Andreas_kalmar skrev:
Skulle nog kolla det med firman som ska slipa jag vill ha plattan glättad annars blir det massa onödiga porer i betongen
Jobbar du med diamantslipning? Du verkar kunnig inom området iallafall och jag har lite frågor. Har du slipat något golv med färgad betong och speciell färg på gruset i betongen och sedan slipat fram ballasten ordentligt? Fick informationen om att tumregeln är 5mm djup slipning får fram 5mm ballast osv, kan det stämma? Om man vill slipa fram ballasten ca 10mm, stålglättar man som vanligt då eller blir ytan för hård?
Diamantslipat betonggolv med synlig ballast i ett modernt rum med stolar och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
noone70 skrev:
Men i det här fallet så är priset 350-400kr/kvm med förutsättningen att man köper tjänsten
Aha. Jag ser det nu. Jag fattade det som att det var priset för dig som hyrde maskiner och gjorde det själv.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Det är omöjligt att säga hur mycket ballast som kommer fram jag slipade ett uterum för ett par veckor sen där dom hade strött i extra ballast 8/16 och slodat ner innan glättningen den gick att slipa fram iallafall glättning bör alltid göras annars blir det för mycket porer i betongen men man behöver inte överdriva glättandet infärgad betong går bra utom svart den tycker jag ser flammig ut
 
Volvov70n

Kan du fota betonggolvet från typ 50cm lite i vinkel med tumstock eller flaska på? Så att man ser noga det?

Min fru är så nyfiken...
 
Golvyta med spår efter stålglättning och en ölflaska märkt "Eriksberg" i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flammigt betonggolv med spår av stålglättning, dekorerad julgran i hörnet av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett polerat betonggolv med spår av stålglättning som skapar ett flammigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På några av bilderna ser man tydliga spår efter stålglättningen och det gör golvet flammigt, men det ger även lite liv i golvet.
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Snyggt golv!
 
(y)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Verkligen snyggt!

Kan man använda golvet i badrummet om man skulle mura väggar?

När polerar man?. Direkt efter att betongen stelnat eller efter att alla väggar är uppe?
 
Redigerat:
Atom skrev:
Kan man använda golvet i badrummet om man skulle mura väggar?
Ja det går utmärkt, men du skulle inte få nån försäkring som täcker vattenskador. Försäkringsbolagen får pippi om du inte har fuktspärr. Stadax som ska slipa mitt betonggoolv hävdar att de har kunder som inte har fuktspärr och där det funkar utmärkt. De har dock ingen försäkring för våtrumsdelen. Värmeslingor som torkar ur golvet rekommenderas. Rekommenderas också att sänka ner betonggolvet några cm så du får en kant upp till ytan du murar ifrån.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Verkar vara en del som har problem med gjutningen och diamantslipning av betonggolv i andra trådar med betongkvalite, över och underkants armering för att minska sprickbildning, glätta alt enbart rivbräda mm. Jag beställde standardbetong 30/37 16 s4, men hade inte bestämt mig för slipat betonggolv vid gjutning. Är slipade betonggolv fortfarande så ovanliga att det inte finns någon standard? På den industri där jag jobbar finns det många slipade betonggolv som är gjutna på -70 och -80 talet och dem ser ut att vara ganska ok även om dem inte är slipade i alla steg och inte är något Superfloor, men många nya moderna bilhallar, skolor mm har diamantslipade golv som är slipade i flera steg. Att det inte är så vanligt i privata bostäder kan jag förstå, men det är kanske där kunden är som mest kräsen.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Största problemet med polerad betong i bostäder är att kundens förväntningar är för höga beträffande synlig ballast jämn fördelning och sånt som är svårt att styra över vid gjutningen
 
Hej Volvo V70n!
Mycket inspirerande projekt du gjort! Har nyligen köpt en liten tomt på västkusten och tänker bygga där. Är det polerat betonggolv du har i den stora delen. Isåfall vad har du för betong och vad har du slipat med?
 
ni skulle gö en betongtråd tycker man
 
Moderator; lyft ut betonggolvssnacket till en egen tråd.

//AA
 
Om det finns intresse så kan jag kolla med vår leverantör om det är okej att lägga upp deras arbetsbeskrivningar här då det verkar vara många problem som är relaterade till kundens okunskap om det kunde klistras i golv forumet
Isåfall kan väll nån moderator pma mej
 
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.