Svarvade några timmar, adapterplatta till fyrbackschuck. Drygt att "svarva rent" gjutgodset som jag utgick ifrån. Gjutjärn verkar vilja bli väldigt hårt på ytan samt att den troligtvis innehåller gjutsand. Sjukt abrasivt tills man kommit in en bit, gäller att ta ett rejält tag för att komma igenom. Nu är iaf ena sidan på plattan klar, den som ska fästas mot chuckflänsen på spindeln på svarven. Sugpassning, kanske en hundradel tight.

backplate1.jpg

Ser rätt dålig ut i finishen men det är bara som den är full med mög.
backplate2.jpg
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!
Var fick du gjutgodset ifrån?

Gjuthud kallades förr den hårda ytan på gjutjärnet. Om järnet kallnar för snabbt i formen blir gjuthuden extra hård och tjock har jag hört.
 
Köpte icke-bearbetade backplates från RGD Tools. Hade kunnat utgå från en tjock plåt men det är småtrixigt att spänna den initialt trebackschucken. Det är liksom anledningen till att jag vill montera en fyrbacks :)
 
Hittade en laspall när jag och kollegan var och gjorde ett jobb och träet såg ju jäkligt intressant ut. Tog hem pallen (efter att jag frågat om den skulle slängas), rengjorde så bäst jag kunde, tog bort klammer och kapade ner det bästa materialet innanför spikraderna samt körde dessa genom plan/rikthyveln. Ser jäkligt intressant ut. Det är ju inte jättemycket material så jag tänkte att några skyltar kan det nog bli.

Det ljusa träet rymmer hela texten: Always be yourself, unless you can be BATGIRL, then always be BATGIRL!
och de tre mindre bitarna fick texten utspridd över alla tre stycken.

ska fortfarande måla texten svart och ordet BATGIRL ska målas rosa. :) En ska vi behålla själv då våran piga dyker upp inom ett par veckor och en uppsättning ska ges bort.

Fil_001_1.jpg
Fil_000_2.jpg
Fil_003.jpg
Fil_002_1.jpg
IMG_2836.jpg
IMG_2835.jpg
IMG_2834.jpg
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Idag blev det fyra stolsvagnar och en bordsvagn. Totalt 120stolar och 20 bord:)
Fyra trävagnar staplade med vita stolar i ett garage, indikerar slutfört byggprojekt för stol- och bordsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
norrbottenssnickaren skrev:
Hittade en laspall när jag och kollegan var och gjorde ett jobb och träet såg ju jäkligt intressant ut. Tog hem pallen (efter att jag frågat om den skulle slängas), rengjorde så bäst jag kunde, tog bort klammer och kapade ner det bästa materialet innanför spikraderna samt körde dessa genom plan/rikthyveln. Ser jäkligt intressant ut. Det är ju inte jättemycket material så jag tänkte att några skyltar kan det nog bli.

Det ljusa träet rymmer hela texten: Always be yourself, unless you can be BATGIRL, then always be BATGIRL!
och de tre mindre bitarna fick texten utspridd över alla tre stycken.

ska fortfarande måla texten svart och ordet BATGIRL ska målas rosa. :) En ska vi behålla själv då våran piga dyker upp inom ett par veckor och en uppsättning ska ges bort.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hur gjorde du texten? :)
 
Chrissofsweden skrev:
Hur gjorde du texten? :)
Han har ju cnc-fräs! #avis
 
Ikväll fick jag lite tid i garaget.
Då fick jag äntligen ihop hyvelbänken som stått och väntat i en hög lite förlänge. Jag fick modda den lite för att få plats med släden till sågen och annhållet till hyveln. Får lösa anslutningen mellan såg och bänk lite längre fram. Skönt att få en bra arbetsyta och en förlängning på sågens bord.

Nybyggd snickarbänk bredvid sågbord i ett rörigt garage med trämaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd hyvelbänk i trä nära sågbord i ett verkstadsgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Idag har jag sorterat mina elverktyg. Det har ju blivit så att man samlat på sig lite av ditten och datten allt eftersom behovet uppkommit. Det har skruvats lite 12V, lite uttag, lite lampor, lite *censur* och så :)

I början hade jag lite plock i en Ikea-bag där innehållet snabbt växte till en salig röra. Sen flyttade vi till huset och jag kompletterade upp med en plastpåse från Feltema. Samma visa där = salig röra.

Tusentals delar (50 % i småpåse, 50 % löst liggandes) med klammers i olika storlekar, kabelskor, kontakter mm.
En oorganiserad samling av elverktyg och kabelskor i en blå IKEA-kasse och en vit plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Köpte askar och sorterade upp allt som jag tyckte var värt att spara. En hel del får gå till ÅVC.
Organiserad verktygslåda med uppsorterade kabelskor, klammer och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sortimentslåda med elinstallationsmaterial som klammer, kabelskor och kontakter organiserade i fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det en väska så att förvaring och arbete blir lite smidigare. Grymt skönt med lite med översikt över prylarna.
Öppen verktygsväska med sorterade elverktyg, askar med smådelar och skruvmejslar, ordnad för enkel användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väska med ordnat sortiment av elverktyg och tillbehör på ett runt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjodden och 2 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Idag har jag sorterat mina elverktyg. Det har ju blivit så att man samlat på sig lite av ditten och datten allt eftersom behovet uppkommit. Det har skruvats lite 12V, lite uttag, lite lampor, lite *censur* och så :)

I början hade jag lite plock i en Ikea-bag där innehållet snabbt växte till en salig röra. Sen flyttade vi till huset och jag kompletterade upp med en plastpåse från Feltema. Samma visa där = salig röra.

Tusentals delar (50 % i småpåse, 50 % löst liggandes) med klammers i olika storlekar, kabelskor, kontakter mm.
[bild]


Köpte askar och sorterade upp allt som jag tyckte var värt att spara. En hel del får gå till ÅVC.
[bild]

[bild]

Sen blev det en väska så att förvaring och arbete blir lite smidigare. Grymt skönt med lite med översikt över prylarna.
[bild]

[bild]
Så fantastiskt tillfredsställande med bra förvaring. Varifrån är askarna, och är dom bra?
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Blev i princip klar med en ful hylla att fästa i bakkant på skrivbordet i elektronikhörnan. Utförande i melaminbelagd spånskiva med plats för oscilloskop, funkgen, bänkmultimeter och en dröse spagg.
 
Köpte ett 3-pack på Classe för 49:-. Kände och klämde lite på olika sorter men dessa var faktiskt dom som vann :) Jag tycker dom är klockrena helt oberoende av priset. Sen att dom kostar som ett grillad på Statiol gör det bara ännu roligare att sortera :p

Och precis som du säger; ordning är extremt tillfredsställande :D
 
phl skrev:
Blev i princip klar med en ful hylla att fästa i bakkant på skrivbordet i elektronikhörnan. Utförande i melaminbelagd spånskiva med plats för oscilloskop, funkgen, bänkmultimeter och en dröse spagg.
Ajdå, det låter ju inte så bra. Och vad är det för mojänger du skriver om egentligen och varför ska de ha en ful hylla? Och spagg — är det något veneriskt? :D

//Ronnie
 
Spagg = spänningsaggregat

Spagg kan i sin tur förkortas till "agg".
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Spagg = spänningsaggregat

Spagg kan i sin tur förkortas till "agg".
Tack, nu blev det genast begripligt!

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.