Funderar på att göra larmningen i olika steg. Det finns ju redan larm som har möjlighet att koppla på larmning av exempelvis bottenvåningen medan man sover på övervåningen etc. men jag tänker det mer stegvis. Vill gärna ha återmating. En snabb skiss:

Larmnivå 0: Normalnivå hemma. Övervakning av olika saker som strömavbrott, internet/SMS-funktion, läckage. Vid problem kan man dra igång någon pip/blink-funktion men inte några sirener som kan ge hörselskador. SMS/pushmeddelnande också givetvis plus loggning av alla händelser.

Larmnivå 1: Hemma och sova eller extra trygghet. Dessutom pip/blink/SMS/push då vissa sensorer löser ut såsom vissa dörrar som man inte förväntar sig användas. Använder man en övervakad dörr ändå så gör det ju inget om det piper/blinkar lite etc plus att man får koll på att det funkar. Pip på nivå att man inte vaknar om man sover (utom för vissa händelser)

Larmnivå 2: Hemma sova men om vissa sensorer eller andra händelser löser ut så vill man bli väckt. Intrång, vattenläckage, strömavbrott, brand. Väcks man inte efter en viss tid och kvitterar så kan systemet gå över till larmnivå 3 och larma med siren. En knapp i sovrummet för att kvittera, eller via mobil/klocka. Systemloggen kan man ju visa i mobilen eller på display nära sängen så att man snabbt ser om man behöver gå ur sängen eller tar det nästa dag.

Larmnivå 3: Borta, larm på intrång, brand, läckage, strömavbrott etc.. Ingen siren i huset men SMS/push så att man kan kolla upp via kameror etc. vad som hänt. Kan ju vara någon familjemedlem som missat att avlarma eller något falsklarm. Är det skarpt läge så kan man sätta på sirener via mobilen, alternativt att det görs automatiskt om man inte kvitterar inom en viss tid. Om en familjemedlem är hemma så har man möjlighet att stänga av larmet då via något "hemligt" men enkelt sätt via dold knapp etc.

Larmnivå 4: Som 3 men sirener på automatiskt, dock vill man ha det tidsbegränsat vad gäller ev. sirener utomhus så att man inte behöver avbryta en ev. semesterresa för att sirenen hängde sig...

Larmnivå 5: Motmedel.... TBD

Synpunkter?
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Larmnivå 3: Låta ett varningspip gå i 20-30s om man öppnar huvudentrén, och därefter tjonga till sirenen om inget åtgärdas. Triggas någon annan detektor så siren direkt.

Stängs av med kod/tag/app?
 
13th Marine skrev:
Larmnivå 3: Låta ett varningspip gå i 20-30s om man öppnar huvudentrén, och därefter tjonga till sirenen om inget åtgärdas. Triggas någon annan detektor så siren direkt.

Stängs av med kod/tag/app?
Japp, så vill man ha. Enklast är att stänga av via dold knapp eller helt öppen knapp som kräver viss intelligent manövrerring som en. inbrottstjuv inte kan veta om. Skulle kunna vara något typ att för att stänga av så måste man trycka en sekvens med "kort" "lång" eller godtycklig annan sekvens där det alltså inte räcker att bara trycka på knappen rakt av för att stänga av. Man kan ju ha en sådan knapp på varje våning i huset.

Har funderat på tag men frågan är om det inte blir för mycket krångel. Det går förstås alltid stänga av med app men det är ju lite krångligare om man råkar lösa ut av misstag för att man inte hade koll på att larmet var på. Kan lägga in det på klockan också men står man där och det börjar pipa så är det nog enklare att gå till "knappen". Kan ju vara en liten dosa med knapp och tillhörande lampa som blinkar och summer som piper. Går ju kombinera den med att man aktiverar larmet med fördröjning med samma knapp, via annan sekvens typ "lång" och så börjar det pipa/blika under fördröjningstiden. Ja så får det bli, ska börja snickra på en sådan funktion! Lyxvarianten kan ha display med status om larmnivå och visning av händelselogg etc.
 
Redigerat:
M
För larmnivå 3 hade jag nog även säkerställt att man kan lunka lite gött salongsberusad från dörren längst bort till den gömda knappen inom den tidsram som gäller innan det börjar tjuta. Det är många som blir lite stirriga när man börjar höra pipen. Och då tänker jag inte främst på dig utan t ex på din käresta som kanske är lika tekniskt intresserad som en dassrulle (det är typ min i alla fall :D)
 
Marcussjogren skrev:
För larmnivå 3 hade jag nog även säkerställt att man kan lunka lite gött salongsberusad från dörren längst bort till den gömda knappen inom den tidsram som gäller innan det börjar tjuta. Det är många som blir lite stirriga när man börjar höra pipen. Och då tänker jag inte främst på dig utan t ex på din käresta som kanske är lika tekniskt intresserad som en dassrulle (det är typ min i alla fall :D)
Bäst är nog att helt enkelt inte gömma knappen utan att den syns väldigt tydligt. Den blinkar och det piper så att man hör varifrån det piper. Det enda man behöver veta är ju hur man stänger av, dvs man får öva några gånger på den hemliga sekvensen "kort", "lång" eller vad man nu har valt.
 
Redigerat:
Jag tycker spontant att det är lättare att komma ihåg en kod än en speciell sekvens, känns säkrare också :)
 
Finns det inte stöd för röststyrning i Siri för externa appar nu?
Vore väl flott att glida in på kvarteret och säga "hej Siri, öppna garageporten"
 
13th Marine skrev:
Jag tycker spontant att det är lättare att komma ihåg en kod än en speciell sekvens, känns säkrare också :)
Kanske. Men bökigare att fixa knappsats.
 
vanhaniemi skrev:
Finns det inte stöd för röststyrning i Siri för externa appar nu?
Vore väl flott att glida in på kvarteret och säga "hej Siri, öppna garageporten"
Jo det går att fixa. Men man måste ju ändå trycka på en knapp för att aktivera Siri. Nu är det bara två tryck på Apple Watch för att öppna, det är enkelt nog. Och jämfört med traditionell användning med fjärr i bilen så har jag ju alltid fjärren med mig, på klockan. Eller knapp i garaget. Eller via appen. Siri känns överflödigt.
 
Du behöver inte trycka på något alls om du har aktiverat "hej Siri".
Men eftersom det bara krävs 2 tryck på klockan så duger det såklart.
 
vanhaniemi skrev:
Du behöver inte trycka på något alls om du har aktiverat "hej Siri".
Men eftersom det bara krävs 2 tryck på klockan så duger det såklart.
Stämmer, man har möjliggjort mer och mer av aktivering av Siri utan att man trycker på knapp etc. Jag kan testa men två tryck känns säkrare. Jag vill minska risken för vådamanövrering av garaget från klockan. Just nu:
- Klockan kan bara manövrera garaget från lokala nätverket
- Jag kräver långt tryck på knappen för att öppna/stänga

Mobilen kan fjärrmanövrera garaget men där har jag lagt en spärrknapp som måste aktiveras först, lär inte vara så ofta man behöver fjärrmanövrera garaget långt hemifrån...

Allt går givetvis att ändra men jag tycker att säkerhetsaspekten inklusive vådamanövrering är viktig.

Och ovanpå det, spärr i Wemos:en som ligger i EEPROM som aktiveras automatiskt då larmet aktiveras och släpps då larmet avaktiveras (kan ändras från mobilen/klockan).
 
Nästa sak att prioritera är brand/rökdetektorer. Jag har givetvis brandvarnare men skulle vilja ha dem nätanslutna så att jag kan övervaka dem från servern. Har svårt att bestämma mig för lämpliga varnare, tacksam för tips. Vill inte dra en massa kabel så det bästa vore en smidig trådlös lösning. Helst något som funkar out of the box men där jag kan koppla in mig på en "central" för att känna av larmläget. Helst inte för dyrt heller... Har funderat på att hacka någon brandvarnare men jag gillar inte riktigt konceptet med att dra kabel. Möjligen då att köpa ett gäng trådlösa som går att koppla ihop och så offrar jag en av dem för att koppla in mig via en Wemos. Möjligen att jag kan tänka mig en kabel från en sådan i källaren... En tanke jag hade ett tag var en akustisk avkänning, det piper ju rätt högt när någon varnar, dock kanske det inte är helt lätt att få något sådant att fungera stabilt. Mikrofon, någon form av signalbehandling. Kanske behövs DSP för att det ska bli bra.
 
Redigerat:
M
Kan man börja sin bana inom MQTT genom att skicka kommandon mellan två Linuxmaskiner (mätvärden från En sensor)? Ska utvärdera det i alla fall :)

Hade dels velat hämta mätvärden från burk A till burk B men även skicka kommandon från burk B till burk A.
 
Ja det ska gå men jag har inte provat själv, har inte haft behovet. Kallas MQTT bridge, alltså att skicka meddelanden mellan två MQTT brokers.

Eller så kör du broker bara på en av A eller B och bara kör en klient på den andra. Typ den här:

https://eclipse.org/paho/clients/c/

Tyckte först att det där med MQTT var lite jobbigt att förstå men det är oerhört smidigt, har blivit standardlösningen nu för mina hembyggen, för dubbelriktad kommunikation.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.