gäst skrev:
Vad är du rädd för att det ska sluta??????
Vi vet alla att reglerna inte ser ut så för friggeboden men vi diskuterar om det inte hade varit bra att den fick sitta ihop med andra byggnader jag kan inte se någon nackdel
Det skulle i så fall vara att ordningsmännen fick lite mindre att göra
Du undrar var jag är rädd att det ska sluta? Ja, som det verkar på vissa så ska det inte sluta förrän alla får göra precis som de vill. I så fall skulle byggandet vara helt oreglerat och så långt är jag inte rädd att det går men det är ett skräckscenario. Ju fler eftergifter som ges, desto närmare det scenariot kommer vi. Och ju fler eftergifter vi får, desto fler vill vissa ha. Människan är av naturen girig, den vill alltid ha mer. Vissa av oss inser att det ofta sker på andras bekostnad och kan hantera det, vissa inte.

Din nästa fundering är egentligen tudelad. Friggeboden får per definition inte sitta ihop med garaget. gör den det är det ingen friggebod. Så är det och så kommer det troligen att förbli. Får garaget byggas ut som detta paret gjort? Givetvis! Förutsatt att man söker och får bygglov för det. Av den anledningen BEHÖVER man inte få bygga ihop sin friggebod med sitt garage. Vill man bygga ut sitt garage bygger man ingen friggebod, man bygger ut sitt garage. Det vi diskuterar är ju egentligen bara ordbajseri, ni FÅR göra det ni vill redan idag, det är bara det att man måste skicka in vissa ansökningar för att få göra det. Vad är problemet med det?
Sen är det som jag redan skrivit kanske ingen dum idé att få göra denna utbyggnad utan bygglov men enligt dagens regler får man inte det och det har paret gjort i alla fall, fullt medvetet. Därför döms de till vite. Du påstår i vissa inlägg att vi diskuterar detta, i andra inlägg ifrågasätter du min människosyn för att inte tycker som du. Det är just en snygg diskussionsteknik....
 
  • Gilla
styren och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ja, hoppas det aldrig slutar! Regler & lagar ska anpassas och utvecklas till samtiden. Inte som såssarna och vänstern som ofta bara vill köra på i samma gamla hjulspår i 50-100 år, för det är ju bra som det är, alla ska ha det lika jävligt osv... Förhoppningsvis kan den "nya" generationen tänka själva och använda sin fantasi på ett annorlunda sätt än "gamla stammen". Detta är ju egentligen en annan fråga och lite politik finns inblandad så vi kanske ska starta en ny tråd som heter något i stil med "vilka ändringar/nya bestämmelser skall till i nya PBL 2017"!
Jag hoppas att den "gamla stammen" orkar hålla in tyglarna på den "nya" generationen så den inte springer iväg och förändrar för mycket. På så sätt får vi förhoppningsvis en lagom takt på den oundvikliga och önskade förändringen. (y)

Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ja, hoppas det aldrig slutar! Regler & lagar ska anpassas och utvecklas till samtiden. Inte som såssarna och vänstern som ofta bara vill köra på i samma gamla hjulspår i 50-100 år, för det är ju bra som det är, alla ska ha det lika jävligt osv... Förhoppningsvis kan den "nya" generationen tänka själva och använda sin fantasi på ett annorlunda sätt än "gamla stammen". Detta är ju egentligen en annan fråga och lite politik finns inblandad så vi kanske ska starta en ny tråd som heter något i stil med "vilka ändringar/nya bestämmelser skall till i nya PBL 2017"!
Jag tycker mig se exempel dagligen på att den "nya" generation inte kan tänka själva. Eller rättare sagt, de kan visst tänka själva, men jag tycker mig se att folk tar mindre och mindre hänsyn till varandra. Så jag skulle inte bli förvånad om vi får fler och hårdare lagar och regler framöver.
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Jag kan hålla med dig om det med hänsyn, dock hoppas jag att man iaf försöker förnya/utveckla ett nytt tänkade/(förenkla i mindre skala i snabbare takt än man gjort tidigare. Självklart ska inga stora förändringar göras, det är ju inte sannolikt heller.
 
Vi kan troligen tyvärr vänta oss både hårdare lagar och regler, ju mer urbanisering vi ser, för egoismen stiger med minskad social kontroll.
Hur det ser ut i (nästan) helt oreglerat kan studeras i vilken som helst av världens kåkstäder.
 
O
Anarki har aldrig fungerat... Människan behöver regler och lagar för att fungera. Så länge vi tycker olika så kommer vi inte undan de byggregler vi har.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Ingenstans framgår, vad jag kan se, hur stor tillbyggnaden är. Jag har sett skräckexempel där medborgare med stora resurser bygger villor som de sedan vill kalla bodar, upphäver sina förolämpade stämmor och skriker om förtryckarsamhälle och översitteri.
Skulle vara intressant att få mer fakta, är det ett fattigpensionärspar som byggt ett litet skruttförråd på tre kvm är det kanske inte så värst illa, är det miljonärsparet som byggt en gigantiskt gäststuga med carport där grannar får sin frihet beskärd så kanske boten inte är helt malplacerad. Tjänstemän är oftast inte rabiata översittare utan försöker ta hänsyn till alla som drabbas.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 2 till
  • Laddar…
OveRaskopp skrev:
Ingenstans framgår, vad jag kan se, hur stor tillbyggnaden är. Jag har sett skräckexempel där medborgare med stora resurser bygger villor som de sedan vill kalla bodar, upphäver sina förolämpade stämmor och skriker om förtryckarsamhälle och översitteri.
Skulle vara intressant att få mer fakta, är det ett fattigpensionärspar som byggt ett litet skruttförråd på tre kvm är det kanske inte så värst illa, är det miljonärsparet som byggt en gigantiskt gäststuga med carport där grannar får sin frihet beskärd så kanske boten inte är helt malplacerad. Tjänstemän är oftast inte rabiata översittare utan försöker ta hänsyn till alla som drabbas.
Tillbyggnaden är 5 kvm och sammanbinder den tidigare 10 kvm stora friggeboden med garaget. Dom tog en chansning...
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
O
Haha.... Tja så värst synd om dessa verkar det inte vara ;) När man blir uppmärksammad i lokalmedia... och inte var det för att de var kommunens fattigaste invånare de var intervjuade för
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
O
Autodidak1 skrev:
Tillbyggnaden är 5 kvm och sammanbinder den tidigare 10 kvm stora friggeboden med garaget. Dom tog en chansning...
Japp... å den gick inte hem....
Tycker det är bra med rejäla ekonomiska viten, annars finns det ingen anledning att göra rätt...
 
Har verkar vara van att få som han vill...
 
Bra skatteintäkt för kommunen för 5 m2, hehe. God Jul!
 
Kane skrev:
Läget verkar bra, [länk]

Är detta det berömda ihopbygget, [länk]
Stämmer, syns i tidningsartikel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.