Hej!

Jag undrar om någon av er i modern tid har en kalkyl på vad ni betalade i material för er tillbyggnad/nyproduktion och om ni dessutom har listpriser då eller om ni fick mängdrabatt trots det redan låga priset?

Är intresserad av material från Polen och Tyskland.

Anledningen till tråden är för att folk ska få kännedom om vilka enorma prisskillnader som finns och om då någon i närtid gjort ett köp så skadar det inte att skriva vad man köpt och vad man sparat in.

Viktigt att skriva om man fått ett lägre pris på grund av förhandling/större kvantitet så övriga i forumet kan ta hänsyn till det.

Hoppas tråden ger oss prismedvetna mycket matnyttigt!
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
Ett problem med inköp av byggmaterial, som även gäller svenska handlare, är fraktkostnader.

Det skall till stora mängder och inte allt för långa körsträckor om frakt, extra arbetstid och färjekostnader skall täckas.

Inte ens vi som bor i Skåne, utom de som räknar det som en kul utflykt, åker till Tyskland /Polen för att tjäna på affären.
 
Då vet jag inte riktigt hur du räknar. Jag kan säga att bara genom att köpa cellplast som enskilt material med bättre kvalite än Byggmax har jag på den enskilda varan betalat en full lastbil till Stockholm och dessutom tjänat lite på det.
Om du hade sonderat marknaden tillräckligt och haft rätt kontakter så hade du sett att om du ska beställa mycket material tjänar man in flera hundra tusen kronor relativt snabbt.

Exempel på priser som är oförhandlade priser :

Thujor ca 1/3 av svenska priser
Fönster mellan 80-90 % billigare med bra kvalitet
Isolering 60 % under Byggmax pris fast med toppisolering, dvs lägsta möjliga lambda värde och bra fabrikat.
Tätskikt/massor till badrum av olika slag 70-90 % lägre pris.
Schneider el-prylar 70-90 % mot lägsta priser
Sibirisk lärk ca 60 % lägre pris.
Garagedörr 70-80 % lägre pris.
Ikeakök i Polen 40 % rakt av i snitt
Ikeagarderob 50 % rakt av i snitt.

Berätta gärna för mig hur mycket du fått erbjudande om att betala för en full lastbil så kan vi se om det är där som prisskillnaden är som störst.


roland53 skrev:
Ett problem med inköp av byggmaterial, som även gäller svenska handlare, är fraktkostnader.

Det skall till stora mängder och inte allt för långa körsträckor om frakt, extra arbetstid och färjekostnader skall täckas.

Inte ens vi som bor i Skåne, utom de som räknar det som en kul utflykt, åker till Tyskland /Polen för att tjäna på affären.
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
Ja, nu skulle jag nog inte byggt ett hus med Byggmax-standard.
Lägger du dig på den nivån + att du bara generellt hänvisar till priser i Polen men inte kvalite', då är det nog ingen ide' att lägga ner möda för min del.
Likaså när det gäller växter. Det finns växthandlare här nere i Skåne (jag vill inte kalla dom trädgårdsmästare) som importerat växter från Polen i många år.
Det kan bara nämnas det är skillnad på kvalite'er och priser.även nere i Polen.
 
Allt beror på om man har kanaler man kan nyttja. Sedan måste man tänka på att om det är materiel som är med i konstruktionen så måste någon räkna på det. Köper man ex materiel till plattan i Sverige så brukar man få komplett beräkningsunderlag och K-ritning.
 
Jag pratar endast om material med hög kvalite likt exempelvis Rockwool/Isover när det gäller isolering exempelvis.

Givetvis är det stor skillnad på kvalite men skillnaden är att betalar man några % mer får man mycket bättre grejer. Sedan kan man givetvis förhandla priser också.
 
Det har jag redan kollat upp och det var OK eftersom man i hela europa förhåller sig till samma bok. Sedan att Polen kör med 200 mm isolering och sverige kör med 195 mm när det gäller exempelvis isover är en liten diff.
 
Det är samma sak där det finns riktigt stora firmor med som kanske kostar marginellt mer men som har liknande standard. Jag läser att de flesta Thujor som säljs i sverige i grunden köps från Polen.

roland53 skrev:
Ja, nu skulle jag nog inte byggt ett hus med Byggmax-standard.
Lägger du dig på den nivån + att du bara generellt hänvisar till priser i Polen men inte kvalite', då är det nog ingen ide' att lägga ner möda för min del.
Likaså när det gäller växter. Det finns växthandlare här nere i Skåne (jag vill inte kalla dom trädgårdsmästare) som importerat växter från Polen i många år.
Det kan bara nämnas det är skillnad på kvalite'er och priser.även nere i Polen.
 
Jag har kollat exempelvis identiska material som säljs här i Sverige och prisskillnaden är enorm. Det som är oroväckande att det du i Polen betalar 200 kr för säljer Svenska företagen för 1000 kr till dig. Då snackar vi identisk produkt - det är där man ser att marginalerna skiljer ordentligt. El/isolering/köksvaror/tätskikt etc är bara delar av saker som du köper identisk vara fast betalar flera gånger mer.
 
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Jag köper det mesta från Hager billigare i Sverige än i Polen. Sedan har vi inte samma standard på ex jordfelsbrytare och mätarskåp så man måste vara rätt påläst om vad som gäller, iaf när det gäller el. I Sverige gäller de lokala elnätens föreskrifter för din anläggning, oavsett om de avviker från de Europeiska.

Vissa saker är klart billigare, men frågan är om det är så lönsamt om man även räknar in tid mm.
 
D
Inför köpet av Ikea kök så kollade jag vad det hade kostat i Polen då flera skrivit man får det så mycket billigare där.
Kommer inte ihåg exakt skillnaden men var några tusen.

Men tyckte inte det var värt det då de några tusen man hade sparat på köket hade ju en del försvunnit för resa till Polen och köra hem sakerna. Man får ju även värdera den extra tid det tar.
 
  • Gilla
Puide
  • Laddar…
30% billigare brukar det vara så det får vara ett rejält kök om man ska tjäna några pengar.
 
De saker jag kollat har det varit 40-50 % på inom kök och garderob nyligen kollat. Zlothyns kurs styr. Nu ska jag ju köpa full lastbil så kökets vinst är bara en beståndsdel av vinsten.

huggan skrev:
30% billigare brukar det vara så det får vara ett rejält kök om man ska tjäna några pengar.
 
Nu har jag lite andra förutsättningar så det är klart att det inte går att jämföra. Jag tänkte mest om någon beställt riktigt mycket och förhandlat sig fram:)



Robert-san01 skrev:
Jag köper det mesta från Hager billigare i Sverige än i Polen. Sedan har vi inte samma standard på ex jordfelsbrytare och mätarskåp så man måste vara rätt påläst om vad som gäller, iaf när det gäller el. I Sverige gäller de lokala elnätens föreskrifter för din anläggning, oavsett om de avviker från de Europeiska.

Vissa saker är klart billigare, men frågan är om det är så lönsamt om man även räknar in tid mm.
 
Ja, pratar vi om bygge av ett helt kvarter så fulla lastbilar kan gå till Sverige, så kanske finns det några kronor att tjäna.

Om vi pratar om ett enstaka husbygge. Glöm de stora besparingarna. Volymen finns helt enkelt inte för att det ska löna sig.
 
  • Gilla
Amelissimo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.