Donald-Duck skrev:
Ljus fram är för att bilarna ska synas bättre. I de flesta länderna i EU brukar man inte något ljus alls fram dagtid.

Släkt ljus bak dagtid är för att spara bränsle.
Men också för att bromsljuset syns tydligare om det inte finns något annat ljus bak. Man brukar hänvisa till att viss motorsport har gjort så, förbjuda annat ljus baktill.
Men snälla! Din motor ger ut dryga 100 kW, LED-bakljus drar 5-10 W. Kan du inte offra fem promille av effekten på att faktiskt synas bakifrån? Vill du att jag ska räkna ut besparingen per år på det där?
 
richardtenggren
Nyfiken, det är du och Bambi ikväll ;)
 
Ok, jag gjorde det;
Om du kör 1500 mil per år i en bil som drar 0.5 liter per mil, och bränslet kostar 13 kronor per liter, så sparar du 49 öre per år på att släcka bakljuset. Du sparar garanterat mer på att gå på muggen innan du sätter dig i bilen.
 
richardtenggren skrev:
Nyfiken, det är du och Bambi ikväll ;)
Är det verkligen så?

Motormännen: "Från och med den 7 februari 2011 ska nytillverkade personbilar och lätta lastbilar vara utrustade med varselljus, alltså belysning som i ljusstyrka ligger mellan halvljus och de svagare positionsljusen, som tänds automatiskt när bilen kör iväg. För bilar med automatisk tillkoppling av halvljuset vid sämre ljusförhållanden (ljussensor) får inte de bakre positionsljusen vara tända vid dagsljus."
 
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Men snälla! Din motor ger ut dryga 100 kW, LED-bakljus drar 5-10 W. Kan du inte offra fem promille av effekten på att faktiskt synas bakifrån? Vill du att jag ska räkna ut besparingen per år på det där?
Skyll inte på mig, det är inte jag utan några byråkrater på EU som har kommit fram till detta.
 
Nyfniken skrev:
Nu är jag ute på hal is men är det inte lag på att nyare bilar ska ha släkta bakljus dagtid?
Inte riktigt, mera att det numer inte är lagkrav på bakre belysning under dagsljus
 
Mikael_L
PatrikJo skrev:
Men snälla! Din motor ger ut dryga 100 kW, LED-bakljus drar 5-10 W. Kan du inte offra fem promille av effekten på att faktiskt synas bakifrån? Vill du att jag ska räkna ut besparingen per år på det där?
Med 100kW resp 5-10W så blir det dessutom bara 0,05 - 0,1 promille ...

Kanske bäst att du inte försöker räkna ut besparingen heller. :p ;)
 
Mikael_L skrev:
Med 100kW resp 5-10W så blir det dessutom bara 0,05 - 0,1 promille ...

Kanske bäst att du inte försöker räkna ut besparingen heller. :p ;)
Ouch! Två tiopotenser fel! Har inte varit så mycket ute och cyklat på flera år.

Men vi borde åtminstone dödat argumentet kring bränslebesparingen rätt bra nu va? ;)
 
galento
Seth89 skrev:
Inte riktigt, mera att det numer inte är lagkrav på bakre belysning under dagsljus
Hmm,gäller detta alla årsmodeller tro ? Har ett par gamla bilar som man funderat på att sätta drl ljus fram på.
( 30+ och 50+ år gamla )
 
richardtenggren
Jag letade lite fakta i TSFS, men var lite krångligt via telefonen, är ju en del text. Jag har svårt att tro att lagen skulle kräva att baklyktorna är släkta dagtid, det skulle även innebära att alla som kör Volvo bryter mot lagen. Min V60 MY14 har alltid tända baklyktor:)
 
Jag är en av dem som har använt kombinationen dimljus och halvljus. Men det gjorde jag när jag var ung och tyckte det var coolt och häftigt att ha på bilen. Nu tycker jag bara det är löjligt och ser ner på dem som har den kombinationen, i alla fall så länge det är vuxna människor som har det. Vad jag vet så vet nästan alla som kör den här kombinationen om att det är olagligt men kör med det ändå.
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Ouch! Två tiopotenser fel! Har inte varit så mycket ute och cyklat på flera år.

Men vi borde åtminstone dödat argumentet kring bränslebesparingen rätt bra nu va? ;)
Den officiella förklaringen från EU, är att det skall minska CO2-utsläppen. Snacka om att sila mygg...
 
Vad är dimljusen egentligen bra för? Jag hart aldrig någon nytta av dom. Det mest löjliga är dessa s k kurvljus där ett dimljus tänds när man svänger.
Riktiga kurvljus hade Citroen på 60-talet där en hel strålkastare svängde mekaniskt i kurvorna. Det var verkligen kanonbra!
 
  • Gilla
OveRa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Med 100kW resp 5-10W så blir det dessutom bara 0,05 - 0,1 promille ...

Kanske bäst att du inte försöker räkna ut besparingen heller. :p ;)

Fast beroende på hastighet och rullmotstånd, och luftmotstånd på bilen så utnyttjar man sällan mer än 20kW under körning i motorvägsfart så då blir ju matematiken helt annars.
 
Min teori är att den som kör med bländande ljuskombinationer vill vara lite häftig, känna sig som en pilot med massor av lampor och instrument, alla egentligen ganska onödiga men upphöjer väl potensen hos brukaren.
När en del lastbilar, oftast fjärrbilar men även grus och distributionsbilar som ägs av smååkare behänger bilarna med hundratals ljuspunkter så är det väl för att göra sig större än vad man är.
Att trafiksäkerheten sätts ur spel bekymrar väl inte småfolket som inbillat får allas beundrande blickar, förhoppningsvis kvinnornas då men vad jag har förstått så har de andra företräden som de värderar högre.
Att under en långkörningsnatt möta alla dessa "ljusbögar" är mycket påfrestande och framförallt tröttande vilket påverkar trafiksäkerheten negativt.
Själv påpekar jag för det fåtal av hantverkare och transportörer att jag irriteras av deras belysning och att den är olaglig men vem bryr, om man säger så. Men, om det är så att vi inte kan enas om vad som är lämpligt eller ej, se kommentarer ovan, så kommer samhällets säkerhetstänkande att sakta urholkas och alla gör som de vill, bygger hus utan isolering och lov, drar elledningar kors och tvärs och struntar i de bestämmelser som rör vår säkerhet och trygghet.
Det börjar ju med en knappnål som ni alla vet. God Jul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.