Y
Ska dra nätverkskabel mellan fiberomvandlaren och routern.

(omvandlare -> patchkabel -> dosa som håller verktygsfria rj45-kontakten -> installationskabel -> patchpanel -> patchkabel -> router)

Tycker det är kul att använda snäppet bättre saker och industriella grejer. (utan överdriva med fiber)
Vill dra CAT6A istället för CAT6 även fast folk tycker man är dum i huvudet.

Kollar då lexcom schneider sortiment och dom verkar bara ha F/UTP kabel. Folie under ytterhöljet.
-alltså skärmad? Är det väldigt komplicerat att lyckas jorda patchpanel eller var nu jag bör jorda?


Eller vet ni om någon CAT6A kabel som faktiskt är oskärmad och av god kvalité?
Samt kontakter som passar på denna?


:)
 
tommib
Om du har skärmad kabel måste du jorda den, annars blir signalkvaliteten sämre än på oskärmad kabel. Det finns överhuvudtaget ingen anledning att använda Cat6A i en heminstallation. Troligen uppfyller du inte ens kraven för Cat6 om du inte är extremt noggrann vid förlänggning och terminering av kabeln.
 
Kör ojordad kabel om du inte har alldeles för många siffror på bankkontot.
Rekommenderar även lexcom, de är så lätta att jobba med:)
 
Cat6A är såvitt jag vet alltid skärmad.
 
En fördel man som hemanvändare kan ha med Cat6A är att den är mycket bättre om man vill skicka exempilvis satellitsignalen över cat-kabeln.
 
M
CAT6a är nog till att ta i, men CAT6 tycker jag gott man ska dra om man drar nya kablar. Deltaco har CAT6 och CAT6a som oskärmad.

Jag lade CAT6 då längden på mina kablar understeg kraven för att kunna köra 10Gbit, vilket jag tyckte kändes som OK med tanke på prisskillnaden :)

Du får ändå inte dra nätverkskablage tillsammans med starkström - så någon anledning till skärmas kabel behövs inte ur synpunkter för störningar. Vill man ändå köra skärmar så skall det jordas i ena änden, patchpanelen brukar då ha jordplint på sig. Sägs även vara viktigt att även alla enheter som ansluts är jordade.
 
tommib
Håller med om att man ska dra Cat6 när man drar, prisskillnaden mot Cat5e är så liten. Det jag menade var att Cat6-standarden också specificerar saker som böjradier, kontakter och liknande. Detta gör att installationen som helhet troligen inte håller Cat6 även om själva kabeln är specad till det.
 
M
tommib skrev:
Håller med om att man ska dra Cat6 när man drar, prisskillnaden mot Cat5e är så liten. Det jag menade var att Cat6-standarden också specificerar saker som böjradier, kontakter och liknande. Detta gör att installationen som helhet troligen inte håller Cat6 även om själva kabeln är specad till det.
Så är det - man får tänka sig för, men som vanligt här på BH så brukar det mesta bli bra om man gör sin research och ställer rätt frågor. Är ju även väldigt petigt med vilka kontakter man väljer och vilken standard dem följer.
 
RilleRock
Och att kontakten är godkänd hela vägen med kabeln.
 
Y
Har dragit lexcom Cat6 installationskabel till samtliga rum i enskilda flexrör med mildare svängradier än som är minimum och använt lexcoms verktygsfria modularkontakter för cat6 ihop med eljo trend ramar och troligtvis lexcoms patchpanel. Fibern är 1gbit och det är vad cat6 är listad att klara, även om den praktiskt klarar mer under 100meters sträckor medan cat6a garanterar 10gbit på samma sträcka.
På ett datorforum skrev två att jag inte behöver jorda kabeln om inte mina miljöer kräver det.
Men har läst endel annat spekulerande i om man behöver jorda ena eller båda sidorna, ifall man fuskar så får datorerna inte kopplas i jordade uttag - kan dock slarvläst detta.

Kanske vore värt att ta in elektriker som drar kabeln och jordar åt mig, men ingen har hittills berättar hur svårt det är att jorda en patchpanel? Är det bara för honom att dra en jord ner till elskåpet så kan det ju inte kosta många kronor.
 
Redigerat:
Du ska inte skyddsjorda kabeln, det är signaljord som är intressant.
Med skärmar kors och tvärs riskerar du vagabonderande strömmar om du har 4 ledarsystem och fler än en elcentral.
Det där är så svårt att jag som hållit på med el och elektronik hela livet rekommenderar dig att köra oskärmat. Partvinningen förhindrar det mesta av störningarna, sedan får omsändning ta det lilla som återstår. Har man mycket elektriska störningar kanske man inte ska bo kvar.

Protte
 
Redigerat:
  • Gilla
hus520 och 4 till
  • Laddar…
Cat 6 måste vara grövre då paren inte får ligga för nära varandra för att inte störa varandra.

Men en ärlig fråga, har ni datorer/hårddiskar som kan ta hand om gigabitströmmar?
Och har ni internetanslutningar som matchar hemnätet?
Och finns det tjänsteleverantörer/servrar som skyfflar ut gigabitdata?
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Cat6E är duktigt overkill i ett hus. Och man måste vara mycket noggrann för att ens förverkliga teoretiska fördelar 6E erbjuder kontra vanlig Cat6. Vid nyinstallation skulle jag lägga Cat6.

Vi har fiber och kör jag Gbit-nät på Cat5e. Ttrotts flera skrivare, NAS, mobila enheter osv. är jag inte i närheten att sänka mitt Gbit-nät. Jag har dock dragit Cat6 från mediakonverteraren till routern "ifall att". Om stadsnätet skulle få för sig att börja erbjuda 10Gbe skulle det i så fall räcka att byta router/switch och få 1Gbe från varje port...men det är som sagt grov overkill inom närmaste decennium.
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.