Nu har jag tagit vinterrengöring på min AM 315 och tog då loss karossen men lät den hänga kvar med laddningskabeln.
När jag klämde fast karossen igen och ställde den i förrådet och upptäckte att den är "vinglig" på framsidan. En av framhjulen står inte direkt mot golvet, ligga närmare mot chassit och den skaver en del både mot chassiet och karossen. Fel vinklar på metallröret misstänker jag. Jag antar att det borde vara omöjligt att pressa ner hjulet för hand när man tar i för att sätta fast karossen. Någon som känner till problemet? Det borde gälla garanti, men om inte, så hur kan man få loss hjulet med röret från chassit så att man kan böja röret en aning?
 
ollefisk skrev:
Nu har jag tagit vinterrengöring på min AM 315 och tog då loss karossen men lät den hänga kvar med laddningskabeln.
När jag klämde fast karossen igen och ställde den i förrådet och upptäckte att den är "vinglig" på framsidan. En av framhjulen står inte direkt mot golvet, ligga närmare mot chassit och den skaver en del både mot chassiet och karossen. Fel vinklar på metallröret misstänker jag. Jag antar att det borde vara omöjligt att pressa ner hjulet för hand när man tar i för att sätta fast karossen. Någon som känner till problemet? Det borde gälla garanti, men om inte, så hur kan man få loss hjulet med röret från chassit så att man kan böja röret en aning?
För att få av "röret" i från klipparen måste man öppna hela klipparen, alltså dela på chassi halvorna. Det är absolut inget du ska göra själv så länge det är garanti på gräsklipparen. Be din återförsäljare titta på det istället.
 
De bytte hjulaxel inom garanti så nu så står den stabil! :)
 
Hallå här.
Kom över en 310 nu på utförsäljning hos Husqvarna för ca 11.100kr. Måste vara ok pris va?
Funderar lite på hur känsligt det är med hundskit. Backar den för det eller kör över och det ställer till med problem?
Plockar ju så gott det går men lär ju säkert inte hinna ta allt innan hon, våran "Grace Klipper" kommer.
 
Tyvärr tror jag att den kör över den. Våran har tex lyckats klippa äpplen. Kattskit får vi på gräsmattan men jag har inte sett något resultat vad 315-en gör med det. Än...
 
Ja, om inte hunden lägger högar i samma storleksordning som en elefant så lär den köra över det.

Klipparen tål det säkert men det är en del pyssel att rengöra den ordentligt även utan hundskit. Den får inte spolas ren nämligen.
 
Finns här nåt inlägg om hemma bygge av hus till 310? Hittade nåt från 2011 men är ju till äldre modeller typ 220. Där diskuterades nåt om nån radiosignal mellan klippare och laddstation. (Att det kanske blev problem med för "täta" väggar och tak) Är det så fortfarande? Går den inte enbart på guideslingan?
 
Robot följer guideslingan till laddstationen, men lyssnar efter en radiosignal från laddare, detta för att veta när den är framme, och ska påbörja dockningsprocessen.
Tror inte några träplankor påverkar detta.
 
jordraketen skrev:
Finns här nåt inlägg om hemma bygge av hus till 310? Hittade nåt från 2011 men är ju till äldre modeller typ 220. Där diskuterades nåt om nån radiosignal mellan klippare och laddstation. (Att det kanske blev problem med för "täta" väggar och tak) Är det så fortfarande? Går den inte enbart på guideslingan?
Jag får väl ge lite reklam för det hus quick har skapat till sin 310. Snygg och praktisk tycker jag :D
https://www.byggahus.se/forum/robot...-robotgrasklippare-bilder-25.html#post2507580
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Håller på att bygga ett liknande hus nu.

Funderar på strömförsörjningen. Har ingen ström utomhus där jag tänkt ha laddstn. men däremot på insidan är Ett uttag. Tänkte borra genom väggen och dra "lågspänningskablen" genom vägg och ha trafon i uttaget inne. Är ju rätt praktiskt när det åskar att "dra ur" den inomhus.

Men lågspänningskablen har ju grova kontakter i båda ändar. Borde väl gå att klippa kablen för att få den genom ett VP ø16 genom väggen och sen skarva den? Är väl bara en plus och en minus kabel, eller är det nåt med skärm och sånt?
Nån som prövat skarva??
 
Inga konstigheter med den kabeln. Bara att klippa o skarva, men jag hade nog letat reda på ett grövre rör istället för att slippa klippa.
 
mexitegel skrev:
Inga konstigheter med den kabeln. Bara att klippa o skarva, men jag hade nog letat reda på ett grövre rör istället för att slippa klippa.
Nja. Vill nog göra så litet hål genom väggen som möjligt. Går nog ner till typ 8mm PE eller nåt i den stilen.
Ska man få igenom hela kontakten så får det ju vara minst ø25mm rör.
Sätter en "kulodosa" 60x60mm över hålet på insidan och gör skarven där.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ett annat alternativ är att pilla ur stiften ur kontakten. Ganska pilligt och kan vara svårt utan rätt verktyg. Men man slipper klippa och skarva. Själv så har jag dragit ut kabeln genom en tillluftsventil. Riktigt smidigt och passade bra med platsen för laddstationen.
 
  • Gilla
iggepop
  • Laddar…
Hur har ni det med försäkringar på klipparna?
Är det nåt som ingår i en bra hemförsäkring, eller man bör ha nåt extra?
Fick följande brev nån vecka efter köp. Är det nåt ni andra betalar för?
Försäkringar är nåt av det tråkigaste jag vet. Många gånger betalar man ju i onödan då mycket faktiskt finns i hemförs. redan. Kan tillägga att jag har har Trygg Hansa som hittills funkat bra.. Brev med förlängningserbjudande för försäkring av en Husqvarna gräsklippare från Årstad Skog & Trädgård AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte extraförsäkrat min i vart fall, sådana där försäkringar brukar sällan löna sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.