Tillverkat magnetisk vägghängd (ska bli i alla fall) hållare för mina nya lockbettlar. Neodymmagneter infrästa från baksidan, fastsatta med en klick CA-lim. Bok som är infällt i furu, ska målas grått sen. Har tidigare provat att istället bara fräsa/såga ur fördjupningar där järnen skall sitta men det blir mkt ändträ som inte tåler slitaget.

Gjorde en fin tabbe också:) Till skillnad från sist så monterade jag magneterna innan ag limmade boken. Tänkte inte att det skulle vara ett problem. Det var det:) Precis innan jag skulle limma i bokbitarna tänkte jag putsa av framsidan av furubiten i kantputsen. Bakom slipbandet sitter ett glidskydd i okänt material...men bakom den sitter en väldigt tjock och väldigt magnetisk skiva gjutjärn. När jag närmare mig försiktigt som vanligt så sögs biten in till plattan och bandet slungade alltihop ca 4m rakt till höger. Jag stod och kliade mig i huvudet ett tag innan jag fattade vad som hade hänt..

Hemmagjord magnetisk hållare i bok och furu för lockbettlar med nedfrästa neodymmagneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag som synes börja svarva ner handtagen på lockbettlarna. Inte nog med att de (i sann tradition hos någon som bara tillverkar/säljer och inte använder verktyg) var otrevligt ytbehandlade med klassisk glidvänlig lack, de var också ofantliga stora i greppet. Ok att det är ett verktyg som skall tåla mycket stryk....men en kilformad diameter från 40-50mm...nejtack. Satte dem i svarven och testade lite olika modeller. Nu har jag gjort dem betydligt smalare, kanske tåler de inte stryk lika bra men jag jobbar hellre med ett bekvämt verktyg och byter handtag lite oftare än ett som jag stör mig på så snart jag tar upp det.

Sen blev jag snabbt påmind om att jag är kass på att svarva. Dålig koll på vinklar, verktygsval, varvtal och allmän dålig känsla i händerna. Inga otrevliga hugg dock. Å andra sidan inte mycket till produktion eller slutresultat heller...Men handtagen blev bra att hålla i åtminstone. Ytbehandlade m Danish oil. Tyvärr inte så bra avstötningsförmåga mot smuts och svett, men funkar i alla fall bra i övrigt.

Ikväll blir det att plana baksidan och bryna eggen på lockbettlarna. Jättekul.
 
badtastex skrev:
Här är det handarbete för fullt, försöker öva upp mig inför den riktiga lådan och nu gör jag en i samma storlek som genrep.

Det känns som att fogarna börjar bli tighta och fina nu efter 10-12 fogar, det är sannerligen inte helt lätt. ;)
Dom ser lite bakvänt ut med smala hörntappar och bred i mitten. Jag har lärt mig lika bred "bas" (dvs tappens bredaste mått) på alla men det finns olika varianter. Vissa gör ändtapparna bredare än så för att det är dessa som riskerar splittras om fogen är för tajt.

Edit. Japansåg utan rygg tycker jag är riktigt svårsågad när det gäller sånt här finlir.
 
Redigerat:
Tack för synpunkten, siktade på 5mm "half pins" på ändarna och då 10mm i mitten men det blev nog inte exakt de måtten är jag rädd. Tar gärna emot mer tips på snygg/stark layout! Har tänkt att lådan skall vara 90mm hög.

Japansåg med rygg är inte det enda verktyg som saknas för sånt här jobb men faktum är att guiderna med magneter i gör att det funkar helt ok med den såg jag har. Det känns som att det medt kritiska momentet nu är att få till en flat botten med figursåg/stämjärn. Min teknik med järnen är nog fel och de är rätt slöa...
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Gjorde en fin tabbe också:) Till skillnad från sist så monterade jag magneterna innan ag limmade boken. Tänkte inte att det skulle vara ett problem. Det var det:) Precis innan jag skulle limma i bokbitarna tänkte jag putsa av framsidan av furubiten i kantputsen. Bakom slipbandet sitter ett glidskydd i okänt material...men bakom den sitter en väldigt tjock och väldigt magnetisk skiva gjutjärn. När jag närmare mig försiktigt som vanligt så sögs biten in till plattan och bandet slungade alltihop ca 4m rakt till höger. Jag stod och kliade mig i huvudet ett tag innan jag fattade vad som hade hänt...
Nu ska jag gå och köpa mig en hjälm. Ser i övrigt fram emot att ses den tolfte...

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Tillverkat magnetisk vägghängd (ska bli i alla fall) hållare för mina nya lockbettlar. Neodymmagneter infrästa från baksidan, fastsatta med en klick CA-lim. Bok som är infällt i furu, ska målas grått sen. Har tidigare provat att istället bara fräsa/såga ur fördjupningar där järnen skall sitta men det blir mkt ändträ som inte tåler slitaget.

Gjorde en fin tabbe också:) Till skillnad från sist så monterade jag magneterna innan ag limmade boken. Tänkte inte att det skulle vara ett problem. Det var det:) Precis innan jag skulle limma i bokbitarna tänkte jag putsa av framsidan av furubiten i kantputsen. Bakom slipbandet sitter ett glidskydd i okänt material...men bakom den sitter en väldigt tjock och väldigt magnetisk skiva gjutjärn. När jag närmare mig försiktigt som vanligt så sögs biten in till plattan och bandet slungade alltihop ca 4m rakt till höger. Jag stod och kliade mig i huvudet ett tag innan jag fattade vad som hade hänt..

[bild]

Sen har jag som synes börja svarva ner handtagen på lockbettlarna. Inte nog med att de (i sann tradition hos någon som bara tillverkar/säljer och inte använder verktyg) var otrevligt ytbehandlade med klassisk glidvänlig lack, de var också ofantliga stora i greppet. Ok att det är ett verktyg som skall tåla mycket stryk....men en kilformad diameter från 40-50mm...nejtack. Satte dem i svarven och testade lite olika modeller. Nu har jag gjort dem betydligt smalare, kanske tåler de inte stryk lika bra men jag jobbar hellre med ett bekvämt verktyg och byter handtag lite oftare än ett som jag stör mig på så snart jag tar upp det.

Sen blev jag snabbt påmind om att jag är kass på att svarva. Dålig koll på vinklar, verktygsval, varvtal och allmän dålig känsla i händerna. Inga otrevliga hugg dock. Å andra sidan inte mycket till produktion eller slutresultat heller...Men handtagen blev bra att hålla i åtminstone. Ytbehandlade m Danish oil. Tyvärr inte så bra avstötningsförmåga mot smuts och svett, men funkar i alla fall bra i övrigt.

Ikväll blir det att plana baksidan och bryna eggen på lockbettlarna. Jättekul.
Är du inte rädd att magnetisera huggjärnen?
Det blir svårt att bryna bort råeggen och få bort allt järnspån om verktyget är magnetiskt.
 
badtastex skrev:
Tack för synpunkten, siktade på 5mm "half pins" på ändarna och då 10mm i mitten men det blev nog inte exakt de måtten är jag rädd. Tar gärna emot mer tips på snygg/stark layout! Har tänkt att lådan skall vara 90mm hög.

Japansåg med rygg är inte det enda verktyg som saknas för sånt här jobb men faktum är att guiderna med magneter i gör att det funkar helt ok med den såg jag har. Det känns som att det medt kritiska momentet nu är att få till en flat botten med figursåg/stämjärn. Min teknik med järnen är nog fel och de är rätt slöa...
Ja det kanske inte va så tokigt då, tyckte mest mittappen såg väldigt tjock ut jämfört med ändtapparna.

Jag brukar som sagt köra helpinsbredd eller nästan helbredd på kanten. Som denna bild ungefär https://durgamama.files.wordpress.com/2011/11/hand-cut-dovetail-joint.jpg

Edit. Snyggast med genomgående dovetails är väl att tappens smala del är konstant, det är ju vad som syns framifrån. Blir varken half pin eller helpin på änden.

Antalet tappar är väl en smaksak, på 90mm kanske jag skulle lägga en tapp till men det är som sagt inget nödvändigt. Tappbredd är också en smaksak, ju smalare desto svårare och mer nörderi än styrka i fogen. Är det dina första dovetails så kör på det som känns görbart.
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
Är du inte rädd att magnetisera huggjärnen?
Det blir svårt att bryna bort råeggen och få bort allt järnspån om verktyget är magnetiskt.
Har ca 30 stämjärn sittande på det viset och har inte haft något problem alls med magnetisering av dem, så hoppas det fortsätter så:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Har ca 30 stämjärn sittande på det viset och har inte haft något problem alls med magnetisering av dem, så hoppas det fortsätter så:)
Har knappt en tredjedel så många, alla sitter på magnetskena men inte upplevt problem med magnetisering med ett enda. Är det en teoretisk risk vi pratar om?

//Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Har knappt en tredjedel så många, alla sitter på magnetskena men inte upplevt problem med magnetisering med ett enda. Är det en teoretisk risk vi pratar om?

//Ronnie
Bra fråga. Jag har läst det heimlaga skriver om risker kring magnetisering på annat håll och sen varit uppmärksam vid bryning men inte haft några problem. Nu sitter ju mina med 1mm trä mellan magnet och stämjärn, vet ej om det spelar någon roll.
 
Redigerat:
Har gjort att par stycken nu men inget skarpt. Ett problem med att göra lite smalara pins är att jag helt saknar smala stämjärn, borde väl handla några förstås men då blir det ingen låda nu på julledigheten. Lådan kommer att få en "false front" så det är bara sidan som kommer att synas.

Det här har växt lite, först hade jag inte tänkt använda dovetaios alls utan sätta ihop lådan med 5mm domonos.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Handsinkning var den första övningen på första lektionen i yrkesskolan när jag gick.
Smala dovetails fanns inte på kartan då. Det var sånt som Malmstens-gänget höll på med. Ryggsåg och stämjärn var de anvisade verktygen. Strykmått också förstås och smygvinkel.

Rolig teknik när man vill lägga lite extra tid på att få något fint ;). Domino, spiklimma, lamellkex, kontrafals c-tapp mm mm är fullt tillräckligt för att hålla ihop en låda i de allra flesta fall.

En annan rolig övning är att sinka ihop kupade och skeva bitar till t ex ett skåp. Gjorde det som present till en vän som hade ett gammalt torp där allt var snett ;). Då går det inte att ta hjälp av strykmått. Syftning är det enda som fungerar.

För att peta ut en riktigt smal dovetail behövs ett lika smalt stämjärn. Lockbetlar är ett sämre val.
Heimlaga har på annan plats skrivit hur man hugger efter streck. Med lite övning är det inte svårt alls. Jag använder en annan metod själv. Jag sätter ner stämjärnet en halv mm från strecket och hugger med full kraft redan från början. Den metoden är lite mer okontrollerad.

Mvh Findus
 
Daniel_N skrev:
Bra fråga. Jag har läst det heimlaga skriver om risker kring magnetisering på annat håll och sen varit uppmärksam vid bryning men inte haft några problem. Nu sitter ju mina med 1mm trä mellan magnet och stämjärn, vet ej om det spelar någon roll.
Intressant, jag var på väg att göra magnetiska hållare till mina järn men backade efter att läst att det kunde ställa till det. Skall kanske leta upp mina magneter och gå vidare med detta trots farorna:)

[video=youtube;7HfBJ9ink-Y]https://www.youtube.com/watch?v=7HfBJ9ink-Y[/video]
 
Jobbar på en mini-roubo bänk åt barnen (1200x330mm yta, 500mm hög)
31078329933_3a96f95462_b.jpg
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Snyggt Dennis! Står helt klart att du absolut inte behöver någon kexmaskin! (På tal om diskussionen i annan tråd)
 
  • Gilla
teed och 1 till
  • Laddar…
Tack, det tog längre än om jag hade haft kex (eller en slitsfräs till överfräsen), jag laminerade två och två först, sedan laminerade jag ihop de två paren till 4 och sen lade jag till en bräda i gången. TB2 limmet har även lite mera grepp så det glider inte lika mkt som vanligt vitt lim tycker jag.

Slipade bänken igår och nu står jag inför lackeringen.... Vet inte vad jag ska använda, träet är så jättemjukt så någon sorts lack behövs, även om det inte ger mkt skydd så allt behövs. Funderar på vattenbaserad poly eller kanske t.om. shellac.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.