Hej,
jag vet att man förmodligen skall köra ren UTP kabel men nu har jag F/UTP kabel som jag skall dra.
Kablarna kommer enbart vara jordade i patchpanelen.


Har dock en fråga om hur man lämpligast skall jorda patchpanel i en villa, är det ok at koppla den till skyddsjord? Har läst så mycket artiklar i ämnet så är svårt att få reda på vad som är korrekt!
 
Hej,
tyvärr ger inte den tråden svar på min fråga :)

Finns det signaljord i ett villa elsystem ? Signaljord kommer väll nånstans i slutändan ändå kopplas till skyddsjord?
 
Redigerat:
Titta på inlägg nummer 12

I elsystemet i en villa finns normalt sett inte signaljord, utan bara skyddsjord.
Eventuell sammankoppling görs i så fall i utrustningen som nyttjas.

Så om jag inte är helt ute och cyklar så ska skärmen på kabeln inte anslutas mer än så att den kopplar samman med eventuell skärm på anslutande patchkabel. Men detta borde vara rätt tydligt på panelen som ska användas.
Panelen behöver alltså ej skyddsjordas.
 
Det är tvärtemot vad jag läst överallt annars där det står att det enda stället som skall jordas är patchpanelen :)
Mina patchpaneler har även jordningssladd.
 
*huvudkli* låter konstigt, kan du länka till en?
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
Får slänga ett öga på det om en liten stund =)
 
Jag valde tydligen cykeln till jobbet idag.
Skyller på att jag normalt inte jobbar med själva dragningen utan mer med prylarna som sitter i änden =)

Om jag tolkar det som skrivs rätt så är alla jacken kopplade till gemensam jord, och dessa har en jordkabel som går ut.
Då låter det rimligt att detta ska kopplas till skyddsjord.

Lägger in en bild från tråden du länkade till:
Schema över nätverkskopplingar med router, switch, panel och jordade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många jordloopar kan det bli...
Frågan är, kan man välja att inte ansluta jorden som kommer från patchkabeln?
 
13th Marine skrev:
Många jordloopar kan det bli...
Frågan är, kan man välja att inte ansluta jorden som kommer från patchkabeln?
Japp. Om man gör som man skall i ett skärmat nät så blir det jordloopar som ett brev på posten. Så tipset är istället att strunta i det och bara jorda i ena änden och använda ojordade uttag i andra änden. Jorda därför centralt i patchpanelen och strunta i resten. Även om man inte jordar så får man dock nytta av skärmen (den fungerar inte som "antenn") men man får större nytta av den om den jordas. (Förutsatt att man inte är i en sådan miljö att jorden leder in störningar via skärmen).

Och denna jord tas förslagsvis från husets skyddsjord. Bara man gör det på ett ställe så får man sällan problem. Det viktiga i att skilja på signal och skyddsjord är att man inte blandar dem hur som helst, utan drar sin jordning som ett stjärnnät som termineras på ett ställe.

(Men själv har jag fuskat och jordat i vattenrören, eftersom de ger en bra sann jord och låg bekvämt till... Eftersom det inte finns någon chans att skyddsjord letar sig in på min signaljord, så är det säkert).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nu kommer jag ihåg varför jag kör ojordat ;)

Men ja, din lösning känns som en vettig kompromiss.
 
13th Marine skrev:
Nu kommer jag ihåg varför jag kör ojordat ;)

Men ja, din lösning känns som en vettig kompromiss.
Precis. Det finns egentligen inga som helst skäl att köra jordad kabel. Egentligen någonstans...
 
Nja, det finns, men inte för nätverk hemma. ;)
 
Jo som sagt jag vet att det skulle bli enklare med UTP.. men nu är det som det är. =)
 
Men om du kör med ojordade uttag och inte ansluter skärmen i patch panelen så fungerar din kabel som om det skulle vara en utp.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.