P
michfris skrev:
Prova gör långsidorna i 16mm limfog och botten av en 10mm formplyfa. Med trälim sitter det fast efter det.
Ja tack för tipset (y) annars funderade jag på 15mm plyfa både sidor och botten, fast botten kanske funkar med 10mm? tänkte eventuellt kexa botten med dominon
 
pleqtiz skrev:
Ja tack för tipset (y) annars funderade jag på 15mm plyfa både sidor och botten, fast botten kanske funkar med 10mm? tänkte eventuellt kexa botten med dominon
Bara att köra på och pröva sig fram. Här är en låda som blev över från min produktion..


Trä låda av plywood står på trägolv inomhus, överskott från produktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
Inhandling av material sker nu inom närmsta dagarna men om det blir något gjort sen vet jag inte då vi väntar tillökning i familjen.. men lite ska man nog allt kunna smita undan hoppas jag :)

Hade en annan tanke.. hur får man på fronten på bästa sätt? ska den skruvas på när lådan sitter på plats eller när lådan ligger på bord? isåfall hur centrerar man den på lättast sätt? ska man göra mallar för det att sätta runt lådan så allt blir i nivå eller hur ska man göra?
 
pleqtiz skrev:
hur får man på fronten på bästa sätt? ska den skruvas på när lådan sitter på plats eller när lådan ligger på bord? isåfall hur centrerar man den på lättast sätt? ska man göra mallar för det att sätta runt lådan så allt blir i nivå eller hur ska man göra?
Obs, bilder i oordning! Den lådan som är för liten är för att visa hur man exempelvis kan få den på plats när man har rätt storlek på lådor vill säga.

Med det sagt...

Ska du ha infällda lådor eller ska de ligga utanför stommarna?

Om infällda, gör som min låda ovan fast med två kortsidor, jag hade bara en.
Förhoppningsvis får du med manual från tillverkaren hur långt in beslaget ska skjutas in från stommens front. Jag som har infällda lådor skjöt in beslaget.
Min lådfront är 20 mm tjock inkl, 4mm mdf som spegel. Och då blev det bra.

Vit byrå med träkant och fyra lådor med gyllene handtag, genomsnittlig springa mellan lådfronterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man att beslaget är inskjuten en bit, 26mm visar det sig.

Infälld lådfront med synligt skåpsbeslag och en 26 mm inställningsmarginal i ett vitt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För nästa stomme jag gör lådor åt, så gör jag två kortsidor istället för en..


Träram låda utan front, visar struktur för infällda lådor i DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska försöka komma på hur jag ska få exakta mått men håller mig till en springa om 3-6 mm. Med Salice Futura köper jag till clips som jag kan justera i höjd och sidled viket hjälper mig en hel del.

Jag är inte bra på att förklara eller bygga saker men provar mig fram. Ingen saxning eller annat utmärkande men en dag är jag där, många som inspirerar på detta forum att vilja mer, kunna mer och därigenom få bättre resultat.

Här är en sammansatt stomme med lådor. Lister ska självklart på men jag ska bryta upp parketten för att jämna ut en ojämnhet.
Oj vad jag ser fram emot det.

Vit sammansatt köksstomme med infällda lådor och dörrar med gyllene handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och stort grattis till kommande tillökningen!!
 
  • En obearbetad träkloss placerad i en vit hyllsektion som illustrerar infällning av lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
ja då är jag med lite på noterna, jag tar måttet från lådan som den sitter fast, sen mot sidorna på stommen så får jag måttet för lådan och fronten minus 3-6mm för springan runt.. då kan man ju göra mallbitar så man får fronten rätt på låda på engång om man nu ska göra flera.. att få en 5mm springa på ena sidan och 2mm på andra sidan för man satt fast fronten fel känns ganska så lätt hänt :surprised:

Tack för gratulationen :)
 
S
Jag gör ett försök att beskriva hur jag gjorde.

- utanpåliggande fronter
- jag byggde klart alla lådor först men när fronterna skulle göras så gjorde jag klart en hurts (fyra fronter) först, inte kul att stå med typ 30 fronter som inte funkar

Träram med fyra lådor i olika storlekar och mätningar på sidorna, samt en närbild av expansionsbeslag på lådfront.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätning av en lådfronts höjd med en tumstock mot en röd låda, textförklaring om måtten på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röda skåpsfronter med måttband som visar avståndet för expansionsbeslaget och skåpets uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
Skooda, hur gjorde du på din L-BOXX bänk, också fasta positioner eller körde du 32 mm hålbild?
 
S
Kane skrev:
Skooda, hur gjorde du på din L-BOXX bänk, också fasta positioner eller körde du 32 mm hålbild?
jag använde bosch RA 32 system, 5mm notfräs med bottenskär
 
Skooda skrev:
jag använde bosch RA 32 system, 5mm notfräs med bottenskär
Tänkte jag också göra. Var får man tag på beslagsskruv a'la IKEA? Till Biltema följde bara vanlig träskruv med.
 
S
Sök på Systemskruv, jag köpte mina på bauhaus
 
Skooda skrev:
Sök på Systemskruv, jag köpte mina på bauhaus
På Bauhaus värdelösa hemsida är det inte lätt att hitta. Fick du borra upp beslagshålen?

OT: Exempel på Bauhaus kassa hemsida;

bild från verkligheten (från cyclonetråden)

Rulle med svart dammtätningsslang i butikshylla med prisskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och på Bauhaus hemsida

Skärmdump från Bauhaus hemsida visar en svart slang för vattenfall med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag behövde inte borra upp beslagen, skruven finns i olika storlekar.

Jag fräste hål rakt genom den mittersta mdf skivan och kortade av systemskruvarna där två beslag använde samma hål (bla. längst ner)

Verktygslådor i en verkstad med frästa hål och markerade beslagskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Plastförpackningar med skruvar och etiketter som visar storlek, artikelnummer och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Hej. Lyfter denna lite.
Är det någon som vet om biltemabeslagen som diskuteras här passar i Ikeas hålbild i bänkstommar METOD? Kom över ett par som jag smällt upp och tänkt ha som förvaring för frässtål/kuttrar och systainers och tycker mig ana att Biltemas beslag är rätt uppskattade och prisvärda?
 
Kan nu i efterhand meddela att dom passar fint om man borrar upp bakersta hålet lite i beslaget (y)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.