Har precis fått ny vattenmätare med fjärravläsning. Inte helt lätt att hitta info om hur man kopplar upp sig mot den. Inte jätteviktigt men lite kul eftersom förutom mätarställning så har den inbyggt att den upptäcker möjligt läckage (inte varit still under en timme under dygnet eller liknande, småläckage) eller större läckage (mycket vatten under längre tid).

Har som jag ser 3 möjliga sätt att interfaca med den och undrar om någon har erfarenheter.

Mätaren är en Kamstrup Multical 21

http://www.elvaco.com/sites/default/files/multical_21.pdf

1. M-Bus 868 Mhz

Det är så de som tar betalt gör, via drive-by eftersom signalen når max 100m. Hittar inte jättemycket utrustning men som exempel finns en dongel som även Elfa har.

https://www.amber-wireless.de/fileadmin/user_upload/DOWNLOADS/amb8465-m_ds.pdf

https://www.elfa.se/sv/usb-adapter-...page=17&origPos=17&origPageSize=50&simi=91.38

Rätt dyr och fråga är hur lätt det är att få ut info. Om det krävs diverse inställningar för att koppla upp sig mot just min mätare och inte grannens etc. Hur gör man?

2. Webb-kamera

Går ju sätta en sådan på mätaren. Går att OCR:a mätarställning och övrig info via bildbehandling. Vet dock inte om jag vill ha sådan utrustning i tvättstugan där mätaren sitter.

3. IR-öga

Vet inte alls hur lätt det är att få ut info denna vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Är faktiskt lite sugen på USB-adaptern. Knappt 800 inkl. moms hos elfa och då det sitter en FTDI-adapter i den så är det nog bara att köra och läsa data via script från linux-burken. Dessutom ser jag i tekniska beskrivningen att mätaren dessutom mäter omgivningstemperatur och vattentemperatur fast tyvärr får man bara antingen ut medelvärdet senaste dygnet eller månaden, vilket vet jag inte eftersom detta beror på vad beställaren valt.

Hmm..

Wireless M-Bus är en öppen standard vilket betyder att Multical 21 kan konfigureras med eller utan kryptering av M-Bus signalen.
Kryptering skyddar personlig data mot oaktoriserad avläsning. Den krypterade filen kan sedan enkelt importeras till avläsningssystem.
Kamstrup rekommenderar krypering.
Jag har ingen aning om det är krypterat. I så fall lär jag inte kunna läsa av...

Dokumentutdrag som beskriver temperaturmätningar för vatten och omgivning med noggrannhetsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du vill använda en webbkameralösning så kan du titta på mitt julpysseltips för två år sedan:
https://www.byggahus.se/forum/villa...-hemautomation-62.html?perpage=15#post2140951

Var kul att den även uppmärksammades av Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/digitalisering/byggde-vattenmatare-med-webbkamera-och-raspberry-pi-6344979

Men hittar du ett sätt att använda M-Bus API:t så är det naturligtvis att föredra. Tycker det dock skulle vara väldigt märkligt om inte kommunikationen är krypterad.

//Göran
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Jag ska fråga de som ansvarar för mätaren. Ärligt talat tycker jag att det är överdrivet att det är krypterat. Hur känsligt kan det vara om någon kan kolla hur mycket vatten jag använder och när? Inte alls enligt min mening.

Är det krypterat så får jag gå på kameralösningen men då får jag ju inte ut temperaturerna fast de är ju inte så viktiga då man inte får dem i realtid.

Jag har en digital mätare men det finns ju färdiga program som OCR:ar en region i bilden så det går ju lätt att få ut.
 
Redigerat:
hanpa skrev:
Jag ska fråga de som ansvarar för mätaren. Ärligt talat tycker jag att det är överdrivet att det är krypterat. Hur känsligt kan det vara om någon kan kolla hur mycket vatten jag använder och när? Inte alls enligt min mening.
Tja, det läcker information om när du är hemma, och om hur många som är hemma. Det är exv. intressant information för tjuvar. (Koppar/bly-tjuvar har redan t ex använt Google earth för att spana in lämpliga mål). Det skulle även kunna läcka information om du bränner hemma... ;)

Om det är känsligt för dig, det kan ju bara du avgöra. Men det kan ju vara känsligt för vissa/andra.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, det läcker information om när du är hemma, och om hur många som är hemma. Det är exv. intressant information för tjuvar. (Koppar/bly-tjuvar har redan t ex använt Google earth för att spana in lämpliga mål). Det skulle även kunna läcka information om du bränner hemma... ;)

Om det är känsligt för dig, det kan ju bara du avgöra. Men det kan ju vara känsligt för vissa/andra.
Extremt långsökt att tjuvar skulle skaffa M-bus-apparatur för att se om vattenmätarna rört sig innan de begår inbrott.
 
hanpa skrev:
Jag ska fråga de som ansvarar för mätaren. Ärligt talat tycker jag att det är överdrivet att det är krypterat. Hur känsligt kan det vara om någon kan kolla hur mycket vatten jag använder och när? Inte alls enligt min mening.

Är det krypterat så får jag gå på kameralösningen men då får jag ju inte ut temperaturerna fast de är ju inte så viktiga då man inte får dem i realtid.

Jag har en digital mätare men det finns ju färdiga program som OCR:ar en region i bilden så det går ju lätt att få ut.
Kruxet är nog det omvända i första hand. Att man skulle kunna fejka datat som skickas till vattenverket.
 
gol skrev:
Kruxet är nog det omvända i första hand. Att man skulle kunna fejka datat som skickas till vattenverket.
Det tror jag inte. Kommunikationen är envägs via M-busen, tror inte man kan ändra något själv, i så fall via IR-ögat och krypterat.

Om jag kör kameralösningen så kör jag i så fall med nätverkskamera. Behöver inte läsa av mer än max en gång per sekund då det är digital visning, möjligen då om jag vill se att den indikerar flöde i vänsterkanten. Två gånger i sekunden....

Är van vid D-links kameror så jag kan plocka ner bilden till linuxburken så ofta jag vill. Den här duger nog. Om det går att få fokus på så nära håll...

https://www.kjell.com/se/sortiment/...nk-dcs-930l-tradlos-overvakningskamera-p68840

Tog en bild på mätaren:

Digital vattenmätare med blå ram och digital display som visar siffrorna 000005.
 
Redigerat:
Testade att OCR:a delar av ovanstående bild via tesseract på linuxburken. Funkar!
Men det känns roligare om jag kan använda M-bus...
 
hanpa skrev:
Det tror jag inte. Kommunikationen är envägs via M-busen, tror inte man kan ändra något själv, i så fall via IR-ögat och krypterat.
Nä, själva mätaren är ofta skyddad mot manipulering eller nollställning av mätvärde.

Men om det inte är krypterat så finns det egentligen inget som hindrar dig från att bygga en egen M-bus slav som svarar på "vattenverkets" avläsning istället för din riktiga mätare.

Förslagsvis svarar då den mätaren med ett lägre värde än den riktiga förbrukningen :p
 
VikHe skrev:
Nä, själva mätaren är ofta skyddad mot manipulering eller nollställning av mätvärde.

Men om det inte är krypterat så finns det egentligen inget som hindrar dig från att bygga en egen M-bus slav som svarar på "vattenverkets" avläsning istället för din riktiga mätare.

Förslagsvis svarar då den mätaren med ett lägre värde än den riktiga förbrukningen :p
Risken verkar vara liten. När man byter vattenmätare nästa gång så kollar man ju den och så reglerar man räkningen...

En sak som dock förvånar mig är att de nya mätarna med ultraljudsmätning har rätt kass noggrannhet, runt 5%. Gissar att de gamla var bättre. Man har kontrat med limit på nedåt och uppåt. Jag har ett litet läckage i en toalett, man kunde se hjulet snurra på den gamla mätaren. På den nya märks inget alls så jag slipper väl betala för det läckta då mätaren inte reagerar.. Men om den kan visa 5% fel så kanske jag får betala 5% för mycket på förbrukningen mot tidigare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.