Garderobssnickarn
Riktigt fin såg lolukokasos! Det är en speciell känsla i såghandtag som man har format själv.
 
jockeping skrev:
Snyggt Ola. Kul att du valde laxstjärtar som fog.
Tack! Kul kanske var rätt ord, jag lider av nån laxstjärts-tourettes o har svårt att hålla mig borta. Här fyller dom väl dock någon sorts funktion så de är inte bara prydnad.
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Haha! Laxstjärts-tourettes! (y)
 
Ola C skrev:
Hamrat ihop en almhylla till hyvlarna. Började bli trångt i den hörnan av verktygstavlan så hyvlarna fick flytta ut.

Försökte färgmatcha bakstycket med verktygstavlan. Blev oroväckande likt Daniel-grå©, hoppas man inte hamnar i patentrubbel. :x

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
På första bilden såg den ut att mäta 1x1m typ.. på de andra bilderna 30x30cm :p Mycket snygg dock!
 
Ola C skrev:
Tack! Kul kanske var rätt ord, jag lider av nån laxstjärts-tourettes o har svårt att hålla mig borta. Här fyller dom väl dock någon sorts funktion så de är inte bara prydnad.
Haha, tourettes ;)

Vet inte om kul var rätt ord men den ser arbetad ut. Det är kul!
 
Jag husserar under ett annat nick normal, men...
Jag är ingen snickare, utan jag älskar att jobba i metall.
Men det projektet som nu skulle genomföras krävde "en liten del" snickarglädje varför en god vän, som är extremt duktig fick hjälpa mig med träarbetet.

Detta skall bli en present, Ett litet vägghängt skåp, format som en flaska, med plats för två flaskor i, spegelbaksida, två glas hängande i toppen och lite fin belysning.

Såhär såg min konstuktion ut: (nej, det skall inte vara famous - men det var den etiketten jag hittade...)
Vägghängt skåp i trä utformat som en flaska, innehållande två whiskyflaskor med etiketter 'Famous Grouse'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kamraten började göra sidorna:
Utsågade träsidor till ett vägghängt skåp formade som en flaskkontur på ett arbetsbord med ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började göra låsmekanismen:
Metallcylinder formad som en del av en låsmekanism på ett papper med hammare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär såg det ut för någon vecka sedan:
Träkonstruktion formad som en flaska, halvfärdigt vägghängt skåp med plats för två flaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallåsmekanism monterad på utskuren trädel av vägghängt skåpprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag skall det oljas, monteras lampa, spegel och skiva i dörr...
Bild kommer ikväll :D
 
  • Gilla
High_Fidelity och 18 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
[bild]

[bild]
För fin för verkstaden!
 
Garderobssnickarn skrev:
Riktigt fin såg lolukokasos! Det är en speciell känsla i såghandtag som man har format själv.
Tack Garderobssnickarn! Förstår att du är ny, välkommen!
Det värsta med att göra bra grejor är att ens närmaste omgivning tycker att det förpliktigar :)
 
ArgaArne skrev:
Jag husserar under ett annat nick normal, men...
Jag är ingen snickare, utan jag älskar att jobba i metall.
Men det projektet som nu skulle genomföras krävde "en liten del" snickarglädje varför en god vän, som är extremt duktig fick hjälpa mig med träarbetet.

Detta skall bli en present, Ett litet vägghängt skåp, format som en flaska, med plats för två flaskor i, spegelbaksida, två glas hängande i toppen och lite fin belysning.

Såhär såg min konstuktion ut: (nej, det skall inte vara famous - men det var den etiketten jag hittade...)

Kamraten började göra sidorna:

Jag började göra låsmekanismen:

Såhär såg det ut för någon vecka sedan:

Idag skall det oljas, monteras lampa, spegel och skiva i dörr...
Bild kommer ikväll :D
Jösses vilken ambition, när det egentligen hade räckt med två sugrör :D

Välkommen till Bygga Hus-forumet Arne!
 
@Chrissofsweden; Rätt mått är nog mittemellan, typ 60 hög och 50 bred.

@Kane; Spenderar ju mer tid i verkstan än i vardagsrummet så då ska det väl vara fint i verkstan:)

ArgaArne, väldigt snyggt snickrat (av din kompis), speciellt "dubbelrundade" övergången mellan botten och hals.
 
Så jag "slängde ihop" en hyvelbänk. Började på detta projekt efter att vi flyttat in huset, för knapp 1,5 år sedan och jag har jobbat sporadiskt på det sedan dess. Det tog ju sin lilla stund, men nu när den är klar så känns det jäkla skönt alltså!

Träsnickerbänk i ett verkstadsutrymme med skruvstäd och verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd hyvelbänk av trä med vridskiva och genomgående skruvar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en handbyggd hyvelbänks hörndetalj med synliga träsammanfogningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbord närbild, noterbart hantverk, kuggsammanfogning, inomhus, delvis synkroniserat, neutralt golv, enkelt, robust konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en nyligen färdigställd hyvelbänk med skruvstycke i träverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa projekt får bli lite mindre.
 
Redigerat:
  • Gilla
stice och 30 till
  • Laddar…
snuttekudden skrev:
Så jag "slängde ihop" en hyvelbänk. Började på detta projekt efter att vi flyttat in huset, för knapp 1,5 år sedan och jag har jobbat sporadiskt på det sedan dess. Det tog ju sin lilla stund, men nu när den är klar så känns det jäkla skönt alltså!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Nästa projekt får bli lite mindre.
Utställningslokal eller garage?
 
Fantastiskt snyggt bygge!
 
Kane skrev:
Utställningslokal eller garage?
Källare.
 
Träbit med en handgjord snidning av en triquetra, utförd med morakniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade en bit trä och en vanlig morakniv med mig på fjällresan. Inte mycket att yvas över men kanske lite inspiration för de som ska på fjällresa och inte vet vad man ska göra på kvällen... Jag räknar med ca 153 fjällresor till innan det blir något riktigt gjort :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.