Martin_B
Kane skrev:
Skall testa när den kommer och se om den är användbar.
Svåraste utmaningen tror jag är att gersågen bara kan vinklas åt ett håll. Borde innebära lite matematiska övningar vid hörn med snedtak etc.
Ja det är rätt jobbigt att den bara vinklas åt ett håll. Min är likadan. Det finns dock de som vinklas åt bägge håll.
Tyvärr får man räkna om i de fall ja, och i flera andra fall också dessvärre. Fast det är väl tur man får använda hjärnan någon gång :D
 
Detta får bli min nästa kapsåg, Bosch GCM 10 SD,

Bosch GCM 10 SD kapsåg med blå och silverfärgad design och roterande sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu har jag på kul läst den tyska texten, och det är klarare beskrivet där, med undantaget för stycket om lodräta snitt på vissa sågar som visar 90° där. Det stycket är även på originalspråk en aning yxigt skrivet:
Skärmbild av en tysk text som beskriver beräkningen av en horisontell geringssnittvinkel för kap- och geringssågar.
 
Martin_B
Den engelska:
"Note: The calculated mitre angle “MTR” can only be taken over for chop
and mitre saws, for which the setting for vertical cuts is 0°. When the setting
for vertical cuts is 90°, the angle for the saw must be calculated as follows:
90° – indicated “MTR” angle = angle to be set on the saw."


Den svenska:
"Anvisning: Den beräknade horisontella geringsvinkeln ”MTR” kan endast
användas för kap- och geringssågar som visar 0° vid inställning av lodräta
snitt. Om inställningen av lodräta snitt är 90° måste sågens vinkel beräknas
på följande sätt:
90° – visad vinkel ”MTR” = vinkel som ska ställas in på sågen."



Jag hade förstås förklarat det på exempelvis följande sätt, även om man säkert kan förklara det mycket bättre:

OBS!: Den beräknade geringsvinkeln "MTR" kan endast användas för kap- och geringssågar som visar 0° i det läget den är ställd för att ge 90-gradiga snitt (mittläget på de flesta kap- och geringssågar). Om samma position på sågklingan istället visar 90° på gradskalan, måste sågens vinkel beräknas på följande sätt:
90° – visad vinkel ”MTR” = vinkel som ska ställas in på sågen.



Fast hade jag varit hjärnan bakom utformningen av vinkelmätaren hade det snarare stått så här i manualen:

"MTR" funktionen är fabriksinställd för kap- och geringssågar som visar 0° i det läget den är ställd för att ge 90-gradiga snitt (mittläget på de flesta kap- och geringssågar). Om samma position på sågklingan istället visar 90° på gradskalan, måste man ställa om beräkningssättet genom att hålla in "MTR"-knappen i 3 sekunder. Displayen visar då istället "MTR 90". För att återgå till standardvärdet, håll in "MTR"-knappen i 3 sekunder tills displayen visar endast "MTR".

Så hade alla varit nöjda och glada! ;)
 
köpte en billig vinkelmätare ~10-20€ från geek funkar bra.. kastar endast ~0.3-0.6 grader som mest och det är inte så farligt. så köp den gröna :)
 
Martin_B
Jo förresten, fick svar från min vän idag. Hahah, stackarn har ju provat vinkelmätaren och sågat på en handgeringssåg. Bara det att den som han har visar 90-grader i mittläget :D
Sedan missförstod han väl texten i manualen antar jag?
Inte konstigt han var sne på mätaren :D

Har också en sådan där handsåg som är vridbar. Skall se om jag kan leta upp den o kolla ifall där står 90-grader där med eller om den är tvärt om.
Eller visar alla de här vridbara handsågarna 90-grader i mittläge?

Nu blir jag bra nyfiken, får se om jag hittar det gamla aset...
 
Martin_B skrev:
£138,30 inkl. frakt = 1 703,45 kr (Forex)
...
11.74 blev pundkursen på köpet i veckan.
 
Martin_B
Kane skrev:
11.74 blev pundkursen på köpet i veckan.
Ja lite bättre i alla fall. Forex är rätt "dyra"... Men är det från köpsajten eller det slutgiltiga från banken?

Jag brukar ju (om jag inte minns fel) alltid få ett visst pris när jag väl betalar i "kassan" på en utländsk sajt, sedan dras den summan eller något väldigt nära från mitt konto. Men tittar man några dagar senare så har det korrigerats till en annan siffra, som både kan vara högre och lägre.
Nu brukar det inte skilja så otroligt mycket i och för sig, men ju högre belopp desto mer kan det skilja. Vet att när jag har handlat för flera tusen, kanske 4-5 tusen har det kunnat skilja på nära ett par hundra kronor.

Men det är väl för att köpsajten räknar ut en viss kurs, sedan så får jag en helt annan från min bank, men den slutgiltiga verkar inte bestämmas förrän någon dag efteråt eller så?

Jaja, oavsett så fick du ju ett bra pris då du ju ändå beställde därifrån :)
 
Martin_B skrev:
Ja lite bättre i alla fall. Forex är rätt "dyra"... Men är det från köpsajten eller det slutgiltiga från banken?
Betalade i GBP på Axminster och kursen på kreditkortsnotan (First Card) blev 11.74.
 
Martin_B
Aha ok. Kolla på din bank sen, så skall du se att kursen kan ha ändrats :) ...men vänta i några dagar tills det har "korrigerats".

För mig har det även hänt att jag har satt in en viss summa på kontot som jag visste verktygen kostade, summan drogs så bara några få kronor återstod (har ett särskilt konto för sådant där av säkerhetsskäl), men efter några dagar när summan har korrigerats så har det fattats över hundra kronor typ, så det var ju ett minusbelopp på kontot :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.