H
Flyttar snart till en ny lägenhet med öppen planlösning. Hur möblerar man!?!? Jag har funderat på olika alternativ men kommer inte fram till någon bra lösning. Nu funderar jag på att skippa matbordet helt och att istället göra en köksö.

Funkar det med att ha en köksö som matplats? Även för middagar? Hur bred behöver bänkskivan vara? Jag har ritat in 75 cm. Är det ok eller måste den vara bredare? 175 cm lång ger ett utrymme till väggen/fönstret på 75 cm. Räcker det eller måste det vara 80 cm? Överhäng, 30 cm? OK? För lite? För mycket? Som ni hör är frågorna många?

Jag skickar med ritningen och några 3D-skisser jag har gjort. Tar gärna emot kommentarer och förslag på hur man annars får ihop möbleringen.

Ritning av lägenhet med öppen planlösning som visar vardagsrum, kök, sovrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av kök med köksö och barstolar, överskåp och fönster, gråa toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av kök med köksö och barstolar, vit inbyggd skåpvägg, grått golv, utan dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av kök med köksö och höga pallar, skåp och arbetsytor, öppen mot rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aldrig en köksö mer än frukost, högst obekvämt. Matbord framför skjutdörrarna/fönster om det funkar säger jag.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Det bästa med köksö är ju att du kan få vilka mått du själv vill ha. Och en köksö är trevlig att äta/umgås vid är vid frukost och när man lagar mat. Att äta vid en köksö fungerar ju också men det blir troligen inga längre sittningar.
Om jag tolkar din bild rätt så har du stolar på var sida om bänkskivan. Man brukar räkna med 60 brett och 35 djupt per person för att få plats med tallrik, bestick, glas (och armbågar). Ett rektangulärt bord har väl 70-90 i bredd och 120 och uppåt i längd.

Försök också få till sittyta bakom bänkskivan, säg 70-80 från bänkskivans kant till "vägg". Ska du ha köksö så glöm inte heller bort passagen mellan köksön och vägg.

Med tanke på att i den översta planlösningen ha plats för bord med fyra stolar så säger jag; kör på bara, men ha en alternativ sittplats för de allra minsta och äldsta.
Grattis till nya boendet!
 
  • Gilla
hcan
  • Laddar…
tommib
Varför denna vurm för köksöar? De kan väl vara roliga ibland men jag skulle aldrig komma på tanken att ersätta ett matbord med den.

Om du t.ex. får barn, eller har barn på besök, så är köksön totalt värdelös eftersom den hamnar på fel höjd.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
H
Tack för svaret! Jag förstår inte riktigt vad du menar med "sittyta bakom bänkskivan, säg 70-80 från bänkskivans kant till "vägg"." Sittplats på gaveln? Jag provade att göra om ritningen. Använde mig av två smala bänkskåp men en tunnare platta mellan. Plats för kokböcker, men inte helt övertygad!

3D-ritning av köksö med sittyta och bokhylla integrerad under svart bänkskiva, fyra svarta barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan fungera. När jag var i grundskoleåldern bodde jag med mina föräldrar i en villa som hade en liknande lösning. Det fanns en matsal med ett stort matbord. Men till vardags satt vi alltid vid "köksön"

Synpunkter på din skiss

Det funkar troligen riktigt dåligt att ha trångt mellan "ön" och ytterväggen. Försök få minst en meter om det skall gå att möta någon som är på väg åt andra hållet där.

Räkna inte med att det fungerar att sitta på kökssidan. När det är många som skall äta så är det också mycket att göra i köket.

Fundera på att istället göra en kortare skiva med större bredd. Ha ett par underskåp mot kyl o frysen. Extra förvaring är inte fel. Ha en snygg skiva på 900 höjd som hänger över gaveln och baksidan av underskåpet med ca 4 dm. Det ger plats för fyra stolar. En ytterligare ide är att förlänga skivan en bit bakom kylarna. Kan bli snyggt

Då blir det naturligt att stå på kökssidan och laga mat och servera och sitta och äta på de andra sidorna. Hela skivan är i arbetshöjd. Det går att använda som arbetsplats runt om när det behövs. Är det partaj tar du undan stolarna och har bar.

En slarvig skiss
Handritad skiss av kökslayout med en ö, matbord och stolar, föreslagen placering och rörelseutrymmen markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh Findus
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
H
Jag förstår dina synpunkter tommib. Tack! Vad är ditt alternativ till att möblera upp köket och vardsgsrummet?
 
Ett rejält (mat)bord skulle jag aldrig kunna avvara. "Avstjälpningsplats" till allt. Arbetsbord. Finbord med snygg duk för gästmiddagar. Gärna större än på bilden, ev fällbord. Alla stolar behöver inte stå på plats.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
hcan skrev:
Tack för svaret! Jag förstår inte riktigt vad du menar med "sittyta bakom bänkskivan, säg 70-80 från bänkskivans kant till "vägg"."

[bild]
Förlåt, jag var otydlig. Jag menade avståndet när du har hällen i ryggen. Avståndet bakåt helt enkel.
För övrigt gillar jag Findus42's inlägg och anser det är en riktigtbra lösning.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
H
OK! Då är jag med, jag hade tänkt låta det vara samma som avståndet mellan kyl/frys spis etc, dvs 115 cm. Det borde ge runt 80 cm utrymme kvar bakom ryggen när man sitter ner. Jag vill att det ska fungera som matplats med stolar längs båda långsidorna och ev även på kortsidan.
 
H
Tack för svaret yonna! Har du något förslag om placering av ett större bord? Det jag försöker göra är "rum i rummet", dvs en plats för köksmöbler, en plats för vardagsrummet, etc. Men det är så svårt att få till helheten i en öppen planlösning.
 
hcan skrev:
Tack för svaret yonna! Har du något förslag om placering av ett större bord? Det jag försöker göra är "rum i rummet", dvs en plats för köksmöbler, en plats för vardagsrummet, etc. Men det är så svårt att få till helheten i en öppen planlösning.
Vad har du på väggen om du sitter i soffan och ser rakt fram? Du har K/F på andra sidan men.. kan du slänga upp en TV på den väggen, skaffa u formad soffa och skjuta den "höger i bild".
Jag tänker då att i resten av vardagsrummet kan sätta ett bord till vänster om soffan. I min fundering så är skjutfönstret som är "längst upp i bild" ej rörligt utan enbart det ena?
 
  • Gilla
BaggeniBorgen
  • Laddar…
tommib
Jag hade löst det ungefär som på mäklarritningen och sett till att köpa ett bord där man kan lägga i en extra skiva. Då kan man om man får gäster rotera bordet 90 grader och dra det lite längre in i vardagsrummet och få gott om plats att äta på. Till vardags kan det stå vid fönstret.

Möbleringen beror förstås väldigt mycket på hur många man är i familjen och vilka andra behov man har. Prio ett för mig som småbarnsförälder är att vardagen blir så enkel som möjligt. Innan jag fick barn hade jag lite andra prioriteringar.

Inte för att vara elak nu men det var för övrigt en väldigt knepig planlösning. Mycket död/svårutnyttjad yta och väldigt svårmöblerat vardagsrum. Jag förstår att det är det sista du vill höra när du flyttar till en ny fin lägenhet men det bidrar till ditt problem. Om man gillar köksöar bör man se till att det finns bra förutsättningar för att få till en sådan.
 
Jag skulle vrida matbord och soffa 90 grader och satt tv vid väggen till wc
 
tommib
Det är troligen svårt av flera anledningar. Dels sitter med stor sannolikhet uttagen för TV vid den plats där det visas på ritningen, dels blir det en väldigt stor död yta bakom soffan eftersom den inte kan stå dikt an mot balkongdörren. I praktiken delar man vardagsrummet på två om man gör så.

Jag tror som jag skrev ovan att den lämpligaste möbleringen är det som visas på mäklarritningen, lägenheten är tänkt så och den är tyvärr planerad på ett sätt som gör alternativa möbleringar väldigt svåra. Det är mycket fönster, dörrar och öppningar i vardagsrummet som begränsar hur man kan möblera.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.