Ok, jag håller på att bli galen på Apple grejerna här hemma...

Nu har jag testat tre olika routers och samma problem uppstår på alla.
Asus RT-88AC, Linksys WRT1900ACS och D-Link 1200 något...

Det finns 4 iPhones, 5 iPads, 1 Android telefon, 1 Android platta och 5-6 laptops på wifi i huset.

WiFi täckningen är rätt bra förutom i två sovrum och där finns extenders med egen SSID via el nätet.

Problemet som uppstår efter ett tag är att alla Apple enheter till slut inte kan ansluta eller ansluter men bara "hänger" och visar laddar snurran.
Ofta hjälper det att bara toggla WiFi on/off på iPad/iPhone så hittar den tillbaka. Andra gånger får man köra "förnya tilldelning" eller "glöm nätverk" och lägga upp det igen.

Mer sällan så är det stört omöjligt att få in Apple enheten igen men startar jag om routern så fungerar det igen.

Laptops (både Windows och Linux) har aldrig problem och inte heller Android enheterna.

Jag har läst och läst och försökt med alla tips jag hittat, bl.a. så har alla Apple enheter statisk IP och och jag har stängt av 5 GHz nätet helt. Alla iPads (som bråkar mest) har QoS i routern. Jag har testat med Google DNS i alla iPads men ingen skillnad då heller.
Jag har testat alla olika security varianter och upplever där att WEP förvärrar problemet med WPA/2 varianter eller Open verkar inte göra någon skillnad...

Nu har jag Linksys WRT1900ACS kvar med OpenWRT inlagt (för någon tipsade om det).
Asus routern lämnade jag tillbaka och D-Link'en lånade jag från jobbet för att testa.

Vad gör man?
Jag blir tokig!!!
 
Brukar sällan vara problem om inte WiFi är felkonfigurerat. Apple-prylar lyssnar på vad sändaren har för villkor. Kolla upp detta:
- Kör samma SSID inom samma hemnätverk, men naturligtvis olika radiokanaler.
- Kontrollera landskod i router/accesspunkt. Säger router n"CN" har du inte samma radiokanaler som i EU och då stänger Apples prylar av dessa.
- stänga av icke-standard tillägg till WiFi-sändarens protokoll
- pröva att minska kanalbredd till 20/40MHz
- om det finns något som heter WMM; slå på det.
 
Redigerat:
Tack för åsikterna.

Har bara en ssid för routern, extenders går på egna ssid. Kör på kanalerna 1, 5 och 11. Ingen störning från grannar att prata om.

Landskod är SE. WMM redan på...

Ändrat från 20MHz (full) till 20/40MHz (dynamic) nu...

Vet inte riktigt vad som skulle vara "icke standard" tillägg dock...
 
Har ingen koll på den routern heller.
 
anders07 skrev:
Nu har jag testat tre olika routers och samma problem uppstår på alla.
Asus RT-88AC, Linksys WRT1900ACS och D-Link 1200 något...
Och du har samma problem om du stänger av 2 AP:ar och bara kör med en? Tre olika fabrikat är inte optimalt.
 
Har du 3 olika routrar igång samtidigt? Om så blir det kaos. Då har du 3 olika hjärnor i ditt nätverk.
Testa att bara ha en router igång med ett sssid utan extra förlägnare över el nätet. Vad händer då?
Kopplar du in en till router trådlöst för du 2 olika nätverk, med 2 olika ip range. vilket inte kommer att funka. Ni ska bara ha 1 router som är hjärnan i systemet.
Om du har acesspunkter måste dom döpas till exat samma namn (ssid) som routern, samt ha samma säkerhetsnyckel.
Koppla helst upp en acesspunkt med kabel från routern.
Efter du gjort ändringar behöver alla produkter som kopplar upp sig mot nätverket få nya ip adresser av routern, så låt systemet jobba en stund innan du testar.
 
Du ska inte köra extender du ska köra acesspunkt och som ovan skrev.
 
Jag har alltså provat med 3 olika routers, men inte samtidigt. Jag har TPlink AP'n genom elnätet och har jag dem på samma SSID blir Apple prylarna helt knas så jag har nu olika SSID och alla Apple prylar med statisk IP men samma statiska mellan de olika SSID'na och det fungerar bäst hittills...
 
anders07 skrev:
Jag har TPlink AP'n genom elnätet och har jag dem på samma SSID blir Apple prylarna helt knas så jag har nu olika SSID och alla Apple prylar med statisk IP men samma statiska mellan de olika SSID'na och det fungerar bäst hittills...
Är kopplingen över elnätet stabil? Ganska vanligt att den inte är det.

Du har alltså EN DHCP med Statisk tilldelning av IP enligt MAC address table?

Jag har förvisso Apples egna Wifi-AP och där skall SSID vara lika på AP:arna för att Hand-over skall fungera.

Om du har problem i ett nät med flera noder får du felsöka metodiskt först med routern och sedan koppla på en AP:arna en efter en.
 
Frågar igen vad som händer om du bara har en router och inga extenders igång.
Gör en test även om räckvidden är liten. Funkar det då vet du att routern är ok.
Sen som ovan skrev, lägg till en extender i taget och testa.
Min erfarenhet är att extenders över nät inte är bra. Du tappar otroligt mycket hastighet med den lösningen.
Det finns acesspunkter som är starka i sin utsändning, så försök att koppla en sådan med datakabel till routern för bästa resultat.
 
Sälj en iphone och köp 2 Androider. Då räcker det att du säljer 2 iPhones så har du fyra Androider att surfa på. Sen kan jag rekommendera att sälja iPads och köpa Lenovo tab2 a70. Fungerar klockrent här hemma. Kostar 1500 kr och fungerar på en router för 250 kr.
Orka strulet när du kan lösa det enkelt och dessutom få pengar att lägga i plånkan. Appleprylarna säljs väl till jättebra andrahandspriser lite var som helst!?
 
Hej!

Jag har ungefär samma antal konsumenter (blandat både Apple och Windows/Android) och för mig funkar allt kanon/bombsäkert. Jag tror inte att det är något fel på Appleprylar men misstänker att din WiFi är lite instabil och felkonfigurerad.

Tips:
- Använd en router (för Internet) och flera accesspunkter. (Accesspunkter bör vara av samma fabrikat och konfigurerade likadant!)
- Alla AP:en ska stjärnkopplas till routern med Ethernetkabel. Undvik alla 220V power-adapters, extenders, repeaters osv. mellan AP och router. Sladd ska det vara.
- Slå på både 2.4GHz och 5GHz. Använd samma SSID på alla AP och 2.4/5GHz (Appleprylar byter mellan olika AP/frekvenser och föredrar 5GHz, byter sedan ner till 2.4GHz beroende på signalstyrkan).
- Stäng av 40MHz kanaler på 2.4GHZ, annars blir det mycket störningar AP emellan. på %GHz finns mer plats...
- (EXtra plus i kanten) kör OpenWRT på routern och stäng av WiFi på den...det är enbart AP:en som ska sköta WiFI.

Detta behöver inte vara dyrt. Själv använder jag tre stycken TP-link Archer C2 routers som kombinerade accesspunkter/switchar. (Dvs. de är bryggade som AP...WAN-sidan används inte). Hastigheten/täckning är väldigt bra (åtminstone med nya prylar som stödjer 811.ac). Jag får mellan 100 och 340Mbit inomhus, som ibland går ner till 30-40Mbit när 5GHz inte räcker till och den måste hoppa ner till 2.4GHz.
 
Redigerat:
hsd
Det är nåt skit med apple prylar, på klubben funkar Wi-Fi felfritt tills en iphone gör entré då hänger sig accesspunkten direkt
 
hsd skrev:
Det är nåt skit med apple prylar, på klubben funkar Wi-Fi felfritt tills en iphone gör entré då hänger sig accesspunkten direkt
Hehe...det var en djup teknisk analys. Not. :D
 
hsd skrev:
Det är nåt skit med apple prylar, på klubben funkar Wi-Fi felfritt tills en iphone gör entré då hänger sig accesspunkten direkt
Min erfarenhet är att det är inget fel med Apples prylar. De är ganska bra och också mer tekniskt avancerade än vanliga 801.11abg/n-prylar (de flesta klarar av 801.11ac t.ex.). Men eftersom "ac" är en ny standard och många routrar har bristfällig "draft"-implementering av denna händer det ofta att enheter som faktiskt kan och försöker nyttja 801.11ac överlastar routern som hänger sig.

Det är inte Apples fel att billiga routrar är instabila på 801.11ac. Störs man av det så är det bara att gå in i routern och låsa den till abg/n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.