hej! vi funderar på att sälja vårt hus genom nethem.se. Är det någon som har hört talas om dem eller sålt/köpt genom dem? Om man tar en vanlig mäklare vad får man betala i arvode?
Tack på förhand
 
Vanlig mäklare brukar ta 5%av försäljningen men det kan vara mer eller minder åxo.
Bästa är att hitta en mäklare som ni får förtroende för, och sen kan ni disskutera mäklararvodet. :)

Sista huset vi sålde har vi inte haft någon mäklare. Det var sån efterfrågan på just vårat hus ,så jag han inte ens annonsera huset innan det var sålt. :surprised:

Det är såna affärer man skulle få göra oftare. ;)

Det du frågar om Nethem ,har jag aldrig hört talas om så det kan jag inte svara på.
Vart håller dom till?
 
5 % gud vad dyrt. Vårt hus är värt ca 2,5 milj, så vi måste alltså betala 125000 drygt för att få sälja det?
Kan man inte sälja på något annat sätt?? :-/
 
Jo jag vet :( men du får göra avdrag på mäklararvodet. :)
 
Fadros tack för länkar! Mycket läsvärt!

Lier: Ja fast även om det är avdragsgillt så måste vi ändå betala arvodet. Fast skatt betalar vi inte på det. Är det det som du menar?
Man vill både ha kakan och äta den.. ;D
 
Du får sälja ditt hus hur du vill; med eller utan mäklare. Sätt in det på Blocket!
Det kan vara bra att ta hjälp av någon att fixa pappersarbetet. Det brukar banken kunna hjälpa till med (mot en mindre avgift).
 
Hej!
Vi har precis sålt vår bostadsrätt genom nethem. Har bara bra att säga om dem. Vi betalar 2.5 %i arvode. Vi hade fått det erbjudandet från en annan firma, så nethem prutade ner till 2.5%. Vi fick 710 000:-, nästan 100 000:- mer än den trea som sålts under året till högsta pris. En annan mäklare hade nämligen sagt till oss att vi skulle välja en av de fyra firmor i stan som är störst för att få bäst pris, men med tanke på att de tar 5-6 % lönar det sig verkligen inte och vi har som sagt fått bästa tänkbara hjälp!

Lycka till!
 
TanjaHelena skrev:
5 % gud vad dyrt. Vårt hus är värt ca 2,5 milj, så vi måste alltså betala 125000 drygt för att få sälja det?
Kan man inte sälja på något annat sätt?? :-/
Skatten på din vinst kommer du aldrig ifrån om du inte har utgifter på ditt hus som överstiger det du säljer för. Tycker själv det är krångligt varje gång man ska deklarera vinst eller förlust. :-/

Om ditt hus är värt 2,5mille så är frågan vad du köpte det för gav du sj 2,5mille eller mer så klarar du dig bra. Men gav du mindre vi säger 1,5mille då ska du skatta på din vinst på 1mille delat på 2 om ni är 2som äger huset. Om jag inte minns helt fel så får du dela vinsten på hälften så då ska ni skatta 250,000kr var om ni inte har något som styrker era utgifter under eran tid i huset.

läs mer här http://www.skatteverket.se/deklarat...dittsmahus.4.dfe345a107ebcc9baf800012209.html
 
Eftersom det är billigt att sälja själv så varför inte försöka, och sedan om ni inte får napp kan ni gå till en mäklare. Det enda ni kan förlora är kostnaden för de annonser etc som ni lagt ut.

Jag hjälpte till att sälja min mors radhus för några år sedan. Mäklarna ville ha minst 3% vilket var ca 60 000kr så vi beslutade oss för att sälja privat istället. Vi satte in en annons i Göteborgsposten (största lokala tidningen) och sedan hjälpte banken till med papperna för ca 2 000 kr. Då det var ett populärt område gick det lätt att sälja och jag tror inte att priset hade blivit högre bara för att en mäklare gjort jobbet.

Vissa personer kan vara skeptiska till att köpa av en privatperson, då dom tror att man får bättre garantier om köpet går via mäklare. Därför tyckte vi att det var bra att banken hanterade papperna så att det kändes mer "officiellt".
 
Kostnaderna för annonserna är i alla fall avdragsgilla!
 
Byggaren, jag är lite nyfiken på en grej..

Du skrev:
Sen är det bara att ringa runt och tala om att nu är högsta budet det och...
Hoppar den högste av, kan ni prova med den som stod näst högst i pris. Han/hon vet ju inte om att ni fått nej av en som bjudit högre om ni inte talar om det.
Om man ringer runt och berättar vad det högsta budet är, så vet ju den som har det näst högsta budet om det, i det fall att den med högst bangar. Hur gjorde du? Lät du bli att berätta det högsta budet för övriga bjudande när du inte trodde det skulle kunna gå högre? Och i så fall - hur kände du på dig att gränsen var nådd?
 
Ok jag får smita in i denna tråd med..fast jag vill veta mer om vad man som köpare skall se till att ha på fötterna vid köp privat? Var kan man läsa/få tag i de papper som krävs? Hur tar jag reda på vad som måste fyllas i/kontrolleras vid köp?
Kan banken ta fram sådant även om det inte är affär via mäklare?

Min sits (beskriven i anann tråd med):
Har möjlighet att köpa ett hus.Säljare vill sälja privat. Jag vet kondition o allt på huset då jag bott där två år nu.Har fått pris av säljaren. Har kontaktat firma för värdering. Skall ner till banken efter värdering o prata med dem.

Så vd behöver jag som köpare göra?
 
Tosca skrev:
Du bör nog kontrollera med inskrivningsmyndigheten vem som är den lagfarne ägaren
Är det bara att ringa dit och fråga? Eller måste man beställa något dyrt registerutdrag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.