Köpte färdiga plintar, minns ej storlek, kanske går att se på bilden. Kan rek järnvitriol om du inte vill ha rött, billigaste "färgen" av alla.

Stuga med träfasad och stora fönster, framför en veranda under byggnation nära en skog och sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion på plintar framför sjö med röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vilket läge! Har du haft någon sättning på huset/plintarna? Vilka markförhållanden är det. Järnvitriol är snyggt men stugan jag ska bygga ligger på en bondgård med flera hus, uthus och ladugård som är röda.
 
  • Gilla
Karlander
  • Laddar…
Inga synliga sättningar. Kan bero på att vi valt sätta träpanel på de flesta väggar och alla tak. Bara målad gips på två väggar i sovrummet. Det är mycket sten i marken , olika storlekar och stabilt. Vi följde alla rek gällande markarbete såklart.
 
Där fanns en tråd på Byggahus forumet för många år sen med en som byggde själv, mycket billigt. Vill minnas att hela huset hade kostat runt 500.000 kr. Har i omgångar sökt efter tråden men aldrig hittat den igen.. :(
 
volvov70n skrev:
Är jätte nöjd med resultatet även om det är flammigt. Det är extra skönt att gå på nu när golvvärmen är på och lättstädat, men är känsligt mot syror, tex rödvin och rödbetor. Torkar man upp vinet eller vätskan från rödbetan så är det ingen fara men ligger det en rödbeta på golvet över natten så kommer det att gräva sig in i betongen läste jag. Tröttnar jag, mina barn eller nästa ägare på golvet i framtiden så går det ju bra att lägga annat golv över.
Går det inte att lacka eller på annat sätt lägga på en yta som skyddar bättre?
 
Vet tyvärr inte! HTC super floor kanske har andra produkter till deras golv. Har inte haft något problem med mitt golv men läste att syror är nästan det enda som kan bli problematiskt.
 
Till Htc superfloor behandlas golvet med Htc stain resistent för att impregnera golvet
 
noone70 skrev:
Ett kvadratmeter pris på 400kr är rena fyndet om man jämför med att lägga något annat golv(inkl arbetstid och material)
Dessutom blir det galet snyggt!
Ekparkett för under 300 och massivt ekgolv för under 400 är också fynd då eller?
 
  • Gilla
volvov70n
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
Till Htc superfloor behandlas golvet med Htc stain resistent för att impregnera golvet
Vet du om Htc stain resistent står emot syror?
 
Inte helt men det ger ett visst skydd
 
haavard skrev:
Ekparkett för under 300 och massivt ekgolv för under 400 är också fynd då eller?
Lägg på arbetstid (300kr/h) och vilket oerhört hållbart golv du får så är det ett fynd.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Både mina ekgolv och det betonggolvet hade eget arbete som förutsättning.

Är det förresten någon som har långtidserfarenhet med de betonggolven? Hur ser de ut efter 10 år?
 
I hemmiljö rätt skötta som när dom slipades sett golv som jag slipat på 90 talet som fortfarande är bra skick på allt hänger på hur man sköter dom
 
haavard skrev:
Både mina ekgolv och det betonggolvet hade eget arbete som förutsättning.

Är det förresten någon som har långtidserfarenhet med de betonggolven? Hur ser de ut efter 10 år?
Men i det här fallet så är priset 350-400kr/kvm med förutsättningen att man köper tjänsten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.