iSnobben skrev:
Jag och brorsan har gjort en gemensam julklapp till mamma och pappa. Han har bryggt öl och jag har snickrat. Blev en enkel back och en ölpicknick-korg i ek med smeknamnet BeerBar...
Fyndigt namn!
Påminner lite om min favorit, som på internationellt språk,
dvs butiken vid gränsen i Puttgarten, heter BEAR BEER :)
Burk med öl märkt "BJØRNE BRØG LUXUSØL" och en bild av en isbjörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ölburk med texten "BEAR BEER" och en bild av en isbjörn, beteckningen "STRONG IMPORTED" och alkoholhalten på 7.7% vol.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Ja tanken är ju att det både ska anspela på en ölbar och framförallt att den är bärbar 😂
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
lite fel del av forum, men jag har en gammal massic valnöts skiva, som bara står å skräpar. Vad kan man hitta på? ca 1700X400mm
 
Ola C;
Snyggt!!!
Klurig infästning och roligt snickeri med fasningen av locket.
Vad har du för material i botten på lådorna? Har en par framtida tankar på något liknande
men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha som botten.
Skulle vilja ha något lite roligare än grön filt..
 
Tack Uffe!

Bottnarna är i björkplywood, det ser ju rätt trist ut och ger mycket klonkljud när man stoppar prylar i lådan. Så, plywooden är klädd med möbelull på både fram o baksida, hade sån över från ett annat projekt. Ullen sitter med dubbelhäftande tejp.
 
Fick en fantastisk julklapp av min vackra och förstående fru, tom rätt storlek på handtagsritning ;)
Ett kit med 12" 14tpi crosscut-såg från fine-tools (Blackburn).

Riktigt kul (lärorikt), gjorde handtaget med "egen" björk.

Hantverksprojekt med såghandtag i björk under tillverkning i skruvstycke, ritning och sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapning och filning av mässingsryggen
Hantverk av såghandtag i björk fastsatt i skruvstäd med sågblad och filer på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan linolja+ vax
Handgjort såghandtag i björk på en 12-tums korskapssåg med mässingsrygg, placerad på en trätaburett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ytbehandling och skränkning/filning
Handtag i björk på 12" 14tpi crosscut-såg med mässingsrygg efter ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
High_Fidelity och 18 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Jag och brorsan har gjort en gemensam julklapp till mamma och pappa. Han har bryggt öl och jag har snickrat. Blev en enkel back och en ölpicknick-korg i ek med smeknamnet BeerBar. Beerbaren är gjord i ek med och delar av den är svartbetsade. Sedan är den behandlad med Osmo hårdvaxolja. Handtaget är av blankpolerad aluminium och på ena gaveln finns kapsylöppnare. Detta är mitt första försök att göra något lite finare så inga avancerade skarvar men bottenskivan vilar i ett spår i sidorna och gavlarna är pluggade. Hoppas nu bara att den uppskattas!



En liten konstruktionsbild också om ni inte förstod beskrivningen ovan 😃
]

Den ska kopieras, har en hembryggningsentusiast i släkten som ska få en vid lämpligt tillfälle.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Campar skrev:
Men senaste veckan har jag i alla fall gjort klart en barngrind till mitt tidigare trappräcke.
Nu ska jag bara lista ut vilja gångjärn jag ska införskaffa....=)
Och ja, överliggaren är köpt färdig och stängerna är IKEA´s.. =)
Eftersom jag tänkte bygga en barngrind snart själv är jag nyfiken på vad det är du använt från IKEA, jag är nämligen på jakt efter något som påminner om de dedär stängerna.
 
13th Marine skrev:
Eftersom jag tänkte bygga en barngrind snart själv är jag nyfiken på vad det är du använt från IKEA, jag är nämligen på jakt efter något som påminner om de dedär stängerna.
Jag gissar på att det är en hylla ur serien Grundtal. http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/70022763/
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
iSnobben: tack! Har jag missat.

Campar: Hur hög gjorde du grinden?
 
13th Marine skrev:
iSnobben: tack! Har jag missat.

Campar: Hur hög gjorde du grinden?
Ja, det är grundtal jag har använt.
Valde vägghyllan som är 80cm till grinden, kände att det fick räcka (har kapade 120cm till räcket). Så 80cm plus överliggaren då.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S
hyllkonsoler, behandlade med Osmo 3041

Obehandlade trähyllkonsoler står staplade mot en rödvit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 6 till
  • Laddar…
Snyggt Skooda!
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Hamrat ihop en almhylla till hyvlarna. Började bli trångt i den hörnan av verktygstavlan så hyvlarna fick flytta ut.

Försökte färgmatcha bakstycket med verktygstavlan. Blev oroväckande likt Daniel-grå©, hoppas man inte hamnar i patentrubbel. :x

Nybyggd almhylla med fyra hyllplan på en arbetsbänk i ett verkstadsrum, färgmatchad med verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd almhylla för hyvlar med detaljbild av sammanfogning, mot verktygstavla i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggmonterad verktygstavla i en verkstad med ordnade trähyvlar, mejslar och andra snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord almhylla med hyvlar mot en verktygstavla, nära små förvaringslådor och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
High_Fidelity och 25 till
  • Laddar…
Snyggt Ola. Kul att du valde laxstjärtar som fog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.