Vi har ett nybyggt hus som är drygt 6 månader gammalt och nu har kaklet spruckit på flera ställen i lilla badrummet, troligen p.g.a. tappade kakelplattor innan de sattes upp. Hustillverkaren (Götenehus) har lovat att fixa detta men istället för att byta ut de ca 15 plattor som är sönder, alla på samma vägg, vill de sätta nya plattor över de gamla plattorna på hela väggen. Rätt eller fel???
 
Hmm jag kan förstå att de inte vill skada tätskiktet, sen är jag dåligt insatt hur bra det är, men förhoppningsvis har de koll.
 
  • Gilla
Högberg
  • Laddar…
Det blir helt fel med centreringen, rent estetiskt enbart, konstruktionsmässigt är det inte fel om de vet hur man gör.
Personligen hade jag inte låtit dem sätta kakel på kakel.
Att göra en åtgärd som de tänker sig är enbart ett sätt att komma undan så billigt som möjligt, inget fel i det, men de bör samtidigt ge er en bra kompensation, annars hade jag nog propsat på att få det omgjort helt och hållet.
 
  • Gilla
Högberg och 1 till
  • Laddar…
Tror ju knappast det beror på tappade plattor, snarare sättningar eller liknande.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Högberg skrev:
Vi har ett nybyggt hus som är drygt 6 månader gammalt och nu har kaklet spruckit på flera ställen i lilla badrummet, troligen p.g.a. tappade kakelplattor innan de sattes upp. Hustillverkaren (Götenehus) har lovat att fixa detta men istället för att byta ut de ca 15 plattor som är sönder, alla på samma vägg, vill de sätta nya plattor över de gamla plattorna på hela väggen. Rätt eller fel???

Neeeeeej godta aldrig någon fusk åtgärd! Gör om gör rätt är mitt svar. Om det spruckit på ett 6månader gammalt hus lär det inte vara pga "tappade" plattor. Låter mer som huset har satt sig eller att firman som satt upp plattorna använt för mycket fix bakom. Hade krävt att de ska göra om hela skitem iomed att det är inte tillåtet att bryta ett tättskikt.

Mvh
 
nikasp
Det där lät ju väldigt märkligt, vem fasen skulle sätta upp spruckna plattor? Jag tror också att det beror på sättningar.
Har du någon bild på var det spruckit eller är det helt slumpmässigt? Sambon är väldigt sugen på kakel i vårt badrum (Älvsbyhus från 1997) men jag är lite tveksam i och med att trähus rör på sig. Få se hur vi gör.
 
Tycker också att detta verkar vara enklast för dem men ändå väldigt konstigt. Det var ingenting som vi diskuterade från början. Vi har haft ett flertal diskussioner med andra fel och projektledaren har då alltid sagt att "så här gör man" och jag har inte vetat vad som har varit rätt eller fel så jag ville kolla upp detta den här gången.
 
Högberg skrev:
Tycker också att detta verkar vara enklast för dem men ändå väldigt konstigt. Det var ingenting som vi diskuterade från början. Vi har haft ett flertal diskussioner med andra fel och projektledaren har då alltid sagt att "så här gör man" och jag har inte vetat vad som har varit rätt eller fel så jag ville kolla upp detta den här gången.
Liten input från mig personligen, jag har länge arbetat med våtrum, jag har varit med och lagt kakel på kakel efter diskussion med kund samt enrejäl kompensation ekonomiskt. I de fall man väljer att lägga kakel på kakel anser jag att man skall ta in en oberoende entreprenör som gör en kostnadsanalys om hur mycket det kostar att göra om våtrumstapet från början, göra rätt med andra ord. Nu har man ett utgångsläge att diskutera ekonomisk kompensation till kund, det viktiga för kunden är att tänka igenom riktigt om denne vill ha ett våtrum som fyller funktion men rent estetiskt inte är tipp topp, vad är det värt i kompensation?
Vi är alla olika, vissa vill ha mycket och andra nöjer sig med mindre för att inte orsaka besvär för entreprenören.
Att vara ödmjuk är en livsstil, fungerar inte i affärslivet, då blir man ofta åsidosatt, mitt råd är att kräva minst halva kostnaden för att göra ett nytt våtrum i ekonomisk kompensation annars kan du/ni lika gärna kräva ett nytt.
Om plattorna varit spruckna från början är inte eran huvudvärk, om det är sättningar i väggarna är det inte heller erat problem, kan vara fuktigt virke som använts och torkat när huset värms upp, då krymper det.
Eran huvudvärk kan bli att denna renovering inte blir bra och spricker igen, de kan inte sätta kakel på kakel om det är sättningar som orsakat kakelsprickningen utan skivor under, sätter de skivor blir det ännu mera osymmetriskt gentemot de andra väggarna,ja, som ni ser är det mycket som skrivs och då har jag bara gått igenom småsaker.
Mvh P-A
 
Frågan är också på vilken plats i badrummet plattorna sitter och om det tätskikt som användes tillåter att byta ut dessa plattor? Vissa tillverkare tillåter tom en lagning av själva tätskiktet vilket jag tycker kan vara ett alternativ för er och då kan komma att bli en helt osynlig "lagning" om det finns kvar kakelplattor av samma "batch" så det inte blir olika nyanser? Jag utgår från att det är en typ av vit?
 
Jonatan79 skrev:
Frågan är också på vilken plats i badrummet plattorna sitter och om det tätskikt som användes tillåter att byta ut dessa plattor? Vissa tillverkare tillåter tom en lagning av själva tätskiktet vilket jag tycker kan vara ett alternativ för er och då kan komma att bli en helt osynlig "lagning" om det finns kvar kakelplattor av samma "batch" så det inte blir olika nyanser? Jag utgår från att det är en typ av vit?
frågan är om vad det är för rum, våtrum eller en toalett?
Håller med om att det går, om än svårt att få godkänt, pga att ingen tar på sig ansvar om hela våtrummet blir skadat i framtiden, flera aktörer som skall ställas till svars resulterar ofta i att kunden betalar det mesta.
 
Jag menar så klart att samma certifierade firma/hantverkare som kaklade gör "lagningen" och lämnar garanti samt dokumenterar med bilder och intyg som vanligt. Samtidigt bör det stämmas av med ert försäkringsbolag om det är OK.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Plattor som tappats el dyl, kan få små sprickor i emaljen som inte syns vid sättning.
Dock brukar dom synas vid fogning, har själv varit med om det vid flera tillfällen.
En kollega satte ett helt badrum, där kunden köpt egna plattor fr Bauhaus, som vid fogning visade att 90% av alla plattor hade små sprickor i sig, syntes bara i microskop innan fogning, blev dyrt för Bauhaus!
I TS fall bör man nog först ta reda på vad det faktiskt beror på, sprickor i plattorna fr början, sättningar i huset,
eller annan orsak.
Att kräva att hela badrummet skall rivas ut tycker jag låter lite drastiskt till att börja med.
Att det skulle bero på för mycket fix bakom plattorna får jag inte ihop!?
Om det beror på sättningar så kan även tätskiktet ha brutits.
OM det är så att plattorna varit trasiga vid sättning, vilket inte är helt omöjligt, och att skadorna inte beror på sättningar, så ska man inte förkasta möjligheten att sätta kakel på kakel, om förutsättningarna finns.
Om det inte skulle påverka rummet i övrigt så det inte fel, ev centrering ser jag inte som ett problem öht.
Dock ska man var medveten om att plattorna och fogen kan få en nyansskillnad ijmf med övriga väggar.
Men här via ett forum går det ju bara att spekulera i orsaken och ev lösningar.
Bilder är ju alltid bra....
 
Jonatan79 skrev:
Frågan är också på vilken plats i badrummet plattorna sitter och om det tätskikt som användes tillåter att byta ut dessa plattor? Vissa tillverkare tillåter tom en lagning av själva tätskiktet vilket jag tycker kan vara ett alternativ för er och då kan komma att bli en helt osynlig "lagning" om det finns kvar kakelplattor av samma "batch" så det inte blir olika nyanser? Jag utgår från att det är en typ av vit?
Helt rätt!
Folien är ju bl.a framtagen för att SKA kunna bytas ut plattor, och såklart beroende på var skadan är.
Är det inte i direkta duschen så är det oftast ok.
 
Jörgen Ö skrev:
Plattor som tappats el dyl, kan få små sprickor i emaljen som inte syns vid sättning.
Dock brukar dom synas vid fogning, har själv varit med om det vid flera tillfällen.
En kollega satte ett helt badrum, där kunden köpt egna plattor fr Bauhaus, som vid fogning visade att 90% av alla plattor hade små sprickor i sig, syntes bara i microskop innan fogning, blev dyrt för Bauhaus!
I TS fall bör man nog först ta reda på vad det faktiskt beror på, sprickor i plattorna fr början, sättningar i huset,
eller annan orsak.
Att kräva att hela badrummet skall rivas ut tycker jag låter lite drastiskt till att börja med.
Att det skulle bero på för mycket fix bakom plattorna får jag inte ihop!?
Om det beror på sättningar så kan även tätskiktet ha brutits.
OM det är så att plattorna varit trasiga vid sättning, vilket inte är helt omöjligt, och att skadorna inte beror på sättningar, så ska man inte förkasta möjligheten att sätta kakel på kakel, om förutsättningarna finns.
Om det inte skulle påverka rummet i övrigt så det inte fel, ev centrering ser jag inte som ett problem öht.
Dock ska man var medveten om att plattorna och fogen kan få en nyansskillnad ijmf med övriga väggar.
Men här via ett forum går det ju bara att spekulera i orsaken och ev lösningar.
Bilder är ju alltid bra....
lek med tanken att man använder 10x10 plattor, dessa centreras mot bakväggen, sett från öppningen, om man nu måste sätta kakel på kakel, låt säga hela vänstra väggen, så blir resultatet att de går in 15-20 mm ( beroende på godset samt fästmassa ) på den bakre väggen, det är inte snyggt, enligt mig.
smaken är olika....
Mvh P-A

Ps
Om det finns en "naturlig" avgränsning mot ett hörn, som duschvägg, mosaik, glasmur eller annat så kan det faktiskt bli riktigt bra med att sätta kakel på kakel. Men om jag hade köpt en ny bil för 200 000:- så hade jag inte accepterat att de lagt på spackel och lackat om den med en centimeter utstick på utvalda delar, även om den får samma nyans i slutändan, jag hade krävt en ny bil.
 
Jörgen Ö skrev:
Helt rätt!
Folien är ju bl.a framtagen för att SKA kunna bytas ut plattor, och såklart beroende på var skadan är.
Är det inte i direkta duschen så är det oftast ok.
Folien är absolut inte till för att man ska kunna byta plattor, tätskikt som punkteras kräver stor kunskap, med dagens klåpare inom våtrum så hade jag inte låtit någon göra det åt mig, byta plattorna.
Det man måste ha kunskap som kund är flera faktorer, inte enbart ett fungerande tätskikt, golvets lutning för att få bort vattnet som hamnat utanför, vattnet får/skall inte ligga kvar oavsett om man har golvvärme eller ej, ventilationen i de flesta våtrum är undermålig, fuktig luft under lång tid ger skador på närliggande områdens material mm mm mm mm.
Det går alldeles utmärkt att bygga ett våtrum som är godkänt utan folie eller annat "modernt" skikt om man har den kunskapen samt kunskap att hantera en trasa/skrapa/handduk för att torka överblivet vattenstänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.