Vi håller på och bygger ett soutteränghus och kommit till den fasen där vi skall bestämma bla belysning... Och vi vill absolut ha spotlights i hela övervåningen (=entréplan). Det är väldigt öppen planlösning och går upp till taknock genom hela huset, så det blir väldigt läckert med spottar då...

Men, herregud, vilket pris vi har fått från elektrikern...
Riktningsbara 12V spottar 20W (i nock 35W, då det är ca 5m takhöjd). Totalt blir det ca 40st spotlight, varav ca 12st 35W, resten 20W. Vi har fått priset 950:-/spotlight = 38.000:- inkl. allt=dimmer, arbete, spotlight, flertalet trafo, alla trådar mm Ja, allt helt enkelt

Det låter väldigt dyrt, tycker jag???!!!??!
Är det nån annan som har gjort liknande???
 
Hej Immobil, tack för tråden...

Ja, det kanske blir så dyrt, det är ju väldigt många trådar som skall dras till 40 spottar och många trafos blir det och många hål som skall borras och sen skall vi dela upp allt i 6 grupper, så det blir 6st dimrar på en lång panel, ganska snyggt faktiskt...
Men man skulle vilja ha dimmerpanelen i rostfritt... typ JUNG, eller nåt, men det är väl svindyrt!?!
Har du nåt tips om dimmer med lite bättre kvalitet än de här enklaste som brukar följa med...??
 
Kolla under teknikrubriken, där hittar du säkert något. ;)
 
Maijsen !
Ett tips till dig : köp in dina spottar själv på någon utav de stora byggmarknaderna tex. Krauta el. Silwan eller www.elbutik.se.

Be sedan din elektriker installera dessa och be om ett klumppris på detta.

Vi hamnar på knappt ca 200kr /styck i arbete.
Vi bygger också soutteränghus och kommer att sätta in 69 spottar ;D
Så köp inte det dyra paketet av din elektriker!!

Hör av dig om du fler frågor!
/Princess
 
Hej glöm inte att räkna in stegen för att kunna byta glödisarna när dem går sönder
 
Nej precis vi måste investera i en lååång stege ;D
/P
 
Bra idé, Princess, jag ska kolla upp det...

VA, 69 SPOTTAR, hur stort hus bygger ni?

F-N, nu måste jag hem o kolla om jag kan trycka in fler nånstans... hehe
 
Hej!
Vårt hus är på 170 kvm ung + garage.
Vi har satt spottar på både över + undervåning + i alla fönstersmygar på övervåningen ;D

Därför blir det en del.
Vi har också ryggåstak och kund eväl ha nöjt oss att sätta bara där .....men det blev tillsut i hela huset.

//Princess
 
Det är jättedyrt med spottar, speciellt eftersom du måste isolera mera i huset för att kompensera den högre elkostnaden för spottarna.
 
Som alltid så handlar det lite om hur mycket jobb det är.
Om allt är annat är klart så kan det ta rätt många timmar att fiska fram kablar igenom hålen, det är inte ovanligt att snickarna inte tänker det minsta på hur elektrikern skall komma fram.
Att stå på stege 5 meter upp, akta golvet och försöka dra kabel fram och tillbaka genom doshål förbi bärande på ett färdigt innertak är ingen höjdare alls, långt därifrån.
Dock så tycker jag också att 950:- är mer än _dyrt_ :( men det beror på hur de har räknat, prata med dem?

/Kent


 
Jobbar på elfirma och vi brukar montera 230V spotar.
Slipper Trafos och smidigare. Om det nu får plats att sätta "pottor" ovanför spotarna.

Vi tar 800:- per spot ink moms med montering så
950 låter dyrt.
 
Jag såg på Jysk att de sålde 230V spottar, 3 för 50SEK, nu rea 3 för 30SEK.

Inga övriga jämförelser...
 
ClasseClas skrev:
Inga övriga jämförelser...
;D ;D


Skulle personligen hellre köpa några hundra värmljus från ikea... ;)

Alter ego
 
mijaon skrev:
Jobbar på elfirma och vi brukar montera 230V spotar.
Slipper Trafos och smidigare. Om det nu får plats att sätta "pottor" ovanför spotarna.

Vi tar 800:- per spot ink moms med montering så
950 låter dyrt.
Varför installera 230V spottar,det finns inget som talar för dom!!!


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.