på att skaffa en ny manöverbrytare? Och hur kopplar man då sina (för många sladdar)? Innehåller den här brytaren också någon form av motorskydd som man då också måste ersätta?

Eller en enklare fråga, hur i hela friden bryter man sig ens in i kopplingsboxen? Bortsett från de fyra skruvarna som gick genom locket och fäste hela grejen i resten av konstruktionen ser jag inga skruvar, men locket sitter som skruvat lik förbannat. Exakt samma sak gäller för kopplingsboxen i metall på motorn.


Dammtäckt spånsug med nollspänningsbrytare och flerpolig röd kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånsug med nollspänningsbrytare och kopplingsschema, synliga ledningar och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en nollspänningsbrytare på en spånsug, med röd och gul knapp, fäst på en dammig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvar man inte lös den gula ramen på de där?
Enklaste sättet att desavouera den är väl att ersätta den med en vanlig handske...men någon form av nollspänningsutlösning ska du nog ha på kombinationen maskin-spånsug.
 
E
Den där tror jag blir svår att ta sig in i om det inte sitter skruvar i intaget eller under gula plastramen. Däremot fungerar ju en sådan nollspänningsbrytare som vilken kontaktor som helst där manöverspänningen tas från utgående sidan, när man trycker in knappen så går strömmen genom kontaktorn och det blir då spänning på manövern som "håller" kontaktorn tills det inte längre går spänning genom den, antingen genom att stoppknappen trycks in eller av spänningsbortfall på annat sätt.

Lättast är nog om du försöker ta dig in i motorns kopplingslåda och lägger in en ny anslutningskabel med vanlig handske på.
 
Du får borra bort kopparnitarna. Tyvärr kan de snurra runt så en tex en sidavbitare är bra att ha också. Så här kopplade jag om (gäller 1-fas):
https://www.byggahus.se/forum/verkt...rdragning-spansug.html?perpage=15#post2423281

Vad gäller kopplingsboxen så är det bara hårdhänt handlag som gäller! :) Bänd på bara så släpper packningen till slut.

Det är bra att använda nollspänningsutlösaren för den innehåller ett motorskydd (iaf på min spånsug).
 
E
Som ClasseClas säger så är du på rätt väg, men du får borra eller bända bort nitarna. Däremot sitter det inte något motorskydd i den där lådan, om man får tro schemat på sidan.
Elektrisk komponent med öppen låda, borttagna nitarna och ett skildrat kopplingsschema på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med lite våld fick jag upp båda boxarna och gav sedan upp på att modifiera brytardelen. Plan B är därför att koppla bort rubbet och ersätta med en handske, men innan jag törs göra det skulle jag vilja förstå vad de två vita sladdarna som kommer ut ur motorn är bra för. Är de till termobrytare? Kan man lämna dem okopplade?
Närbild av en elektrisk motoranslutning med olika färgade kablar och skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man ser inte mycket på bilden, det är alldeles för närbild, det går inte att se var dom vita trådarna är anslutna, det går att antyda att en/två vita trådar går ner i motorn.

Ta bild på innanmätet av nollspänningsutlösaren, om den liknar Emil-K så innehåller den kontaktor med hjälpkontakt, startknapp & stoppknapp.
Genom att koppla om lite så går det att koppla bort startknappen, det går även att bygla mellan inkommande & utgående kablar så att hela funktionen blir bortkopplad.
 
Det är lite svårt att se. Du har tagit bilden aningens för nära! ;-) Jag tolkar de dubbla kablarna mellan brytare och kopplingsplint som att den ena är en returkabel för att kunna bryta nollspänningsbrytaren pga överhettning. Om du kopplar handsken direkt på kopplingsplinten så borde det fungera. Däremot tappar du överhettningsskyddet.Prova med en bild till så kanske vi kan hjälpa till.

Nyfiken fråga; Var det kabelskoanslutning inne i nollspänningsbrytaren?
 
De vita är säkert till termokontakter i lindningen så du kan lämna dem oanslutna men se till att ändarna är isolerade eller satta i ubåt, sockerbit etc. Att du blir utan skydd av motorn är ju normalt inte bra men denna körs ju knappast utan att någon finns i närheten. Ett alternativ är att du sätter ett vanlig manuellt motorskydd i stället för delen du tar bort det skadar inte däremot är inte nollspänningsutlösning direkt nödvändigt på en fläkt.
 
Det var sådana här i brytaren: Elektrisk brytare öppen med synliga ledningar och anslutningar inne i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mer avstånd: Eluttagets insida med kablar och terminalblock med lite mer avstånd mellan anslutningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är så gott som identiskt med min 1-fas FM300 köpt på DUAB-huset. Du kan koppla direkt mot plinten och använda de övre skruvarna, men du tappar termoskyddet. Nollspänningsbrytaren matar 3 faser + jord med den vänstra kabeln. Den högra kabeln används för termoskyddet med de vita kablarna för att lösa ut nollspänningsbrytaren.
 
Vad som stör mig är att motorn är D kopplad.
Vad står på märkskylten 230/400 V eller 400/690 V ??

Protte
 
Då och då inom olika verksamheter så hittar jag exempel på hur olika säkerhetsfunktioner sätts ur spel. Oftast är det slöhet, som när säkerhetsbältet kopplas bakom förarstolen så att föraren skall tjäna några sekunder på att "slippa" den onödiga proceduren att koppla bältet eller ren dumhet som när sexturisten struntar i kondomen.
I första fallet dödas personen av rattstången, i det andra av AID,s och i båda fallen så undrar omgivningen hur dumt vi får tänka.
Nu gäller frågan om vi skall uppmuntra till att kringgå den säkerhet som en nollspänningsbrytare kan erbjuda och bara för att vi skall tjäna några sekunder skita i att den räddar våra lemmar från att trasas sönder, framställa oss själva som smartskallar och tycka att världen är full av en massa idioter som bara hittar på en mängd hinder för vår så högt eftertraktade frihet.
Uppmuntra varandra till att höja säkerheten, inte försämra den. Våra samhälleliga resurser borde användas till annat än att laga och underhålla människor som trasats sönder på grund av brist på respekt.
 
  • Gilla
kokko
  • Laddar…
Nu rör det sig Ove om en fläkt för en spånsug så du behöver inte ta i så. Det är helt ok utan nollspänningsutlösare här och motorskyddet går att sätta utvändigt om man vill eller klara sig utan också i ett sånt här fall.

Verkar vara motor kring 4 kW så D-koppling är helt normalt och förväntat.
 
Jag framhärdar ändå med en dåres envishet att vi inte skall lära varandra att kringgå säkerhetsutrustning.
Jag har sett och hört alldeles för mycket för att stillatigande åse hur vi accepterar att slikt sker. Om du vill ha ett bra besked, åk till din behörige elektriker och be dem om hjälp, det kostar inget men ger en bra indikation om lämpligheten i förfarandet. Min elektriker skulle klappa till mig om jag bara andades om att föröka kringgå säkerhetsbestämmelser, därför anlitar jag dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.