Mitt nya gamla hus är från 1958 och värms upp av ...luftburen golvvärme...heter det visst. Så mycket har jag kunnat luska ut hittills (varken mäklaren eller grannar vet ngt). I övrigt finns ingen som helst info om hur systemet fungerar eller vad viktigare är - hur jag ska underhålla och sköta om gamlingen.

Systemet fungerar ganska bra så inget akut i dagsläget, men vill gärna få ett hum hur det funkar. Finns det filter som måste rengöras, saker som måste smörjas? Vinter-/ sommarreglage etc.?

Har inte tordas ta ner kåpan ännu - fick höra att den är så tung att det behövs flera starka...män (!) för att ta ner den. Behöver jag verkligen ragga ihop byns alla karlar för att hålla filtren rena? help

Finns det någon som har en gammal instruktionsbok el dyl eller som kan hjälpa mig med tips var jag kan gräva fram något liknande.

Hoppas det finns någon därute som kan skina lite ljus på denna skugga i mitt kunnande.
 
Synd, många som läst men ingen som svarat ännu. För de som är nyfikna så har jag luskat ut lite mer nu. Haft ner kåpan och rengjort metallfilter och fläktar samt lyckats vricka loss sommar\vinter reglaget som var fastmålat. Så nu kan jag hålla ventilationen igång under sommaren också och behöver inte oroa mig för ev fukt och mögel i luftspalterna under golven. Jag tycker systemet är toppen. Har mkt bra inomhusklimat och det är varken det dyraste eller billigaste. Men som sagt skulle ju gärna hitta lite tec. spec. för att kunna åtgärda ev problem som kan uppstå.

Så återigen gör jag en vädjan om info om det finns någon som vet något om termovent, svenska fläkt eller andra inblandade företag/system
 
Aldrig hört tala som detta system, men hur funkar det? Vad har du för panna som värmer allt? Blåser det sedan varm luft under golvet i alla rum? Går de kanaler, eller sitter de nån form av konvektor och vattenburet från pannan? Alltid nån annan som kanske får hjälp om du kan beskriva hur systemet funkar. =) Och så är jag väldigt nyfiken!
 
First things first.

Vi hjälper dig gärna men det blir lättare för oss om du har någon tillverkare och produktnamn. Vad står det på utrustningen du har, Termovent, Svenska fläkt? Ngt serienummer?
 
Många bilder på systemet säger mer än 1000 ord - typ.

Tycker det låter intressant, så visa (bilder och ev diagram/schema) och berätta.
 
Söker man på nätet så har tre hus i södra Stockholm som varit till försäljning under hösten 2016 haft sådant system.
Luftburen golvvärme via värmebatterier (Termovent) och elpanna. Obs! Värmesystemet är trasigt och kommer att behövas bytas. Grund: Betongplatta på mark med ingjutna kanaler till den luftburna golvvärmen.

Det andra huset hade ny panna som förmodligen var felinställt eller fungerade inte med värmeelementen eller att luftkanalerna var igensatta. Vad jag läser mig till så värms värmebatterierna upp med varmvatten från en panna. Sedan är det förmodligen en fläkt som blåser igenom värmebatterierna och driver varm luft genom kanalerna i golvet.
Var filter och sådant sitter vet TS. I ett av husen stod värmeelementen på vinden.
 
Appropå luftburen golvvärme; kommer nu att tänka på att ngn gång under -90-talet var frugan och jag och tittade på nybyggda radhus i Staffanstorp som hade luftburen värme. Varmluften pumpades genom betongplattan i en mängd små kanaler, typ VP-rör diam 25-30mm gissningsvis. Kommer tyvärr inte ihåg några andra detaljer.
 
Har för mig att mina föräldrar har det systemet i sin villa, byggd nån gång på 50talet.

En stor grön kåpa med 2st radiafläktar i källaren, kanaler i golven och sen i sin tur perforerade golvlister efter ytterväggarna?
Det fungerar bra för dom med relativt varma golv i hela huset med ett bekant hummande ljud från fläkten (besökande tror ibland att det är en micro som står och går :) )

Dom konverterade för nåt år sen till bergvärme från vedpanna och systemet verkar fungera klanderfritt.
Ett tips är att sätta ett filter på insugsluften, man fångar mycket damm och smuts där.

//
John
 
  • Gilla
UlricaB
  • Laddar…
UlricaB,

Vi bodde för några år sedan i Michigan USA, och i ett litet enfamiljshus, i vilket det fanns luftburen golvvärme. Varmluften kom från galler i golvet placerade nära fönsterna. Det stod en gaspanna i källaren. Tappar man ner något där t.ex. smycke, mynt, nycklar eller liknande i gallret, kan det försvinna i väg i rörledningen. Bekanta i samma stad, som hade ett ganska nytt hus, ca byggt 2010, har jag för mig hade också liknande luftburen golvvärme. Det kanske säljs sådan fortfarande i det stora landet. Vad det var för fabrikat vet jag ej.
 
Redigerat:
En stor del av Kanadas hushåll kör med luftburen värme från gas. Min mors kusin har en egen gaskälla på sin mark så han kan tom sälja gas vidare och ha gratis uppvärmning. Den dyraste elräkning han har på året är lika låg som vår billigaste, livet är orättvist.
 
U UlricaB skrev:
Synd, många som läst men ingen som svarat ännu. För de som är nyfikna så har jag luskat ut lite mer nu. Haft ner kåpan och rengjort metallfilter och fläktar samt lyckats vricka loss sommar\vinter reglaget som var fastmålat. Så nu kan jag hålla ventilationen igång under sommaren också och behöver inte oroa mig för ev fukt och mögel i luftspalterna under golven. Jag tycker systemet är toppen. Har mkt bra inomhusklimat och det är varken det dyraste eller billigaste. Men som sagt skulle ju gärna hitta lite tec. spec. för att kunna åtgärda ev problem som kan uppstå.

Så återigen gör jag en vädjan om info om det finns någon som vet något om termovent, svenska fläkt eller andra inblandade företag/system
U UlricaB skrev:
Synd, många som läst men ingen som svarat ännu. För de som är nyfikna så har jag luskat ut lite mer nu. Haft ner kåpan och rengjort metallfilter och fläktar samt lyckats vricka loss sommar\vinter reglaget som var fastmålat. Så nu kan jag hålla ventilationen igång under sommaren också och behöver inte oroa mig för ev fukt och mögel i luftspalterna under golven. Jag tycker systemet är toppen. Har mkt bra inomhusklimat och det är varken det dyraste eller billigaste. Men som sagt skulle ju gärna hitta lite tec. spec. för att kunna åtgärda ev problem som kan uppstå.

Så återigen gör jag en vädjan om info om det finns någon som vet något om termovent, svenska fläkt eller andra inblandade företag/system

Hej
Jag har ett Termovent system sedan 1956 som jag har problem med jag har det jättekallt i några rum men ganska bra i andra rum. Jag skulle också vilja veta mer om systemet. Har hört att man kan ”dammsuga” systemet för att få bort en massa skräp och därmed ”rensa” systemet. Men det företag jag kopplade in påstod att då måste jag i samband med detta byta hela Termovent fläktsystemet för det går inte att återanslutas rören från fjärrvärmen annars, detta till en otroligt hög summa vilket jag inte kan betala. Finns det någon som vet hur jag ska kunna lösa detta. Som det är nu har jag skaffat flera element som komplement vilket fördyrar min redan mycket höga värmekostnad.
Annzan
 
Hej!

Lite sent ute, men jag har precis köpt ett hus med samma system. Huset från -57.
Vi bytte ut en gammal elpanna mkt värmeluftspump och fungerar bra. Men jag är också intresserad av lite råd från ngn som har testat sig fram. Och vad man kan göra när fläkten tilllslut lägger av?

Tex:
Rengöring av kanaler? Någon som testat detta? Står något om tryckluft.
Smörja in fläktens glidlager?
Hur man ändrar utluften och varierar den beroende på årstid mm.

Jag har dessutom, vad jag tror, kompletta manualer från 50-talet. Allt från fläktfabriken och varma golv. Till och med reklambladet, ritningar mm. OM det är av intresse för någon, som kanske kan lite mer om sånt här än vad jag kan :)
Hör av er isf så kan jag ladda upp.

Mvh
Jesper
 
  • Öppen manual från 50-talet som visar Fläktfabrikens "Varma Golv"-system med textbeskrivningar och scheman för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rasseltass och 4 till
  • Laddar…
Hej Jesper
Jag är mycket tacksam om du skickar dessa som pdf filer det skulle vara jättebra.
Mvh Ann
 
Hej! Ska försöka spara ner bilderna på något lämpligt vis. Får fota av dem och lägga upp till er alla som är intresserade.
Har du listar ut hur man rengör kanalerna förresten?
Mvh
Jesper
 
  • Gilla
Lilla ja
  • Laddar…
JesperABC JesperABC skrev:
Hej!

Lite sent ute, men jag har precis köpt ett hus med samma system. Huset från -57.
Vi bytte ut en gammal elpanna mkt värmeluftspump och fungerar bra. Men jag är också intresserad av lite råd från ngn som har testat sig fram. Och vad man kan göra när fläkten tilllslut lägger av?

Tex:
Rengöring av kanaler? Någon som testat detta? Står något om tryckluft.
Smörja in fläktens glidlager?
Hur man ändrar utluften och varierar den beroende på årstid mm.

Jag har dessutom, vad jag tror, kompletta manualer från 50-talet. Allt från fläktfabriken och varma golv. Till och med reklambladet, ritningar mm. OM det är av intresse för någon, som kanske kan lite mer om sånt här än vad jag kan :)
Hör av er isf så kan jag ladda upp.

Mvh
Jesper
JesperABC JesperABC skrev:
Hej!

Lite sent ute, men jag har precis köpt ett hus med samma system. Huset från -57.
Vi bytte ut en gammal elpanna mkt värmeluftspump och fungerar bra. Men jag är också intresserad av lite råd från ngn som har testat sig fram. Och vad man kan göra när fläkten tilllslut lägger av?

Tex:
Rengöring av kanaler? Någon som testat detta? Står något om tryckluft.
Smörja in fläktens glidlager?
Hur man ändrar utluften och varierar den beroende på årstid mm.

Jag har dessutom, vad jag tror, kompletta manualer från 50-talet. Allt från fläktfabriken och varma golv. Till och med reklambladet, ritningar mm. OM det är av intresse för någon, som kanske kan lite mer om sånt här än vad jag kan :)
Hör av er isf så kan jag ladda upp.

Mvh
Jesper
Hej Jesper,

Har nyligen köpt hus med detta system och skulle vara tacksam för all information som går att få.

Hälsningar,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.