Är det någon som har någon hemsnickrad aktivering av larm via tillhållarlåset? Har funderat på det ett tag men liksom inte kommit till skott med det mekaniska. Jag vet att det finns varianter med sensor i själva låset men det verkar lite klumpigt med sladd till dörren så jag tänker mig att sätta en sensor i dörrkarmen där kolven går in när man låst.

Har funderat fram och tillbaka på mikrobrytare, reed switch eller reflexdetektor. Det svåra är inte det elektriska utan att få till en lösning som blir bra rent mekaniskt med säker funktion utan att behöva riva upp hela huset...

Annars verkar detta vara det ultimata sättet att aktivera larm på om man har tillhållarlås för det brukar vara ett mycket säkert tecken på att man lämnar hemmet eller återvänder.

Vill ha något helautomatiskt även om jag kan aktivera/avaktivera när som helst via iPhone eller Apple Watch. Har idag en hemsnickrad avkänning baserat på avstånd från hemmet men det kräver att man har bra mottagning och har mobilen i fickan och inte i väskan etc. så det är inte alltid det fungerar så bra. Det är svårt att trimma in det optimala avståndet med tanke på att noggrannheten varierar beroende mobiltäckning och GPS-mottagning så ibland kommer systemet ur fas med vad jag vill.
 
D
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vill inte byta lås då jag har flera dörrar med samma tillhållarlås och nyckel. Om det är dåligt säkerhetsmässigt så kan man ju tänka sig att bara aktivera larmet den vägen men ha en annan lösning för att deaktivera.

Förresten kan man ju ha två switchar varav en bryter och en sluter. Oavsett om tillhållarlåset är låst eller öppet så ska alltså en sluta, en bryta för att det ska vara OK.

Det ska väl mycket till för att en tjuv skulle lägga tid på att först bryta upp och sen genomskåda hur bägge switcharna ska kopplas förbi så att inte larmet går.

Det går givetvis hitta på en hel del ytterligare för att göra det extremt osannolikt att någon lyckas förstå hur det fungerar.
 
Redigerat:
Trevlig idé, men som sagt, just tillhållarlåsen har jag för mig (om det är assas) ibland har stöd för mikrobrytare, så beställ en ny låskista med samma nyckel som övriga och sätt på dörren som då går in och ut genom dagligen. Eller vill du ha att först när alla tillhållarlås är låsta så larmar den på?

Frågan är om larmet (som jag har då;)) har en funktion så man kan larma på med tillhållare, men måste ha kod för att larma av - det vore perfekt... Glömmer man inte att larma på...
 
För min del är det enklare att sätta mikrobrytare i karmen, det finns plats där i mitt fall. Huvudsyftet är att få ett enkelt sätt att aktivera, det händer i princip aldrig att jag glömmer låsa tillhållarlåset.

Vad gäller säkerhet så förutom att jag kan ha ett arrangemang med två switchar så kan jag ovanpå detta välja att systemet ska bortse från dessa switchar vad gäller deaktivering om jag är bortrest etc. Eftersom jag har en hemmasnickrad lösning som är styrd av egenutvecklad programvara så kan jag hitta på precis vilken logik jag vill.

Tidsvillkor är en variant, typ att switcharna kan alltid aktivera men avaktivering kan bara ske vid de tidsintervall jag normalt kommer hem från jobbet, eller kanske någon automatfunktion som gör att avaktivering den vägen funkar under exempelvis 12 timmar efter aktivering men har det gått längre tid så bortser systemet från detta vad gäller deaktivering etc.
 
hsd
Larm via tillhållare har låg säkerhet om en nyckel tappas..... :confused:
Brytare i karmen avaktiverar larmet om tjyven använder kofoten. :mad:
Ingen risk för falsklarm med tillhållsarbrytare, man måste låsa upp före ingång (y)
 
Brytare i karmen betyder ju att om ngn bryter upp dörren så verkar den bli upplåst.

Jag öppnade mitt tillhållarlås och limmade i en microbrytare. Sen skaffade jag en z-wave fönstersensor med möjlighet att koppla in flera brytare. Satte den på insidan av dörren och sladdar in till kistan.
Trådlös fönstersensor med extraplint kan alltså vara ett altenativ
 
Larsa skrev:
Brytare i karmen betyder ju att om ngn bryter upp dörren så verkar den bli upplåst.
Gäller ju oavsett var man sätter mikrobrytaren.
 
Jag var inne på detta när jag ändå bytte dörr, men orkade inte i slutänden.

Jag hade tänkt att sätta en induktionsgivare som reagerade på låskolven.

Det hade ju varit trevligt att från distans kunna kontrollera om man låste eller inte.

Nu blev det inte så, utan endast en magnetbrytare på dörren, så nu kan jag ta reda på om dörren är öppen eller inte.
 
D
hanpa skrev:
Gäller ju oavsett var man sätter mikrobrytaren.
Nej, inte om den sitter inbyggd i låshuset. Då krävs det att man borrar upp låset eller använder nyckel.
 
DMOL skrev:
Nej, inte om den sitter inbyggd i låshuset. Då krävs det att man borrar upp låset eller använder nyckel.
Eller går på kabeln som går mellan dörr och karm, men då har nog larmet redan gått...

Tillhållarlås är hyfsat svåra att dyrka?
 
DMOL skrev:
Nej, inte om den sitter inbyggd i låshuset. Då krävs det att man borrar upp låset eller använder nyckel.
Jag kanske missuppfattade dig men risken för att bryta upp dörren är ju lika stor oavsett var mikrobrytaren sitter, om man bortser från larmdelen. Men om man har bra skydd för switchar etc. i dörrkarmen så ska det ju rätt mycket till att någon lyckas bryta upp där och koppla sig förbi larmet utan att det löser ut, då måste man ju förstå hur det är kopplat. Man kan ju även koppla en kapacitiv givare till sladdarna så att larmet går om någon är där och pillar, eller en sensor som detekterar att listen bryts bort etc. Man behöver alltså inte alls nödvändigtvis få sämre säkerhet bara för att man använder switch/ar i dörrkarmen, det beror ju på hur det är kopplat och den totala användningen.
 
hsd
Jo, när tjuven går direkt på dörr/karm med kofot så kopplas larmet ur när hen får upp dörren
 
hsd skrev:
Jo, när tjuven går direkt på dörr/karm med kofot så kopplas larmet ur när hen får upp dörren
Inte nödvändigtvis, beror ju på hur det är kopplat.

Dessutom kan jag ju lätt gardera med tidsvillkor eller helt enkelt att jag via kommando från mobilen/klockan väljer att för extra säkerhet stänga möjligheten att avlarma via mikrobrytaren i dörrkarmen. Eftersom jag väljer funktion och logik helt själv så behöver jag heller inte ha larm av/på utan jag kan ha nivå 1, nivå 2, nivå 3 etc. där en högre nivå gör att det larmar även om någon öppnar med nyckel och därmed skulle kunna stänga av larmet på "normalt" sätt, vilket då kanske skulle vara OK på nivå 1 osv. Jag kan också göra så att jag efter säg 8 timmar går från nivå 1 till 2 automatiskt, efter 12 timmar till nivå 3 etc. När jag kommer hem kan jag ju visa nivån via lampa eller på annat sätt så att jag vet om det bara är att öppna eller om jag måste stänga av larmet manuellt först via mobilen/klockan. Möjligheterna är oändliga...

Har inte tänkt på detta med nivåer förut, måste implementeras. DEFCON5 = avlarmat DEFCON1 = fullt larm och samtliga motmedel insatta mot tjuv... :)

Ovanpå detta kan jag få SMS och/eller pushmeddelande även vid avlarmning, dvs om avlarmning skulle ske på onormalt sätt så kan jag ändå få reda på det och utösa larmet manuellt på distans, kanske efter en titt på kamerabilder eller kolla vilka andra sensorer som löst ut.

Alla systemhändelser i min bostad loggas förresten, loggen kan jag kolla på från mobilen. Idag hade jag som exempel hantverkare hemma, de tjatade till sig att låna nyckel för att kunna gå på toaletten. Men garderad med nätverkskameror och loggen kunde jag lätt se att de faktiskt inte gått längre in i huset än till till toaletten, trots att larmet officiellt sett inte var på. När de sen var klara larmade jag på från jobbet. En inbrottstjuv lär gå husesyn och gå till helt andra ställen på kort tid än vad familjemedlemmar gör. Sådant går förstås att programmera att man detekterar och larmar för...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.