Nu kanske jag utvidgar ämnet en aning, men något jag aldrig tycker diskuteras är tillgänglighet för kommande ägare av huset?
Det är nämligen något jag brottas med i mina funderingar över att införa hemautomation i vårt hus.
Det är en sak att sätta några puckar bakom uttag och brytare, dessa är bara att plocka bort. Men exempelvis nu när vi renoverar källaren känns det onödigt att fräsa in många meter rör i en murad vägg för att få en strömbrytare till belysningen i allrummet när det räcker att montera en trådlös brytare kopplad till hemautomationen.
Men vilken vanlig husköpare idag vill köpa ett hus med avancerade tekniska lösningar som man varken förstår eller är intresserad av, och inte minst om det handlar om "udda" lösningar med Linux, Raspberry PI eller liknande som de flesta inte ens vet vad det är.
Så hur får man enkelt huset tillgängligt för en ny ägare om man har för mycket inbyggd teknik, eller måste man räkna med att lägga en massa pengar,tid och arbete på att återställa det till ett normalt hus vid försäljning?

Eller vad händer om jag dör i en trafikolycka på väg hem från jobbet idag, kan familjen hantera huset då? eller måste de samtidigt som de sörjer mig och ska försöka lösa allt praktiskt kring min död, även försöka hitta någon teknikkonsult som kan reda ut varför tvättmaskinen inte fungerar (bugg i min kod som styr den elektriska ventilen till vattenledningen), eller få stopp på belysningen som tänds hela tiden för att en ljussensor slutat fungera vilket lurar mitt hemautomationssystem att tro att det ska tända ljuset.

Egentligen ser jag sånt här som större och mer viktiga bekymmer än att det ska komma en avancerad inbrottstjuv som klipper av fibern, sätter igång störsändare osv för att inbrottslarmet inte ska fungera, vilket är en oro som oftare diskuteras här. För personligen känner jag fler som dött utan förvarning, gått in i väggen och inte klarar någonting eller andra liknande livsöden, än vad jag känner personer som råkat ut för avancerade inbrott.

Men jag har en svag känsla av att vi som läser den här typen av tekniska forum gärna borrar oss ner i tekniska lösningar på långsökta problem eller långsökta fördelar för att det är roligt, och sen blundar för andra egentligen viktigare saker. Rätta mig gärna om jag har fel!
 
  • Gilla
gbgustaf och 6 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Vad gäller dubbla internetförbindelse räcker det med en router som kan hantera mer än en WAN-förbindelse med fail-over. Jag kör själv med en Cisco RV042G där fibern är primär förbindelse, går den ner så växlar den över till en sekundär förbindelse med 4G-modem automatiskt på ca 20ms.
Det var snabbt! Nu gissar jag att bortfall blir väldigt sällan på fiberförbindelsen så om det tar 30s eller liknande innan överkoppling sker så gör det ju inget.

Tankarna går åt Huawei E5186 hos telia med 4G som back-up. Den har också inbyggd fail-over men jag är så otroligt nöjd med min Asus RT-AC68U att jag kör vidare på den och kopplar Huawei:en till en av nätverksportarna på Asus:en som går att konfigurera som extra ingång för dual WAN. E5186 borde väl vara mer tillförlitlig än en random USB-dongel för 4G. Har en sådan kopplad till linux-burken för SMS och det strular en del, kanske har med linux-stödet att göra iofs.
 
Magnus_S skrev:
Nu kanske jag utvidgar ämnet en aning, men något jag aldrig tycker diskuteras är tillgänglighet för kommande ägare av huset?
Det är nämligen något jag brottas med i mina funderingar över att införa hemautomation i vårt hus.
Det är en sak att sätta några puckar bakom uttag och brytare, dessa är bara att plocka bort. Men exempelvis nu när vi renoverar källaren känns det onödigt att fräsa in många meter rör i en murad vägg för att få en strömbrytare till belysningen i allrummet när det räcker att montera en trådlös brytare kopplad till hemautomationen.
Men vilken vanlig husköpare idag vill köpa ett hus med avancerade tekniska lösningar som man varken förstår eller är intresserad av, och inte minst om det handlar om "udda" lösningar med Linux, Raspberry PI eller liknande som de flesta inte ens vet vad det är.
Så hur får man enkelt huset tillgängligt för en ny ägare om man har för mycket inbyggd teknik, eller måste man räkna med att lägga en massa pengar,tid och arbete på att återställa det till ett normalt hus vid försäljning?

Eller vad händer om jag dör i en trafikolycka på väg hem från jobbet idag, kan familjen hantera huset då? eller måste de samtidigt som de sörjer mig och ska försöka lösa allt praktiskt kring min död, även försöka hitta någon teknikkonsult som kan reda ut varför tvättmaskinen inte fungerar (bugg i min kod som styr den elektriska ventilen till vattenledningen), eller få stopp på belysningen som tänds hela tiden för att en ljussensor slutat fungera vilket lurar mitt hemautomationssystem att tro att det ska tända ljuset.

Egentligen ser jag sånt här som större och mer viktiga bekymmer än att det ska komma en avancerad inbrottstjuv som klipper av fibern, sätter igång störsändare osv för att inbrottslarmet inte ska fungera, vilket är en oro som oftare diskuteras här. För personligen känner jag fler som dött utan förvarning, gått in i väggen och inte klarar någonting eller andra liknande livsöden, än vad jag känner personer som råkat ut för avancerade inbrott.

Men jag har en svag känsla av att vi som läser den här typen av tekniska forum gärna borrar oss ner i tekniska lösningar på långsökta problem eller långsökta fördelar för att det är roligt, och sen blundar för andra egentligen viktigare saker. Rätta mig gärna om jag har fel!
Allt går ju att återställa. Känner man oro/ansvar för detta så kan man ju skriva ihop några sidor om det som man mailar anhöriga eller skriver ut på papper och lägger i tvättstugan eller liknande. "Guide för återställning efter mitt hemautomatiseringsprojekt"
 
etompau skrev:
Är det verkligen ett stort problem om krypteringen skulle upphöra i ett Z-wave-nätverk?
Vilken utrustning styr du som skulle kunna påverkas av en "yttre fiende" som skulle ställa till stor skada?
Inte så stor skada, men väl mycket irriterande om någon startar sirener eller bara drar igång P3 mitt i natten på högsta volymen. Förmodligen ganska läskigt också, innan man inser vad som händer ;)
 
hanpa skrev:
Det var snabbt! Nu gissar jag att bortfall blir väldigt sällan på fiberförbindelsen så om det tar 30s eller liknande innan överkoppling sker så gör det ju inget.

Tankarna går åt Huawei E5186 hos telia med 4G som back-up. Den har också inbyggd fail-over men jag är så otroligt nöjd med min Asus RT-AC68U att jag kör vidare på den och kopplar Huawei:en till en av nätverksportarna på Asus:en som går att konfigurera som extra ingång för dual WAN. E5186 borde väl vara mer tillförlitlig än en random USB-dongel för 4G. Har en sådan kopplad till linux-burken för SMS och det strular en del, kanske har med linux-stödet att göra iofs.
Måste korrigera mig själv, det är c:a 8 sekunders överkopplingstid och inget annat.

Jag hade också definitivt försökt undvika huawei som primär router i detta fallet. De huawei-routrar som jag själv använt har krävt omstart lite då och då för att vara helt pålitliga. USB-dongel är nog som sagt ännu värre, det är min erfarenhet också. Kan du konfa din ASUS för failover är det antagligen det mest driftsäkra om du ska använda befintliga produkter.
 
mexitegel skrev:
Måste korrigera mig själv, det är c:a 8 sekunders överkopplingstid och inget annat.

Jag hade också definitivt försökt undvika huawei som primär router i detta fallet. De huawei-routrar som jag själv använt har krävt omstart lite då och då för att vara helt pålitliga. USB-dongel är nog som sagt ännu värre, det är min erfarenhet också. Kan du konfa din ASUS för failover är det antagligen det mest driftsäkra om du ska använda befintliga produkter.
Jo, vet inte exakt hur man konfar Huweien men tanken är att stänga av allt som inte behövs, kanske även Wifi. Skulle faktiskt kunna övervaka den men det går nog inte göra automatiskt via Asus:en så att jag blir varse om 4G lägger av. Men jag skulle faktiskt kunna använda mig av Wifi och standardlösningen Wemos D1 mini och låta den omväxlande koppla upp mot resp. wifi-nät och pinga något externt. Om pingandet misslyckas mot Huawei så kan jag skicka MQTT-meddelande om detta via Asus:ens Wifi. Eller så känner jag av statuslampan på Huawei:en via fototransistor eller via kabel i hackad elektronik. Kanske överkurs.... Ytterligare en variant är att möjliggöra fjärrinloggning mot Huawei-routern men bara ha det för att pinga externt, ja det blir ju betydligt enklare. Det hjälper ju inte om Asus-förbindelsen lägger av men jag får statistik på om Huawei:en blir otillgänglig.... Överkurs men det är kul! Eller så kollar jag bara då och då genom att bryta förbindelsen från Asus:en och ser att det funkar efter överkoppling...
 
mexitegel skrev:
Måste korrigera mig själv, det är c:a 8 sekunders överkopplingstid och inget annat.

Jag hade också definitivt försökt undvika huawei som primär router i detta fallet. De huawei-routrar som jag själv använt har krävt omstart lite då och då för att vara helt pålitliga. USB-dongel är nog som sagt ännu värre, det är min erfarenhet också. Kan du konfa din ASUS för failover är det antagligen det mest driftsäkra om du ska använda befintliga produkter.
Det finns många inställningsmöjligheter i min router! Och ett extra SIM-kort till mitt Halebop mobilabonnemang kostar 39kr/månad. Man delar ju på surfpotten men det är ju inte tänkt att det ska behöva användas.

Skärmdump av en routers inställningsgränssnitt för dubbel WAN-konfiguration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klockrent, det blir bra det där! (y)
 
Japp. Fast SMS kan vara bra att ha kvar ändå, även om sannolikheten för totalbortfall av både fiber och 4G internet från olika operatörer borde vara extremt liten. SMS är ju säkrare när det är dålig förbindelse till mobilen, är ju rätt skönt att veta hyfsat direkt om man får strömavbrott eller vattenläcka när man är ute i bushen och inte kan surfa. Man kanske inte kan göra något själv men man kan ringa någon i alla fall.

OBS att jag egentligen inte är speciellt orolig för vare sig det ena eller det andra men det roar mig att täppa till hålen i lösningen, även om de är rätt små i sig... :)
 
Hur har du löst SMS ?
 
mexitegel skrev:
Hur har du löst SMS ?
Jag kör med ett USB-modem som är anslutet till linux-burken. På detta kör jag gammu SMS-server för att skicka SMS via script och även ta emot och koda av inkommande text och nummer och utföra kommandon etc. Har även en loop-test som skickar SMS till sig själv var 20:e minut för att övervaka att det fungerar. Det var rätt krångligt att få detta att fungera i linux-miljön men när det väl fungerar är det väldigt smidigt.
 
Nice! :). Har du lite script/konfigurationer man kan få ta del av kanske? :). Jag har scriptat en proxy för att översätta larmets SIA-meddelanden till något som går att begripa. Men kör idag det via en e-post till SMS-gateway, planen att ändra detta till att gå mot ett API istället och då ha SMS från egen mobil som backup. Så det hade varit fint att se hur du löste det.
 
mexitegel skrev:
Nice! :). Har du lite script/konfigurationer man kan få ta del av kanske? :). Jag har scriptat en proxy för att översätta larmets SIA-meddelanden till något som går att begripa. Men kör idag det via en e-post till SMS-gateway, planen att ändra detta till att gå mot ett API istället och då ha SMS från egen mobil som backup. Så det hade varit fint att se hur du löste det.
Jag utgick från den här: http://www.mattiasnorell.com/send-sms-from-a-raspberry-pi/

Har haft problem med modeswitch och det slutade med att jag lade in följande som körs 30s efter uppstart, när USB-modemet är redo. Men det beror på vilken modell du kör med, jag har Huawei E173.

sudo usb_modeswitch -v 0x12d1 -p 0x14ba -V 0x12d1 -P 0x140c -m 0x01 -M "55534243123456780000000000000011060000000000000000000000000000"
Parametrarna kan dock behöva ändras, minns inte just nu hur jag fick fram dem. Var nära att ge upp ett tag.

e-post till SMS gateway är ju inte vidare robust, om man har problem med internetförbindelsen. Men har man dubbla så kanske det inte spelar så stor roll. Dock är det ju smutt att ha ett sätt att kunna skicka kommandon och få status till/från mobilen då man inte har något annat än SMS som fungerar. Tyckte inte att e-post-lösning skulle vara så smidig.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nä, epost2SMS är en snabblösning. Jag använder pixie.se både för detta och andra tillämpningar och det har inte strulat någon gång faktiskt men jag ska ändå bygga om så det går mot deras API istället så man kan få mottagningskvittens.
Att då också gå via USB-dongel för SMS är ju frågan om det ger något extra egentilgen vid närmare eftertanke. Pajjar fibern så går jag ju ändå över till mobilt och med leveranskvittens på SMSen så borde det vara biff.Planen är att man kvitterar larmen via länk i SMS eller genom att svara på dem. Länk i SMS:et ger också tillgång till övervakningskameror etc.
 
mexitegel skrev:
Nä, epost2SMS är en snabblösning. Jag använder pixie.se både för detta och andra tillämpningar och det har inte strulat någon gång faktiskt men jag ska ändå bygga om så det går mot deras API istället så man kan få mottagningskvittens.
Att då också gå via USB-dongel för SMS är ju frågan om det ger något extra egentilgen vid närmare eftertanke. Pajjar fibern så går jag ju ändå över till mobilt och med leveranskvittens på SMSen så borde det vara biff.Planen är att man kvitterar larmen via länk i SMS eller genom att svara på dem. Länk i SMS:et ger också tillgång till övervakningskameror etc.
Kan du ta emot SMS och få email också via pixie.se? Det ser inte ut så. Jag tycker att det är en styrka att kunna kommendera saker via SMS, eller kommendera att få tillbaka ett status-SMS, om man inte har tillgång till internetuppkoppling. Med egen SMS-server och hårdvara för SMS så får man ju dubbelriktad kommunikation, helt oberoende av internetförbindelsen till mobilen. Så för min del lutar det nog åt att behålla SMS-funktionen, även om jag får redundant internetuppkoppling i hemmet. Motsvarande gäller ju inte från mobilen. Inte ens att jag har två mobiler, privat och jobb, löser ju problemet med att det kan vara dålig mottagning i bushen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.