Är det någon som har erfarenhet av av hur kommun ställer sig till kraven på tillgänglighet vid nybyggnation?

För att göra en lång historia kort så hade vi tänkt att riva vårt hus (en gammal sommarstuga) för att bygga ett nytt hus (samma plats på ytan). Vi har kommit fram till att det inte är värt att bygga om/till av olika anledningar utan att det blir bättre i slutändan med ett nytt hus.

Bygglovsansökan är inskickad men saker och ting har nu stannat p.g.a. kommunen inte tycker att jag inte uppfyller tillgänglighetskraven. Jag har en sluttningstomt och garage och biluppställningsplats är på en nivå medans tomtens övriga nivå ligger ca 4 högre meter upp.

Detta gör att det i princip blir omöjligt att ta sig från biluppställningsplatsen till entrén på huset på ett tillgängligt sätt. Jag har försökt med ramper och andra körvägar närmare huset men det blir antingen för lång sträcka för rullstolen eller så består tomten bara av en enda stor körväg med stödmurar och slänter efteråt.

Är det någon som råkat ut för liknande? I lagen står att kraven på tillgänglighet i inte gäller för en- och tvåbostadshus om det med hänsyn till terrängen inte rimligt att uppfylla kraven.

Knäckfrågan tycks alltså bestå i vad som anses som rimligt eller inte.

Om någon vart i liknande situation så hade tips varit väldigt välkommet.
 
Redigerat:
Hur stort blir huset och är det klassat som fritidshus ?
 
Jonatan79 skrev:
Hur stort blir huset och är det klassat som fritidshus ?
Huset kommer att bli ca 100 m2, så det är nog att betrakta som permanent bostad.
 
Mmmm, tyvärr. Då måste ni försöka hitta det kryphål du är ute efter
 
Sök bygglov på det som fritidshus så har du löst problemet.
 
Spelar ytan verkligen någon roll? Frågar eftersom jag helt enkelt inte vet. Låter bara lite konstigt i mina öron...
Om ytan nu inte spelar roll; skall ni bygga en permanentbostad eller ett fritidshus? Och för övrigt; spelar DET någon roll vad gäller tillgänglighet?

Ovanstående kanske är helt irrelevant ändå, har du på något sätt påtalat att du anser att det med tanke på terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven på tillgänglighet? Det kanske räcker med det (och en motivering varför...)?
 
ToRy skrev:
Spelar ytan verkligen någon roll? Frågar eftersom jag helt enkelt inte vet. Låter bara lite konstigt i mina öron...
Om ytan nu inte spelar roll; skall ni bygga en permanentbostad eller ett fritidshus? Och för övrigt; spelar DET någon roll vad gäller tillgänglighet?

Ovanstående kanske är helt irrelevant ändå, har du på något sätt påtalat att du anser att det med tanke på terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven på tillgänglighet? Det kanske räcker med det (och en motivering varför...)?
Jag har sagt vad jag anser om tillgängligheten och dess rimlighet. Kommunen är skyldig att på nåt sätt vara med och bekosta en framtida anpassning av tillgängligheten om någon boende skulle bli handikappad i framtiden och det vill dom inte.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Attackbävern skrev:
Är det någon som har erfarenhet av av hur kommun ställer sig till kraven på tillgänglighet vid nybyggnation?

För att göra en lång historia kort så hade vi tänkt att riva vårt hus (en gammal sommarstuga) för att bygga ett nytt hus (samma plats på ytan). Vi har kommit fram till att det inte är värt att bygga om/till av olika anledningar utan att det blir bättre i slutändan med ett nytt hus.

Bygglovsansökan är inskickad men saker och ting har nu stannat p.g.a. kommunen inte tycker att jag inte uppfyller tillgänglighetskraven. Jag har en sluttningstomt och garage och biluppställningsplats är på en nivå medans tomtens övriga nivå ligger ca 4 högre upp.

Detta gör att det i princip blir omöjligt att ta sig från biluppställningsplatsen till entrén på huset på ett tillgängligt sätt. Jag har försökt med ramper och andra körvägar närmare huset men det blir antingen för lång sträcka för rullstolen eller så består tomten bara av en enda stor körväg med stödmurar och slänter efteråt.

Är det någon som råkat ut för liknande? I lagen står att kraven på tillgänglighet i inte gäller för en- och tvåbostadshus om det med hänsyn till terrängen inte rimligt att uppfylla kraven.

Knäckfrågan tycks alltså bestå i vad som anses som rimligt eller inte.

Om någon vart i liknande situation så hade tips varit väldigt välkommet.
4 vadå? decimeter, meter, alnar? :)

Försök som sagt att ta hjälp av en arkitekt om ni inte kan få till det själva. Kommunens krav kan kännas onödigt tuffa ibland men samtidigt handlar det ju inte bara om att jävlas. Rätt vad det är så är olyckan framme och någon i familjen blir rullstolsbunden. Någon äldre släkting kanske kommer på besök eller ni själva kanske bor kvar det så länge att någon av er börjar gå med rullator. Då kanske det plötsligt känns som rätt beslut att ha från början ha tillgänglighetsanpassat bygget så att ni slipper flytta eller bygga om en massa.
 
Enda nackdelen med fritidshus är att om du bygger som bostadshus så slipper du fastighetsskatten i 15 år.

Men byggregler är mycket enklare på fritidshus. Storleken på "stuga" har ingen betydelse. Jag bygger 140 kvm där vi tänkt bo permanent om några år.
 
Vi är i en liknande situation där vi diskuterar olika lösningar med kommunen pga höjdskillnad mellan garage och hus. Vi har tagit hjälp av en tillgänglighetskonsult i via vår arkitekt. Tillgänglighetskonsulter är certifierade på liknande sett som en KA och är alltid med vid större byggprojekt (offentliga miljöer och flerbostadshus). Vår konsult står på vår sida också med motiveringen "rimlighet". Vi har dock en ganska positiv och lösningsorienterad konversation med kommunen. Dock så vill de gärna inte ge oss ett undantag... Du kan hitta en konsult via Boverket http://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/ (TIL).
 
Många gånger räcker det med att kunna redovisa på ritning hur tillgängligheten ska lösas, men inte göra det i verkligheten.

Men jag har varit med om att en kund till mig behövde installera utvändig trapphiss (för rullstol) som plockades bort efter slutbesiktning...
 
Att kunna lösa det i efterhand gäller i huvudsak enklare justeringar, tex en ramp upp till en entré om entrén ligger 40 cm upp för att det är en torpargrund. När det gäller större höjdskillnader så är det inte lika enkelt med de argumenten. Då tex en trapphiss kan kostar runt 100-150 KSEK, då ses det inte som enkla medel. Därför krävs det att det löses vid byggnation. Vi håller dock så att försöka få klarhet i ev prejudicerande domar för vad "rimligt" innebär men har inga svar ännu
 
Rickard_C skrev:
Att kunna lösa det i efterhand gäller i huvudsak enklare justeringar, tex en ramp upp till en entré om entrén ligger 40 cm upp för att det är en torpargrund. När det gäller större höjdskillnader så är det inte lika enkelt med de argumenten. Då tex en trapphiss kan kostar runt 100-150 KSEK, då ses det inte som enkla medel. Därför krävs det att det löses vid byggnation. Vi håller dock så att försöka få klarhet i ev prejudicerande domar för vad "rimligt" innebär men har inga svar ännu
Svårigheten är som vanligt att BN kan i stor utsträckning bestämma vad som ska göras.

Har fått OK på att bara redovisa tillgänglighet på ritning trots nivåskillnad på ca 3,5 meter. Och som sagt var trapphiss i en annan kommun (ca 60.000:).
 
Tack för era inputs!

Jag har för avsikt att kontakta ett juridisk ombud för rådgivning och om inte annat för att ta reda på om man har någon chans att driva det vidare. I väntan på detta så har jag försökt läsa igenom SFS 2010:900 och SFS 2011:335.

Jag är ganska säker på att på att kommunen har fel när de gör bedömningen att "rimligheten" bara ska bedömas utifrån att det är praktiskt genomförbart. Den ekonomiska aspekten främst men kanske även den estetiska likväl som miljö och klimat.

Sedan kanske jag även kan hänvisa till SFS 2011:335 8 kap, §11.

I och med att det inte är en obebyggd tomt. För även om hus rivs så finns garage och gäststuga kvar. Jag som lekman gör tolkningen att kraven på tillgänglighet skall tillämpas "i den utsträckning som är skälig med hänsyn till kostnaderna för arbetet och tolken särskilda egenskaper".
 
Hemmakatten
Vid nybyggnation ska väl i princip alltid tillgänglighetsreglerna uppfyllas. Tror ni får svårt att få ett undantag. Och tänk på att de (stora) pengar ni betalar en jurist, kan ni istället lägga på tillgängligheten.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.