nanowire skrev:
Direkt från tomtens verkstad; plommon och vin i en kombination som alltid retar någon :D

Tack för inspirationen Nanowire. Nu vet jag vad jag kan ordna till värdfolket när vi är bjudna på middag på juldagen (y)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Kan väl vara så att man roterar övre delen och då kanske under delen går att skjuta? Isf finns det någon form av spår under..
Vi får vänta på nanos byggtrådar (vi förväntar väl oss en per låda?)..
Skulle själv vilja se mer i detalj hur du gör. Mycket snygga, och ett kul projekt att lära sig bandsågande på den dagen jag skaffar en.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jag blir inte klok på den där laxstjärtslåsningen. Kan undre delen av locket flyttas i längsled i bortre änden? På bilden ser det ut som rotationsöppning men man kan ju inte rotera sig ur den fogen. Hjälp!
Daniel_n hade rätt; avlångt spår i locket.

Octavianus skrev:
Skulle själv vilja se mer i detalj hur du gör. Mycket snygga, och ett kul projekt att lära sig bandsågande på den dagen jag skaffar en.
Tack! Har tänkt göra fler så då kan jag ta lite fler bilder då, han inte denna gång.
 
Vet inte om det kan kvalificera sig som vare sig verktyg eller maskin, men med hjälp av min iPad vill jag önska alla på Byggahus

En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Hoppas ni får sköna och avkopplande helger och att 2017 blir ett inspirerat och aktivt år för alla.
Gott slut och gott nytt!

Många hälsningar!
//Ronnie
 
  • Gilla
Rönnis och 1 till
  • Laddar…
22.00 lilljulafton och precis grundmålat en pall som ska bli julklapp. Tur att den inte ska vara färdig förrän på annandagen! ;)

Jag vill också passa på och önska alla här en riktigt god jul och ett gott nytt år!


Grundmålad träpall på ett verkstadsbord med målarverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Panikskruvade ihop en julklapp av delar som jag hade gömt på olika ställen och glömt bort tills jag kom ihåg dem i förra natt........ fortfarande har jag en känsla av att det skall finnas en bortglömd julklapp någonstans:screwy:
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Ett nytillverkat hjulbord i ett verkstadsrum med verktyg och en dörr som nästa projekt ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gjordes klart i går, något som passar i dessa tider, ett hjulbord. På den ligger nästa projekt, en dörr.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
11-åringen har förärat oss med ett par träljusstakar i julklapp:

Handgjorda träljusstakar gjorda av ett barn, placerade på ett köksbord med tända ljus ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är kul att barnen använder sig av verktyg av olika slag, men jag måste dessvärre berätta för han att det blir begränsad användning av dem. Nu vet jag varför han ville veta hur man behandlar trä med terpentin och linolja.
Jag väntar nog med den genomgången till mellandagarna, har inte hjärta att förklara att de är extremt brandfarliga.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Då jag var i hans ålder hade jag stränga direktiv att allt oljande skulle ske utomhus och alla klottiga trasor och papper skulle direkt i vedpannan. Jag var också ungefär i hans ålder då jag byggde en egen svarv åt mig och svarvade på den. Det ledde till att jag fick en köpt svarv till jul det året.

Nu har du ditt livs chans att lära honom ett säkert arbetssätt och hålla intresset vid liv och få honom att utväcklas som hantverkare och människa! Kasta inte bort den chansen med ett förbud!
Det skall börjas i tid om man skall lära sig någonting.
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Då jag var i hans ålder hade jag stränga direktiv att allt oljande skulle ske utomhus och alla klottiga trasor och papper skulle direkt i vedpannan. Jag var också ungefär i hans ålder då jag byggde en egen svarv åt mig och svarvade på den. Det ledde till att jag fick en köpt svarv till jul det året.

Nu har du ditt livs chans att lära honom ett säkert arbetssätt och hålla intresset vid liv och få honom att utväcklas som hantverkare och människa! Kasta inte bort den chansen med ett förbud!
Det skall börjas i tid om man skall lära sig någonting.
Förbud kommer inte på fråga i denna familj, iaf inte när det gäller verktygsanvändning.
5-åringen har en egen verktygsarsenal med riktiga verktyg som han använder tillsammans med mig.
11-åringen var med och byggde ett 60kvm trädäck när han var 6 år, med egen skruvdragare.
Svarv är dessvärre lite farligare att använda om man inte fixerar ämnet rätt, men du har rätt i att man skall låta intresset få ta överhand, men under lite mera ordnade former, min storasyster tycker att jag är oansvarig som låter 5 och 11 åringen ha egna knivar,fogsvansar, skruvdragare (bara med bits, inga borrar) faktum är att 5-åringen hanterar verktyg bättre än de största ungarna jag har, inte bättre än 11-åringen, vissa har det i sig, andra inte.
Klart att han skall få en egen svarv, det hade jag när jag var 12-13 år, en trevlig liten luna.
Mvh P-A
 
  • Gilla
Dsundet och 7 till
  • Laddar…
Bra!
Jag lyfter på hatten åt dina uppfostringsmetoder!
Blev bara rädd att du skulle vara en vanlig dussinpappa. Det är alldeles för många som förbjuder allt lärande.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Octavianus skrev:
gjordes klart i går, något som passar i dessa tider, ett hjulbord. På den ligger nästa projekt, en dörr.
God Hjul Octavianus (y)
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
teed skrev:
Jag öppnade julklappar igår

[länk]
Som sag. Vem behöver inte ett eget sågverk😅
 
Nyckelbricka fräst i metall med texten "MAKRGUY" inuti en rektangel, avslutat CNC-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en nyckelknippa med en nyligen fräst nyckelbricka med text, svartvit bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har haft ganska stora problem med min cnc de senaste månaderna där skärfilerna från fusion360 inte blivit bra, men nu så idag hittade jag en kille som haft samma problem som mig och han hade en enkel lösning på problemet. Firade genom att fräsa en enkel nyckelbricka. Lite svart färg i graveringen vore nog extra najs.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.