Vi fräste upp stora delar av tomten i våras/försommaren, den hade inte blivit klipt åtminstone sedan 2008, och såde nytt gräs. Det tog sig väldigt bra må de flesta delar av de 1700 kvadraten, men den gögsta delen var lite sämmre. På detta parti etablerade sig dock tistlar sig väl omgående, gräset kom sig lite efterhand men tistlarna spred sig också och finns nu rikligt i mer än 50% av det nysådda. Fick rådet att hålla det välklipt så att plantorna inte föar i ca 3 års tid så skulle de kunna självsaneras. Är det någon som har erfarenhet att detta fungeraf?
Att manuelt plocka bort var plant är inget tänkbart alternativ.
Som det är nu så kan man inte gå barfota eller spela boll utan heltäckande kläder då de sticks bra.
 
  • Gilla
AnaV
  • Laddar…
Det går ju bekämpa med ogräsmedel men i långa loppet finns bara en växt som tål att klippas ner hela tiden och det är gräs. Klipp kort och vänta så kommer gräset ta överhand.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du kan tänka dig bekämpningsmedel så är denna tråden läsvärd
https://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/257238-mcpa-mot-svart-ogras-i-grasmattan.html

Jag tror tex. https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html biter på tistlar och du kan enkelt punktbespruta om du vill för att minska kemikalieanvändningen.

Stroller kombi är det som används mest i Sverige för ogräsbekämpning i gräsmattor, men jag och många fler i tråden är mycket nöjda med de produkter vi beställt från Tyskland och det verkar dessutom som att kemikaleanvändningen blir lägre med hjälp av dem om man doserar rätt.
 
Har klipt den kort hela säsongen 1-2 g /vecka och hålt blomorna borta.
 
Petter Forsen skrev:
Har klipt den kort hela säsongen 1-2 g /vecka och hålt blomorna borta.
Man skall inte klippa i rabatterna med gräsklipparen.....:)
 
Strunta i bakämpningsmedel, de har inte i trädgårdar att göra.

Som många skriver, klipp så försvinner tistlarna med tiden. Och om du plockar några varje dag hjälper du till att få ner tiden utan att det blir så tråkigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kane skrev:
Man skall inte klippa i rabatterna med gräsklipparen.....:)
Har inga rabatter i närheten av denna gräsmatta, det är blomorna på tistlarna som jag syftade på. Runt är det två diken en väg och en häck som avgränsar.
Men sonen och svägern försökte klippa ner de nyplanterade plomonträdet då de fick i fel växel på åkgräsklipparen, men stag stolpen tog det mesta��
 
BirgitS
Tistlar sprider sig med rötterna i huvudsak och endast i liten utsträckning med frön. Det är därför det är viktigt att utarma rötterna genom att hela tiden få bort alla blad. Blommar verkligen tistlarna när de bara är några cm höga?
 
  • Gilla
jgus
  • Laddar…
Jag gjorde gräsmatta av ett vanskött trädgårdsland för några år sedan. Innan gräsfröna hade grott så var där säkert 100-150 små tistlar per kvadratmeter. Året efter hade dom försvunnit utan annan åtgärd än gräsklippning.
(Då är det iofs bra förhållanden för gräs just där.)
 
Låter likt vår, mistänker att den värst drabbade delen mistänker jag varit potatisland. Så då finns det möjlighet att en relativt enkel lösning.
 
För info!
I år är det flesta tistlar borta! Det ändavi gjort är att klippa kort.
Robotklippare gjorde det mesta jobbet.
Så rådet att hållandet välansat 3 år fungerar.
 
  • Gilla
Saraemilie och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.