Hej,

Jag hare för avsikt att byta brytare i mitt hus, ett modulhus från tidigt 80-tal. Någon stjärna lyckades på 200 hus sätta dosorna för nära dörrarna, genomgående i hela husen, så att det har varit tvungna att feina kanske 15-20mm av bredden på dörrfodren för att brytarna alls ska få plats. Det är ju inte jättevackert kan man väl säga. Min fråga är huruvida det finns några mindre brytare som jag kanske har missat?

Hade tänkt sätta Schneider exxact och ignorera problemet och bara köra på men om man har en mindre brytare kan man ju i teorin i alla fall sätta nya lite smalare foder sen. Vet inte vad som blir minst ful, är lite pest eller kolera.

Men frågan är alltså, finns det några brytare som inte bygger typ 9cm som Schneider exxact, helst 6-7 eller liknande.

Tack på förhand
 
Danmark kör den 50 mm dosor och därmed betydligt mindre brytare.

Protte
 
Det kan man ju kalla byggblooper :(

En variant kanske är att sätta trådlösa nexabrytare istället?
 
Vet du någon butik eller tillverkare man kan söka på? Lyckas ju inte googla mig till något vettigt.

Annars får jag väl sätta riktigt smala dörrfoder senare antar jag..
 
Om det är gipsväggar så är det väl nästan värt att öppna upp en liten bit och flytta dosan....
 
Varför inte göra som jag såg i Danmark.

Eluttag monterat i brett väggfoder med ansluten sladd som går ut ur bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätt breda foder och låt brytaren sitta i fodret. typ

Protte
 
Är spånskivor som är skruvlimmsd skulle jag tro så inte helt lätta att lyfta bort.

Det saknas omkring 14mm på vardera sida så blir svårt med vilken brytare, utom fodervarianten ovan som troligtvis blir ännu fulare.

Någon smalare variant av foder känns ändå som det minst fula..
 
prototypen skrev:
Varför inte göra som jag såg i Danmark.
Därför att det är skitfult. ;)
 
Man behöver inte lyfta bort spånskivan. Använd ROT-dosa.
 
Alfredo skrev:
Därför att det är skitfult. ;)
Tycker jag också och opraktiskt när man ska byta karm.

Protte
 
Vet inte om jag sa det men är, i förhållande till nivån på forumet, rätt värdelös och oerfaren av allt som rör sånt här. Känns värt att tilläggas.

Okej, ROT-dosa kanske är en lösning, hur fungerar det rent praktiskt då med den gamla dosan. Den tas bort och hålet sätts igen kablaget flyttas till ROT-dosan? Vet inte hur jag ska formulera det, förhoppningsvis framgår det hur jag tänker.

Förhöjningsramen, då skulle brytaren fortfarande hamna mitt i fodret men i nivå så att säga? Under förutsättning att jag har ett djupare foder då eller missförstår jag det.

Tack för alla förslag!
 
Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut idag?
 
En vän till mig har "Dansk installation" i sitt radhus, han fick den nyligen bytt mot små brytare från schneider, men de var så små att de fortfarande kunde monteras (utanpåliggande) på fodret.
Spontant så känns det som att dessa blir för små för ditt behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.