Enligt https://developer.apple.com/xcode/

Developing and running your app on your Apple device is as easy as entering your Apple ID into Xcode preferences. Apple Developer Program membership is not required.
 
M
Coolt - får kolla upp det där! Har ju också ett egenutvecklat system som är baserat på en webbsida idag. Hade vart mer flott att få in det i en app.

Tack!
 
Vanebildande att fixa med sitt system. Nu har jag plottar över alla data som uppdateras automatiskt.

Använde rrdtool som är lite kryptiskt att förstå i början men när man väl fattat så är det mycket enkelt att använda och gör sitt jobb. Har man fixat första plotten så är det bara copy paste.

Plottarna hamnar i en mapp på mitt Dropbox-konto så det är enkelt att titta. Kanske lägger jag in det i en app också så att det blir mer lättillgängligt från iPhone/Apple Watch.

Exempel, effektuttag från avläsning av elmätaren, senaste timmen:

Graf som visar effektuttag varje minut över en timme, skapad med rrdtool, laddas upp till Dropbox.

Montage är ett bra program också för att slå ihop bilder, har använt det tidigare för att få alla kamerabilder på samma bild för en snabb översikt. Kört på plottar för temperatur och luftfuktighet (har inte kört rrdtool så länge så det är tomt i början):

Graföversikter över temperatur och luftfuktighet för olika rum över 24 timmar, uppladdat till Dropbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dagens projekt var att känna av nya garageportsöppnarens rörelseriktning via standardlösningen Wemos D1 mini. Jag får ut spänningen som går till motorn, runt +-24V och lite mer pga induktiv last. Tar in den till analoga ingången "A0" men då den bara klarar 0-3.3V så har jag fixat till en spänningsskiftare som gör att jag får ungefär följande spänningar:

Porten still: 1.5V
Porten öppnar: max ungefär 2.3V uppmätt men kan nog vara lite högre
Porten stänger: min ungefär 0.7V uppmätt men kan nog vara lite lägre

Har dimensionerat kretsen för +-50V, borde räcka...

Elektriskt schema över en spänningsdelare använd för garageportsöppnare med angivna resistorvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickar status "still", "upp" eller "ned" i 2Hz via MQTT till linuxburken.
Nästa grej är att koppla in porten till relät jag har anslutit till Wemos:en så att jag kan styra porten och kolla status från mobilen/klockan.

Ska även komplettera med magnetgivare för ändlägena och en knapp för manövrering inifrån garaget men den kopplar jag inte direkt till portens styrenhet utan via Wemos:en. I och med detta blir fjärrkontrollen till porten överflödig.

Öppning/stängning ska givetvis även hamna i eventloggen samt att larm ges om porten manövreras då larmet är påkopplat (om det ens tillåts, kan ju spärra detta).
 
Redigerat:
Designskiss för systemet. Borde väl kunna kallas för hyfsat avancerad garageportöppnare. Återmata gärna, det mesta går att ändra på och en hel del är kvar att fixa till. Glömde rita in planerad nätverkskamera.

Skiss av avancerad garageportöppnare med komponenter och deras kopplingar, inkluderar Wemos D1 mini och iPhone.
 
Redigerat:
hanpa skrev:
Har inte brytt mig om temperatur förut men nu har jag tre sensorer live, för temperatur och luftfuktighet. Använder SHT30 som har hyfsad noggrannhet, den här:

[länk]


Koppad till Wemos D1 mini och avläsning via WifFi.
Hej,

Följer med stort intresse dina projekt.

Jag har beställt dessa:

NodeMCU ESP8266 Wi-Fi modul för IoT-projekt med CH340G chip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag tänker lägga in EasyESP till och början med och sedan använda DHT22 för temperatur och BH170 för Lux mätning.

Tänker sedan använda detta med MQTT till HomeAssistant.

Hur gör du med montering mellan Wemos och SHT30, monterar du det på liten breadboard? Kör du med batteridrift eller en trafo ?
 
Har också en liknande. Den har sina fördelar för det finns många fler pinnar för större projekt men den tar å andra sidan mer plats och kostar några tior mer. För mindre projekt som är "färdiga" föredrar jag Wemos D1 mini och löder fast kablarna. Men jag kan mycket väl prototypa på NodeMCU:n.

SHT30 är bara att ansluta till 2 pinnar plus matning. Jag gjorde så att jag tog en 2m lång kabel (typ signalkabel från biltema med 4 ledare), lödde fast ena änden till SHT30-kortet och andra änden till Wemos-kortet (via kontakter som jag kan ta bort). Hade lite genomskinlig plastslang hemma som var lagom så jag skar av ett par cm och trädde på det lilla kortet för SHT30 som skydd. Hindrar luftflödet lite kanske men provade med och utan och märkte ingen större skillnad.

Jag brukar köra med USB-laddare, typ en billig för 49kr på Biltema eller ännu billigare från Kina. Ansluter via USB-kabel. Sen brukar jag köra kopplingsbox från biltema som "låda", finns lite olika utföranden, från 19.90. Blir robust och ser hyfsat snyggt ut.

Billiga laddare från Kina funkar och det följer med sladd för ett par tior. Funkar om man inte håller på och kopplar i och ur så ofta, grejerna är rätt klena. Men billigaste från Biltema, laddare + sladd kostar runt en hundring, är bättre att ha under labbstadiet. Fast ofta sitter den strömförsörjd via datorn eftersom man programmerar den den vägen. Har man flera kort i närheten av varandra kan man köra någon USB-laddare typ Biltema med 2 eller fler uttag.

Här är ett exempel på billig laddare med sladd.

http://www.ebay.com/itm/EU-Plug-Whi...043146?hash=item35ededacca:g:jd8AAOSwHnFVqKuG

Har jag andra komponenter så klipper jag till en bit breadboard och löder fast. Brukar vira isoleringsband runt sen så att jag inte kommer emot och kortsluter något av misstag. Funkar bra om det inte går så mycket ström i kretsen.

EasyESP verkar bra men jag har redan så mycket kod som jag kan klippa och klistra och det är enklare att ha koll när koden kan göras minimal för användningen och jag är inte fast i någon standardlösning utan kan göra precis hur jag vill.

Garageportstyrningsprojektet började som en enkel prototyp för att mäta spänningen till motorn via MQTT. Det tog inte många minuter att klippa klistra lite kod och koppla in första versionen. Lite längre tid tog det att räkna ut hur jag skulle skifta spänningen från +-24V så att den med god marginal håller sig inom 0-3.3V till ingången på Wemos:en.
 
Redigerat:
Lite simulerade bilder från garageöppnarappen under utveckling. Allt fungerar mot porten utom att jag ännu inte har kopplat appens knapp till kommendering via servern. Förklaring till bilderna:

- Frågetecken visas om appen inte kan hämta data från servern eller om data inte är uppdaterade senaste 2 sekunderna.
- Grönt betyder att allt är OK, porten är stilla och stängd
- Rött betyder att porten rör på sig eller inte är fullt öppen eller stängd
- Gult används för att visa att porten är fullt öppen, vilket inte är farligt men ändå är "fel" i ett längre tidsperspektiv
- Då porten rör sig blinkar text och pilar i kanterna runt bilden.
- På knappen visas en symbol där det framgår om manövrering är tillåten eller inte. Den kan jag spärra från servern, exempelvis då larmet är påkopplat, då tar knappen inte heller i garaget.
- Blir givetvis bättre när jag kopplat in kameran...

Skärmdump av garageöppnarapp med frågetecken som indikerar osäker portstatus och en inaktiverad manöverknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en garageöppnarapp med grön banner "Stängd", en manövreringsknapp och kameraövervakning av ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Simulerad skärm från en garageöppnarapp som visar statusen "Öppnar" och manöverknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Simulerad appskärm som visar garageport öppen med gult statusfält och manövreringsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbild av garageöppnarapp med status 'Stänger' och manövreringsknapp, samt animerade pilar runt bild av öppen garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av garageöppnarapp med halvöppen portstatus, manöverknapp och kameravy på garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Bara en kort kommentar omkring den tidigare länkade USB-laddaren. Har själv köpt ett antal av dessa, och vid minsta överbelastning (>1 A) så går den sönder, knall och fall.
 
etompau skrev:
Bara en kort kommentar omkring den tidigare länkade USB-laddaren. Har själv köpt ett antal av dessa, och vid minsta överbelastning (>1 A) så går den sönder, knall och fall.
Kan tänka mig det... Hoppas den går sönder på ett snyggt sätt då och inte börjar brinna.
Borde funka om man vet att man inte har hög belastning.

Vad kör du med för strömförsörjning då?
 
Ja, den lämnar in helt och hållet utan vare sig rök eller eld, verifierat på två enheter ...
Kortet ser väldigt enkelt och primitivt ut vid en kontroll.
Använder en massa USB-laddare som har hängt med diverse prylar, dessa har dock aldrig gått sönder på detta vis.
 
Är det någon som har koll på vilka system det finns att köpa för styrning av garageport från mobil och hur bra de är?

Jag har inte kollat speciellt mycket eftersom jag gjorde detta mest på skoj men nu vid en snabb koll så verkar de system som finns att köpa för 2-3000 vara ganska enkla, typ känner av portens läge via enkel tilt-sensor eller liknande. Min lösning känner ju av bägge ändlägena via magnetkontakter och dessutom känner den av om motorn går och åt vilket håll.

Materialkostnaden för min lösning är c:a 300kr, knappen i garaget inräknad. Dock bygger ju min lösning på att jag har en linuxserver som jag kan koppla upp mig till för fjärrstyrningen medan köpelösningarna verkar bygga på att man kopplar upp sig mot någon slags portal och det kostar ju lite att utveckla och driva en sådan.
 
Lite uppdaterad app. Har lagt till en säkerhetsbrytare till höger för att minska risken för vådamanövrering i fickan. Den avaktiveras automatiskt 15 sekunder efter senaste manövrering eller då appen blir inaktiv. Till vänster kan man även manövrera och se status på om aktivering av styrningen är tillåten i garaget, gäller både för styrning från appen och från knappen i garaget. Inställningen sparas i EEPROM i Wemos:en. Detta bör minska risken för vådamanövrering eller manövrering pga elstörningar i garaget etc. till ett minimum. När larmet aktiveras så aktiveras även spärren i Wemos:en, kan ändras från appen. Har även lagt till motsvarande styrning via SMS som backup.

Mobilapplikation för garagedörr med status 'Stängd', säkerhetsbrytare och manövreringsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Svängde ihop en app till Apple Watch, experimentell version...

Klockan har jag nästan alltid på mig när jag kommer hem med bil och det är enklare att manövrera den än att ta upp mobilen. I experimentella versionen trycker jag på klockans nedre vänstra hörn där det ligger en "complication" (ikonen ska fixas till) som startar appen i klockan sen är det bara att trycka. Det blir aningen slöare än med mobilen pga kommunikationen mellan mobilen och klockan men oftast spelar det ingen roll.

Tanken är att appen till klockan ska vara mycket enkel och lätt att starta när man är utanför garaget och ser vad som händer, medan appen till iPhone är lite mer avancerad och mer tänkt att användas då man inte är hemma.

[video=youtube;8JhWZ2EzIxg]https://www.youtube.com/watch?v=8JhWZ2EzIxg[/video]

Apple Watch-skärm med en app för att styra en garageport, visar ikon och aktivera-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.