Jag har ett hemmakontor där jag ska montera vanliga LED downlights i gipstaket (har förberett med kablar m.m. ovanför gipset men inte borrat hålen ännu).

Jag tillhör dock dem som gillar ett klarare och piggare ljus och inte det tröttsamma ljuset man får från en glödlampa.

Jag söker alltså downlights som är på 4000 K i färgtemperatur, kravet förutom det är att de är för konstantström.
Men det är förbenat svårt att hitta, någon som har ett förslag?
 
Jag provar att bumpa min egen tråd då jag fortfarande behöver få tag i vettiga downlights med 4000K. Ingen som har köpt något liknande eller har en idé?
 
aliexpress!
 
term skrev:
aliexpress!
Vet du skillnaden på deras färgkoder? Warm white, white respektive cold white?

Att jag inte ska ha warm white är självklart, men skillnaden mellan "cold white" och "white" är inte solklar för mig. Vad motsvarar 3500-4000K ?
 
Fråga! Men ta inte allt för hårt på vad de svarar. ;)
 
Tänk på att allt du köper på aliexpress ramlat av bandet , slängt i en container, ratats av importör , är provserier eller på något sätt defekta. Så räkna inte allt för hårt med att få de kelvin du beställt. Har man tur är defekten av sådan art att det inte märks eller är ofarligt.
 
Bjober skrev:
Tänk på att allt du köper på aliexpress ramlat av bandet , slängt i en container, ratats av importör , är provserier eller på något sätt defekta. Så räkna inte allt för hårt med att få de kelvin du beställt. Har man tur är defekten av sådan art att det inte märks eller är ofarligt.
Det där är inte sant även om det gäller en hel del de säljer där.
Det finns även andra sidor du kan leta på.
Har du tid och lust att lägga 20h samt kan vänta 2 månader, så kan du säkert hitta motsvarande produkt i Kina som de säljer i Sverige för under halva priset.
 
Mikael_L skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Som några exempel jag hittade snabbt genom att googla downlight + 4000K

Bauhaus brukar annars ha rätt mycket.
Tack Mikael, men jag skall ha 12 stycken och vill inte ge 500-1000 kr per styck för en enkel led-lampa. Så hittar jag inget vettigt får det bli 3000K och inköp via Malmbergs som faktiskt har riktigt vettiga och billiga lampor, dock inte 4000 k downlights för konstantström vilket jag vill ha för att det ska passa ihop med mitt elsystem och möjligheten att dimma dem.
 
sblixten skrev:
Det där är inte sant även om det gäller en hel del de säljer där.
Det finns även andra sidor du kan leta på.
Har du tid och lust att lägga 20h samt kan vänta 2 månader, så kan du säkert hitta motsvarande produkt i Kina som de säljer i Sverige för under halva priset.
Ok, kanske inte allt men det är min personliga erfarenhet av till idag 134st slutförda ordrar.
 
Aliexpress säljer huvudsakligen bra saker, samma prylar som märks om till de svenska märkena. Jag har handlat bl.a. led-spottar där som jag är mycket nöjd med. Den främsta anledningen är att man har mycket större utbud vad gäller färgtemperatur och effekt. Frakten tar oftast runt två veckor, mycket sällan mer.

Jag har för mig att "white" motsvarar det svenska kallvit (4000k), "warm white" är glödlampstemperatur (2700k) och "cold white" är nästan blått (5-6000k). Jag ville också ha kallvit och köpte på mig det som benämndes "cold white" men det var alldeles för blått för min smak.

Dessa köpte jag sista omgången och är mycket nöjd med (natural white)
https://www.aliexpress.com/store/pr...32366156298.html?spm=2114.12010608.0.0.JCaD00
 
Redigerat:
Bjober skrev:
Ok, kanske inte allt men det är min personliga erfarenhet av till idag 134st slutförda ordrar.
Ditt tidigare svar tyder på att allt från kina är skit, hur kommer det sig då att du gjort 134 ordrar..?
 
1pcs Real 3W / 6W / 9W / 12W / 15W 18W Ultra thin design LED ceiling recessed grid downlight / slim round panel light
http://www.aliexpress.com/item/32729958369/32729958369.html
(from AliExpress Android)
Från samma säljare. Jag har dessa i köket. Mycket bra ljus. 1 av 4 trasig. Fint gjuten armatur, innuti sitter en ledslinga tejpad. Den stör radion. Skruvarna på drivern som borde vara till kabelns dragavlastning är fejk och gjuten i plasten så dragavlastning saknas. Inkommande kabel är mycket tunn, får absolut inte avsäkras med 10A.
Men ljuset är jag jättenöjd med. Ja jag vet att jag inte borde använda dem.
 
Fjojtmehmet skrev:
Ditt tidigare svar tyder på att allt från kina är skit, hur kommer det sig då att du gjort 134 ordrar..?
Nej inte allt från kina men (nästan) allt från ali. Att antalet order ändå blivit så många är för att jag köpt så många ordrar är för att är man bara medveten om bristerna så kan de fixas till eller accepteras. Mest har jag köpt elektronik i halvfabrikat för hobbyändamål men en hel del ledlampor för hem, bil och husvagn. Och genomgående har angiven data ej stämt, lampor haft kort livslängd mm. Vissa prylar ligger fortfarande ouppackade i väntan på hobbytid. Tyvärr är jag nog en kund med lite för stort tålamod att själv fixa till brister på prylarna. Men jag har dessutom vänner som fått byta ut sina ali leds och drivers för att grannarna klagat på radio och tv störningar. Så nej jag kan inte rekomendera någon att handla konsumentelektronik på ali. Det vore oansvarigt av mej. Man ska i så fall veta vad man köper.
 
Bjober skrev:
Nej inte allt från kina men (nästan) allt från ali. Att antalet order ändå blivit så många är för att jag köpt så många ordrar är för att är man bara medveten om bristerna så kan de fixas till eller accepteras. Mest har jag köpt elektronik i halvfabrikat för hobbyändamål men en hel del ledlampor för hem, bil och husvagn. Och genomgående har angiven data ej stämt, lampor haft kort livslängd mm. Vissa prylar ligger fortfarande ouppackade i väntan på hobbytid. Tyvärr är jag nog en kund med lite för stort tålamod att själv fixa till brister på prylarna. Men jag har dessutom vänner som fått byta ut sina ali leds och drivers för att grannarna klagat på radio och tv störningar. Så nej jag kan inte rekomendera någon att handla konsumentelektronik på ali. Det vore oansvarigt av mej. Man ska i så fall veta vad man köper.
Det är lite lotteri eller så får man ta sig tiden.
Tips är att läsa på lite och ställa relevanta frågor, eventuellt även maila bilder.
Går också att beställa ett provex och granska.
Ett annat alternativ är att hitta någon som bygger efter din egen specifikation där du kan ange exakt vilka ledchip, drivare, kablar mm som du vill ha.
I vilket fall så tar det en massa tid, men det kan ju vara lite roligt också.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.