Ok nu har han vart här & man kan väl lugnt säga att det blev pannkaka utav det.
Första rummet med vanligt hål för en freshventil där gick han in i en järnbalk. Hålet fick göras om högre upp så där är nu två hål även om det endast är ett styck som går ända ut.

I vardagsrum där körde han av en kabel. Nu funkar inte tvn. Har inte testat de inbyggda högtalarna än men tjejen säger att även de är ur funktion. Hur löser man det?
Han säger att hans försäkringsbolag inte tar detta då de endast borrar där vi kunder säger, de har inte förlorat ett enda case i tingsrätten när det gått vidare.
Jag får väl ta det med vårt försäkringsbolag antar jag...

I rummet där uppe där jag haft alla frågetecken där blev inget av alls. Jag önskade där från början 6st mindre hål. Pratade med honom om 10-12 mm alt 16-20 mm
Han tyckte väggen var för tjock så så små borr skulle bara bränna & inte funka. Han föreslog på plats 50mm hål för det var det minsta han kunde ge sig på. Jag ville ha betänketid & han ska tillbaka ev nästa vecka. Har ni ngn bra lösning hur jag ska göra här?
Jag antar att jag måste ha ngn typ av plaströr invändigt som matchar med hålet också.
Ååååå suck
Kunde ju ha borrat själv nu när det typ blev fel överallt ändå


Please hjälp
 
  • Gilla
Peggis
  • Laddar…
OXYD
Inte kul. En antennkabel är inte alltid lätta att upptäcka. Vad gäller en stålregel så tycker jag han borde kunnat haft en sökare med sig.

Själv åkte jag mitt på en träregel vid sidan av fönstret så fick också en 8. Nu har jag träväggar och det var på andra våningen så man ser inte riktigt att jag lappat med en plåtbit över halva hålet.
 
Han har sågat itu en mindre träribba med i vardagsrummet men det kanske inte räknas som en regel & gör ngn större skillnad? El?
Jag tror det är tv-kabeln då den inte funkar, men känner inte igen att antennsladden ser ut såhär som bilden, men är det garanterat tv-antennsladd & inget annat?

Avskalad koaxialkabel på en stenbänk med texten "AXIAL CABLE DOUBLE SHIELDED".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peggis
  • Laddar…
Men......kan du inte så länge bara nöja dig med att ta bort tätningslisten på undersidan fönstren på övervåningen så de inte river huset för dig innan de är klara.
 
  • Gilla
Peggis
  • Laddar…
Ok jag kan nöja mig med det, men inte permanent väl? För som det är nu ställer jag redan fönstret lite på glänt & det öppnas ned till. Känns dock inte som ngt sug in där. Därför vill jag testa lite lägre under elementet.
Men ta bort gummipackningen i nederkant är nog ungefär samma som jag kör redan nu tror jag(?)

Hur gör jag nu med hålet som ska täppas till? Lägger ut bilder nedtill. Dels "åttan"
Lägg märke till & informera mig om jag även behöver oroa mig för de avkapade reglarna? De finns i alla tre hål om ni kollar noga även om den intryckta plasten döljer en del.
Det ser ut som att tidigare ägaren isolerat utanför tidigare vägg & satt upp en ny vägg utanför det. Detta kanske väger upp stabiliteten i väggen som förlorats av de avkapade reglarna? Eller?

Ja jag är lite nöjd med att det iaf snart är två hål med ventiler klara. Det kunde vart värre.
Ska ta hit ngn elektriker till veckan & anmält till mitt försäkringsbolag nu. Kom på att jag faktiskt även kan lägga till det felaktigt gjorda hålet i anmälan när jag ändå anmält den kapade kabeln.

Han var trevlig ändå som var här & var kanske inte hans fel men lite otur hade jag, som typ alltid.
Inget kan gå enkelt


Bild på ett felaktigt borrat hål i vägg med intryckt plast och avkapade reglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett otillräckligt isolerat ventilationshål i en vägg med avkapade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peggis
  • Laddar…
iom att du öppnar fönstret nertill så öppnas det säkert lika mycket upptill eller..? Då är det kört såklart. De som tidigare funderade varför det behövdes rör genom väggen och att det skulle räcka med bara hål, så se på hur en flerskiktsvägg är uppbyggd och tänk.
 
OXYD
Man kan ju bygga upp vägg med isolering m.m men lättast är nog byggskum sen spackla innersidan 😊
 
exerg skrev:
iom att du öppnar fönstret nertill så öppnas det säkert lika mycket upptill eller..? Då är det kört såklart. De som tidigare funderade varför det behövdes rör genom väggen och att det skulle räcka med bara hål, så se på hur en flerskiktsvägg är uppbyggd och tänk.
Nej
Öppnar väldigt lite & springan är typ bara nedtill. Följer väl fönstret några centimeter upp men knappt.
Dock förstår jag din princip & förklaring & litar till 100% på din kunskap.
Tror dock iaf inte luften går in & ut i fönstret som du tidigare beskrivit.
Men kan ha fel
Iaf så är väl min tanke att väldigt snart själv borra dessa hål.
Funderar på att borra ut till luftspalten innanför teglet & se om det kommer in luft därifrån. För problemet att komma hela vägen genom teglet vet jag inte hur jag löser. Måste ju ha en sjukt lång borr isf
Men fick inte riktigt svar Sv dig ang listen; menar du att det kan vara en permanent lösning att ta bort den nedre gummipackningen?
 
OXYD skrev:
Man kan ju bygga upp vägg med isolering m.m men lättast är nog byggskum sen spackla innersidan 😊
Ok men om jag kör både ngt lager isolering & resten byggskum så blir det bra då? 😊
Vill inte förlora ngn idoleringseffekt
Låter enkelt
 
S
Tråkigt med felborrningarna men du behöver nog inte oroa dig över bärigheten med tanke på att det bara är påreglat.

Har du kvar "borrkärnan". I såna fall är det enkelt att komplettera isoleringen och ångspärren och limma dit det bortsågade hålet på en kort träbit. Alltså att du sticker in en stump av lagom dimension som du limmar och/eller skruvar fast på insidan av hålet. På stumpen limmar du den bortsågade biten och sen spacklar springan.
 
  • Gilla
mackan78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.