Kallebo skrev:
Problemet är just frakten. Man ska beställa mycket för att det ska vara riktigt billigt. Men jag måste ju erkänna att jag känner mig lite lurad som gav nästan 100 k för fönster trots 48% på listpriset hos en svensk tillverkare.
frakten inom sverige kostar ju även den...

listpris är inget annat än mygel anser jag.
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
....
 
Redigerat:
Scherm skrev:
Är det 1.5 plan på 200kvm uppepå en källare menar du?! Är källaren helt sänkt eller som en suterräng-våning?
Arean är för alla tre planen. Dvs inkl källaren. Den är dock lagd mycket krut på och är inredd så kostnaden är nog likvärdigt med våningen varit ovan mark.

Källaren är sänkt. En dryg meter ovan mark så där är ju en massa fönster även på den våningen.

Finns en massa detaljer som bör komma fram för att kunna göra en noggrann gämförelse. Men svaren i denna tråden indikerar på 6-10k/m2 om man gör det mesta arbetet själv och det låter rimligt. Att Komma ner mot 5-6k/m2 är nog inget man skall räkna med om man inte är rutinerad byggare / har bra kontakter om man tänker sig att inte använda begagnade material.
 
Ser jag ett polerat betonggolv - älskar´t!
/Caroline
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
ronolo skrev:
Vi landade på ca 10000:- /m2 för drygt 200 m2 1,5plan med källare, tomt ej medräknad, Vi har utgått fr ett hus som stod på platsen fr början. Men det var nog snarare fördyrande att spara på det lilla vi behöll.
Har du några bra bilder, ute, inne, källaren mm. Gärna med kommentarer om vad du/ni är mest nöjda med och andra +- under bygg tiden. Tycker dessutom att bakgrunden/förutsättningen är lite rolig, tex om det närmaste någon har varit ett bygge är fågelholken han/hon gjorde under ett läsår i åk9, eller om man är snickare som under sin yrkeskarriär redan byggt 50 villor.
 
Vad kostade det att polera och fixa till betonggolvet?
 
noone70 skrev:
Vad kostade det att polera och fixa till betonggolvet?
Och hur stor yta är det?
 
Hyrde en golvslip Husqvarna PG 530 utan verktyg men med verktygshållare
och en dubbelmotorig dammsugare dustcontrol, priset var 2014 880:- per dygn för slip och 260:- per dygn för sug och en engångskostnad för filter 520:-. Verktygen hade en bekant och golvet är slipat i tre steg 20, 60/80, 120/140 grit med ett medel gm3000 som blandas med betongdammet och täpper igen porer och sprickor som finns i plattan. Skrapar bort överflöd och lägger sedan på Hiper hard med microfiber mopp. Väntade ett dygn och använde sedan p1200 polerpuckar som finns i 50,100,200,400,800,1500,3000 grit. Hade bara puckar upp till 800 grit till mitt golv. Lade sedan på Sika DB, byggde färdigt huset utan att täcka golvet och skurade sedan av golvet med såpa. Hyrde en högvarvig polermaskin och körde med grön twister. Min platta är glättad och stålen har grävt ner sig lite på vissa ställen så där är en del betonghud kvar som gör att golvet blir lite flammigt. Vet man om att golvet ska slipas så är det bäst att inte glätta enl yrkesmän. Ca 50-60 m2 är slipat i mitt hus och kostar ca 350-400kr/m2 om köper tjänsten, enl uppgift så är slitaget på verktygen ca 40% av m2 priset.
 
  • Gilla
Nilsson8 och 3 till
  • Laddar…
volvov70n skrev:
Hyrde en golvslip Husqvarna PG 530 utan verktyg men med verktygshållare
och en dubbelmotorig dammsugare dustcontrol, priset var 2014 880:- per dygn för slip och 260:- per dygn för sug och en engångskostnad för filter 520:-. Verktygen hade en bekant och golvet är slipat i tre steg 20, 60/80, 120/140 grit med ett medel gm3000 som blandas med betongdammet och täpper igen porer och sprickor som finns i plattan. Skrapar bort överflöd och lägger sedan på Hiper hard med microfiber mopp. Väntade ett dygn och använde sedan p1200 polerpuckar som finns i 50,100,200,400,800,1500,3000 grit. Hade bara puckar upp till 800 grit till mitt golv. Lade sedan på Sika DB, byggde färdigt huset utan att täcka golvet och skurade sedan av golvet med såpa. Hyrde en högvarvig polermaskin och körde med grön twister. Min platta är glättad och stålen har grävt ner sig lite på vissa ställen så där är en del betonghud kvar som gör att golvet blir lite flammigt. Vet man om att golvet ska slipas så är det bäst att inte glätta enl yrkesmän. Ca 50-60 m2 är slipat i mitt hus och kostar ca 350-400kr/m2 om köper tjänsten, enl uppgift så är slitaget på verktygen ca 40% av m2 priset.
Skulle nog kolla det med firman som ska slipa jag vill ha plattan glättad annars blir det massa onödiga porer i betongen
 
  • Gilla
Dravink
  • Laddar…
Ja att glätta plattan är väldigt viktigt! Se också till att betongarbetarna har koll på att du ska slipa plattan! Då vet de förhoppningsvis vad de behöver göra för att plattan ska bli så plan som möjligt. Kan dessutom vara bra att kolla med betongfabriken så du får exakt samma betong med likadan ballast (eller vad det heter) till alla leveranser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
volvov70n skrev:
Hyrde en golvslip Husqvarna PG 530 utan verktyg men med verktygshållare
och en dubbelmotorig dammsugare dustcontrol, priset var 2014 880:- per dygn för slip och 260:- per dygn för sug och en engångskostnad för filter 520:-. Verktygen hade en bekant och golvet är slipat i tre steg 20, 60/80, 120/140 grit med ett medel gm3000 som blandas med betongdammet och täpper igen porer och sprickor som finns i plattan. Skrapar bort överflöd och lägger sedan på Hiper hard med microfiber mopp. Väntade ett dygn och använde sedan p1200 polerpuckar som finns i 50,100,200,400,800,1500,3000 grit. Hade bara puckar upp till 800 grit till mitt golv. Lade sedan på Sika DB, byggde färdigt huset utan att täcka golvet och skurade sedan av golvet med såpa. Hyrde en högvarvig polermaskin och körde med grön twister. Min platta är glättad och stålen har grävt ner sig lite på vissa ställen så där är en del betonghud kvar som gör att golvet blir lite flammigt. Vet man om att golvet ska slipas så är det bäst att inte glätta enl yrkesmän. Ca 50-60 m2 är slipat i mitt hus och kostar ca 350-400kr/m2 om köper tjänsten, enl uppgift så är slitaget på verktygen ca 40% av m2 priset.
Ett kvadratmeter pris på 400kr är rena fyndet om man jämför med att lägga något annat golv(inkl arbetstid och material)
Dessutom blir det galet snyggt!
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag lyfter på hatten!

Skulle fler tänka i de där banorna så skulle hela samhället fungera mycket bättre.
 
noone70 skrev:
Ett kvadratmeter pris på 400kr är rena fyndet om man jämför med att lägga något annat golv(inkl arbetstid och material)
Dessutom blir det galet snyggt!
Är jätte nöjd med resultatet även om det är flammigt. Det är extra skönt att gå på nu när golvvärmen är på och lättstädat, men är känsligt mot syror, tex rödvin och rödbetor. Torkar man upp vinet eller vätskan från rödbetan så är det ingen fara men ligger det en rödbeta på golvet över natten så kommer det att gräva sig in i betongen läste jag. Tröttnar jag, mina barn eller nästa ägare på golvet i framtiden så går det ju bra att lägga annat golv över.
 
  • Gilla
morion och 1 till
  • Laddar…
Vi byggde ett gästhus på ca 45 m2 BYA med loft i halva, öppet till nock, plintgrund. Åretrunt-standard, bastu, sovrum, allrum, omklädning, klinker i badstu & omklädning. Kamin för uppvärmning. Uteplats av skiffer på ca 25m2. Inget snålande på material, dock ingen wc eller kök. Köpte in snickarhjälp ca 2 månader och jobbade själv som lärling under tiden. Totalt ca 3-4 månader i nästan helfart. Kostnad ca 8tkr/m2 inkl bygglov och strandskyddsdisp.
 
  • Gilla
JEJS
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Vi byggde ett gästhus på ca 45 m2 BYA med loft i halva, öppet till nock, plintgrund. Åretrunt-standard, bastu, sovrum, allrum, omklädning, klinker i badstu & omklädning. Kamin för uppvärmning. Uteplats av skiffer på ca 25m2. Inget snålande på material, dock ingen wc eller kök. Köpte in snickarhjälp ca 2 månader och jobbade själv som lärling under tiden. Totalt ca 3-4 månader i nästan helfart. Kostnad ca 8tkr/m2 inkl bygglov och strandskyddsdisp.
Vilken typ av plint använde du? Funderar på att bygga ett hus på landet om något år enl BBR 9:4 hus som är mindre än 50m2/alt fritidshus. Tänkte försöka att bygga det huset med bara begagnat/bondsågat/blocket/vedspis/enkupigt tegel/furugolv/falu rödfärg mm för att pressa prisbilden utan att göra avkall på kvalitén . Behöver nog ca 2år på mig att samla på mig material innan det är dax. Har du några bilder ditt gästhus inkl plintarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.