Endera isolerar du ledningarna och sätter ett lock över hålen eller så (bättre) kopplar du ur ledningarna och drar ur dom, samt monterar ner "boxen". Vissa styrningar kan ha en utegivare monterad.
 
du menar dra ur ledningarna mellan boxen och proppskåpet, för ledningarna till element orkar jag nog inte röra.
det sitter ett "Theben ram 322" nu, vet inte om den har en tempgivare ute, tror inte det.
 
Man drar bort dom trådar som inte ska användas, inget mer. Lämnar man trådar som inte ska användas har man snart nog ett skatbo som är svårt att överskåda och svårt att förstå.
 
Leverpastej skrev:
tjena.
jag har precis köpt hus och behöver byta lite element.
av dom 15 som sitter nu är det 4 som inte blir varma och 3 som är väldigt långsamma. så tanken var att byta alla eftersom dom är 35år och fula som stryk.
det sitter även en dosa på väggen som styr elementen centralt.
går dessa element att styra så eller ska man strunta i centralstyrningen

(är helt ny på detta med element :) )
Jag är lite i samma situation, har försökt sammanställa olika märken här med lite länkar och beskrivningar:
https://www.byggahus.se/forum/olja-...odernt-varmesystem-med-direktverkande-el.html
 
Francken skrev:
Intressant! Kör dem i 20-21 grader (ej justerat, utan standard). Knäpper inte till specifikt vid av/på (röd lampa lyser/släcks), utan lite då och då. Verkar vara plåten som låter på något sätt, ja. Frågan är ju om det går att lösa? Verkar ju inte vara så för dig!

Är tempskillnaden större för mig mot ytterväggar? Någon skruv som kan dras/lättas? Har bara undersökt de 2 skruvar som är på vardera kortsida, och det är lika om jag drar åt eller lättar på dem. Kan ju lossa och undersöka om det finns något synligt mystiskt på baksidan.

Edit: De skruvar man kommer åt utifrån ser inte ut att ha någon inverkan på aggregatet/plåten som lever om. Är ju inte så sugen på att skriva isär och dona. :)
Blev du någonsin klok på detta? Satt in ett 2000w 400V idag och det knäpper till i plåten då och då. Först trodde jag det hade med fästena att göra men blir inte klok på det. Jävligt irriterande.
 
klasses skrev:
Blev du någonsin klok på detta? Satt in ett 2000w 400V idag och det knäpper till i plåten då och då. Först trodde jag det hade med fästena att göra men blir inte klok på det. Jävligt irriterande.
Har samma problem med ett av min 400V. Ingen lösning etablerad, men heller ingen sökt. Vore kul att veta mer.
 
Funderar på om det kan ha med upphängningen att göra, att det är aaaningen för tight eller så.
 
Har nu fått en andra uppsättning element skickade till mig (eller tredje, om man räknar med originalleveransen. Två reklamationer, d.v.s.). 1x1000W, 2x800W, 400V. Har bara funnits lucka att byta ut 1000W:aren, och till min stora förvåning är det knäpp(hehe)tyst! Inga missljud alls. Har haft det igång i 3 dagar nu och det verkar fungera som det skall.
Hade nästan gett upp hoppet då det kändes alldeles för osannolikt att man har fått 6 st. defekta element skickade till sig, men jodå, så var fallet. Är även de nya 800w:arna tysta så blir det nog en beställning till ytterligare ett sovrum.

Skriver en rad efter jag har testat dessa!
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Sitter de på samma konsoler som innan eller tog du ner och monterade upp dem igen? Jag hängde av mitt och fixade lite och har inte hört något sen dess men för tidigt att säga om det slutat helt ännu.
 
Jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter eftersom jag själv plöjde igenom denna och alla andra trådar om adax neo inför köp för någon månad sen. Hade egentligen tänkt köpa lvi yali först men gav adax neo en chans först genom att köpa två st som test när k-rauta hade kampanj (typ samma pris som clas ohlson och andra webbbutiker, men var enkelt att bara åka och handla...)

Mina 2 st 400v 800w är knäpptysta, både under drift och vid på/avslag. Dom sitter skruvade i en (ytter)vägg med enkelgips. Några skruv i träregel och några skruv i mollysar.

Displayen lyser hela tiden med gröna siffror. Absolut inte störande nu ( men kanske i ett sovrum?)

Dom kräver INTE nolla för att fungera. Endast två faser samt skyddsjord.

Dom är inte dubbelisolerade (hade för mig att jag läst det någonstans, men det var en annan modell hos adax).

Modell S4 som har sålts ett tag har minne för temeraturinställning mm, minst 24 timmar tror jag.

Det står visst på kartongen/förpackningen att det är version s4 och därmed har de nya egenskaperna. Bara man vet att man ska leta efter texten S4. Står på den vita etiketten där spänning och effekt mm specificeras.

Blir vid normal drift aldrig direkt brännheta men dom saknar spärr för max yttemperatur som vissa andra tillverkare har.

Dom är mindre än mina gamla radiatorer och även om måttet på radiatorn är större än måttet på den gamla radiatorns infästning, hålbilden i väggen, så döljer inte den nya radiatorn de gamla hålen eftersom den kommer ut ca 10 cm från vägg. Man ser alltså de gamla hålen bakom den nya radiatorn när man tittar på den. Var bara att spackla och måla...

Summa summarum, än så länge nöjd...
 
Jag fyller väl på med vad jag har kommit fram till här då. Jag har för övrigt 5 Adax Clea och tycker de är så otroligt mycket robustare än Neo så kommer få införskaffa ett till sådant istället för mitt klonkande Neo. Är väl antagligen glaset och tyngden som kanske ger den känslan, funktionsmässigt är de troligtvis identiska. Den enda anledningen att jag tog ett Neo till att börja med var för att en panel skulle täcka 2 fönster, men får väl ha ett 1000W Clea i mitten istället även om det kanske inte är lika estetiskt tilltalande.

Det här är i alla fall Adax eget svar till mig när jag skrev och frågade:

Hello

Thank you for your mail and sorry for the problem that you have with one of our heaters but this noise is probably caused by the expanding of the steel plates when it turns from warm to cold. For smaller heaters this is not a problem, but for the big heaters with big front and back plates it sometimes will make some noise.


Så jag antar att det är att betrakta som normalt då vilket känns väldigt märkligt. Det bör ju i sådant fall framgå när man köper det kan jag tycka.
 
Ja jag tror absolut på problemet med ert klonkande beror på spänningar i plåten som uppstår vid temperaturväxlingar. En av mina gamla plåtradiator smällde just på detta vis då och då, den andra likadana bredvid gjorde aldrig det. Men de var som sagt större än mina nya adax neo ( och dessutom 30 år gamla...). Så att fenomenet kan uppstå är nig inte så konstigt. Däremot är det dåligt av adax att inte designa bort det. Ett sådant fenomen som uppstår under normal drift under normala förhållanden är en dålig konstruktion.

Men mina 800 wattare är ju lite mindre och de har aldrig bångat, de är knäpptysta.
 
En "leksak" som vissa tycker är toppen medans andra skakar på huvudet åt.
 
Kan tänka mig det men går det att styra samtliga element på ett smidigt vis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.