Mikael_L skrev:
Jag tror de verkliga problemen är mycket mindre än vad de blåses upp här på BH. Här får trådarna en väldans aktivitet mycket p.g.a. systemet försvaras. Jag tror det är det som retar mest och får folk att skriva av sig så mycket.
Det tror inte jag, tror det är tvärtom. BH är trotsallt en väldigt liten del av Sverige och få som är här, med tanke på hur många hushåll det finns i landet.

Tror problemet är större, då det finns gott om kunder, privatpersoner som inte har en aning om ditten och datten. Köper rakt av vad hantverkaren eller vad vilken annan yrkesman säger. Samt köper deras priser rakt av utan att sufar runt på elbutiker m.m. och dubbelkollar priser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Då är man inne på lite mer personliga saker. Är det en kund som är och har varit trevlig tar man troligen en rimlig förlust. Är det en kund som driver tvisten enbart för att få jobbet gjort billigare går jag tveklöst till kronofogde och ev domstol även om det skulle innebära större kostnad än den ev förlust som tvisten gällde.
Kortsiktiga förluster kommer man aldrig att ta igen, att man senare ska få ett större och lönsammare jobb om man initialt tar en mindre förlust existerar inte. När det större jobbet ska göras är alla "konkurrenter" på samma utgångspunkt. Så den minan går man på bara en gång.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Kortsiktiga förluster kommer man aldrig att ta igen
Det beror nog på hur man ser det. Att du skall ta igen det på samma kund är nog osannolikt som du säger, men om man framhärdar och driver saker och ting till sin spets "bara för att" så är ju risken stor att det genererar större förluster framöver i försämrad goodwill, negativa omdömen på nätet, dåligt rykte "på stan" (kanske inget problem i storstäder) o s v.

Personligen tror jag på god kundvård. Det finns ju en anledning t ex att IKEA har så generösa bytes/öppet köp-regler. Jag köper hellre av en säljare på Tradera som har 5.0 i betyg och full returrätt. o s v. Även om det kan kosta lite i det korta perspektivet så är jag helt övertygad om att man långsiktigt vinner på det.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Kortsiktiga förluster kommer man aldrig att ta igen, att man senare ska få ett större och lönsammare jobb om man initialt tar en mindre förlust existerar inte. När det större jobbet ska göras är alla "konkurrenter" på samma utgångspunkt. Så den minan går man på bara en gång.
Wow...om denna inställning genomsyrar elektrikerskrået är det inte konstigt att det har dåligt rykte. Att resonera så fungerar bara i en bransch där efterfrågan överstiger tillgången rejält.

"Jag kör över kunden som är missnöjd med det lilla jobbet, det spelar ändå ingen roll om den kunden talar illa om mig inför alla vänner och bekanta...jag har ändå fullt med andra kunder som inte känner den missnöjda, så jag kör på och ser till att de som beställer stora jobb blir nöjda."
 
  • Gilla
Sezzi och 5 till
  • Laddar…
Och eftersom jag har en personlig erfarenhet baserad på rätt många års verksamhet vet jag att "min metod" fungerar.
Problem uppkommer ibland, för lika väl som det finns skitstövlar till företagare så finns det skitstövlar till kunder. Och lika självklar ska man, om möjligt, göra livet surt för skitstöveln oavsett om denne är köpare eller säljare. Hur stor slägga man ska ta till beror naturligtvis på en mängd olika faktorer.
 
Paxmax, jag betackar mig för din tolkning av vad jag anser. Jag tror inte du förstår vad jag skriver, om det beror på mig eller dig vet jag inte, eller så vill du bara "bråka". Så nu lägger jag ner min medverkan i den här tråden
 
elmont skrev:
Och eftersom jag har en personlig erfarenhet baserad på rätt många års verksamhet vet jag att "min metod" fungerar.
Problem uppkommer ibland, för lika väl som det finns skitstövlar till företagare så finns det skitstövlar till kunder. Och lika självklar ska man, om möjligt, göra livet surt för skitstöveln oavsett om denne är köpare eller säljare. Hur stor slägga man ska ta till beror naturligtvis på en mängd olika faktorer.
Även jag har erfarenhet av många års företagsverksamhet, och jag kan säga att "din metod" skulle aldrig fungera i den branschen. Anledningen till det är att det var stor konkurrens mellan oss som tillhandahöll tjänsten. Gjorde man ett dåligt jobb åt en liten kund, eller behandlade någon drygt, var man rökt. Det var också mycket vanligt att småjobb ledde till stora jobb framöver.

När jag var ung körde jag budbil under ett antal år. Då fick jag lära mig att betrakta ALLA människor jag mötte i det jobbet som potentiella storkunder. Vi fick strikta order att alltid vara trevliga och serviceinriktade när vi hämtade och lämnade bud. Blev något fel ordnade vi alltid det på det sätt som orsakade minst skada för kunden, även om det innebar kostnader för budfirman. Vi fick också strikta order om att alltid bete oss exemplariskt i trafiken. Våra bilar var väldigt tydliga reklampelare, och om vi gasade på vid ett övergångsställe istället för att släppa över fotgängarna så kanske firman missade en potentiell miljonkund, det kunde ju vara VDn för en ledande reklamfirma som stod där och väntade.

Precis på samma sätt kan det vara för en elektriker. Kunden får ett litet skitjobb gjort hemma och elektrikern gör detta dåligt. Vid påpekande blir svaret, sorry...jag har viktigare kunder. Vad är det som säger att kunden inte är en stor fastighetsägare som är ute efter att hitta en bra elektriker för att göra en total elsanering i ett stort hyreshus?

elmont skrev:
Paxmax, jag betackar mig för din tolkning av vad jag anser. Jag tror inte du förstår vad jag skriver, om det beror på mig eller dig vet jag inte, eller så vill du bara "bråka". Så nu lägger jag ner min medverkan i den här tråden
Jag kan inte annat än tolka det du skriver elmont, och det är möjligt att jag inte förstår dig. Vad jag vet är att av det jag kan tolka så håller jag inte med dig. Om du tolkar det som att bråka, kan jag bara beklaga. Faktum kvarstår att jag fortfarande inte känner att någon av er som representerar elinstallationsbranschen har kunnat komma med fullgoda argument för att de regelverk/lagar, och den kultur, som existerar inom ert verksamhetsområde är motiverade annat än för era egna intressen. Argumenten för allmänintressets hälsa och säkerhet räcker helt enkelt inte eftersom det inte stöds av statistiken.
 
  • Gilla
Jalle81 och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle önska att forum som byggahus i sina artiklar, checklistor osv uppmanar konsumenter att fråga vad materialet kostar. Och inte nöja sig med svaret "jag har bra pris, du får X % i rabatt". Uppmana då att begära prislistan rabatten utgår ifrån! Kan inte entreprenören presentera denna, hissa varningsflagg! Hantverkarformuläret och ABS(?) för nybygge är alltför vaga när det gäller materialpriser.

Av erfarenhet vill de inte presentera nån prislista.... Däremot visar de gärna kataloger från leverantörer där man kan få peka och välja. Helt utan pris som vägledare.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Sammanfattnings får man lätt uppfattningen att ”branschstandarden” är att behandla privatkunder som torskar. Går det så går det. Ingen tvekan tycks finnas från vissa, om att stenhårt och utan misskund utnyttja privatkunders informationsunderläge till egen fördel. Det kanske vore bra om man reflekterade lite över den gyllene regeln, behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Om denna inställning kvarstår, så bör lagstiftarna se över de regler som reglerar branschens mellanhavanden med privatkunder.

Ovanstående är ingrepp i den individuella avtalsfriheten. Det är aldrig bra. Dock kan det vara nödvändigt då man har att hantera en bransch med oligopolistiska tendenser med medföljande stor skada för konsumenter.

mvh
Mats
 
  • Gilla
byggarätt och 3 till
  • Laddar…
Den snickare vi anlitar skickar med en kopia på sin faktura, och lägger på sin procent på den, det tycker jag är ärligt. Nåt ska han ju ha för besväret att handla åt oss.
 
MatshS skrev:
Sammanfattnings får man lätt uppfattningen att ”branschstandarden” är att behandla privatkunder som torskar. Går det så går det. Ingen tvekan tycks finnas från vissa, om att stenhårt och utan misskund utnyttja privatkunders informationsunderläge till egen fördel. Det kanske vore bra om man reflekterade lite över den gyllene regeln, behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Om denna inställning kvarstår, så bör lagstiftarna se över de regler som reglerar branschens mellanhavanden med privatkunder.

Ovanstående är ingrepp i den individuella avtalsfriheten. Det är aldrig bra. Dock kan det vara nödvändigt då man har att hantera en bransch med oligopolistiska tendenser med medföljande stor skada för konsumenter.

mvh
Mats
Ockrare ska behandlas som de brottslingar de är!!!
 
tommib
Anna_H skrev:
Den snickare vi anlitar skickar med en kopia på sin faktura, och lägger på sin procent på den, det tycker jag är ärligt. Nåt ska han ju ha för besväret att handla åt oss.
Ja, timpenning. Vilket de troligen fakturerar under arbetad tid.

Jag hävdar fortfarande att det finns exakt noll motiv för att lägga på ett påslag på priset om man tar betalt för tiden att handla det och bilen man åker för att göra det med (mer än att man vill ha mer pengar).
 
  • Gilla
Drenten och 3 till
  • Laddar…
Precis så resonerar jag också tommib, att ta betalt två gånger är aldrig OK i mina ögon.
 
Anna_H skrev:
Den snickare vi anlitar skickar med en kopia på sin faktura, och lägger på sin procent på den, det tycker jag är ärligt. Nåt ska han ju ha för besväret att handla åt oss.
Då ska du bara veta att branschen ofta (inte alls säkert det gäller din snickare) jobbar med kickbacksystem. Dvs beroende på hur mycket de faktureras av en bygghandlare får de ytterligare rabatt i efterhand, som alltså inte syns på fakturan. Vårt företag byggde detta som en affärssystemsanpassning i ett IT-projekt åt en kund för ett antal år sedan.

Samtidigt kan du inte göra mycket mer än idag och är du nöjd med priserna så bör absolut snickaren kunna tjäna på materialet också.
 
Mikael_L skrev:
Men jag skulle inte tro att det är något normalt arvode för teknikkonsulter. I min världsbild ligger det mer i häraden 500-800 / timme. Och det är väl det vi ska jämföra med.

Det går säkert att hitta några elektriker med årslöner på bortåt miljonen också ifall vi letar efter extremerna.


Glöm inte heller att vissa konsulter (och yrken för den delen) har en liten stab av extra personal bakom sig som avlönas av timpenningen som dras in av uppdragstagaren. Så det må man alltid ha i åtanke när man snackar timdebiteringar.
En advokat t.ex har som regel alltid lite personal bakom sig på kontoret som utför vissa jobb som aldrig går att debitera, utan det är advokaternas timpenning som ska täcka allt.

Samma med privatpraktiserande läkare, de har ofta någon anställd, på deltid eller heltid, som ska ha sin lön ifrån läkarens arvode. osv.
Vanligt timpris för teknikkonsulter idag är c:a 690-950 kr/timmen. Beroende på om det är en konstruktörs/projektörsroll eller uppdragsledare/specialist. Enstaka utvalda roller i projekt kan leta sig över tusenlappen/timme. Det är MYCKET ovanligt med timpriser över tex 1200, till den grad att det inte är intressant att nämna ens.

Vilka har timpriser på över 1500kr/h? Advokater, managementkonsulter, viss typ av marknadsföring etc. Till exempel. Men då rör det sig om tjänster där man oftast inte har en särskilt hög beläggningsgrad.

Vill man sätta ett ungefärligt pris för teknikkonsult från företag som tex WSP/ÅF/Structor/SWECO som kanske ska göra en utredning om en väg eller rita ett nytt elnät i kvarteret så är det rimligt att tänka 700-800kr/h. Plussa på 50-100 kr för projektledaren. Normal debiteringsgrad är 80-85% inom dessa tjänster.

Källa: Har arbetat i 5 år nu på tre av de största teknikkonsultföretagen i Sverige som just teknikkonsult inom el och samhällsbyggnad.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.