Hej !

Köpte ett nyckelfärdigt villa med vidbyggt dubbelgarage för ca 1år sedan i ett nybyggt bostadsområde med totalt 20 hus. I tidigt skede så uppgraderade vi från enkelgarage till dubbel och detta medförde att nya ritningar uppfördes. Husets placering på tomten fick också ändras så att vi med liten marginal fick 4,5m per sida till tomtgräns.
Dessa ritningar låg sedan till grund för bygglovet.
När besiktning var gjord och slutbeviset från kommunen kommit så flyttade vi in.
Men efter några veckor när Lantmäteriet kommit och satt ut tomtpinnar så märkte jag att jag på ena sidan utav huset bara hade 1m istället för 4,5 m till tomtgränsen på garagesidan och 7,5 m på andra sidan.

Ifrågasatte detta hos entrepenören och efter många mejl och lång väntan blev det tillslut ett möte.
På detta möte beklagade han sig att det som hänt men tyckte inte att skadan var så stor eftersom tomtens storlek inte ändrats utan bara fastighetens placering på tomten. Han erbjöd sig att asfaltera våran uppfart som en goodwill men vi tackade bestämt nej.

Har även varit i kontakt med kommunen och då har entrepenören ansökt och blivit beviljat dispans på så som huset står idag. Detta gjordes utan min vetskap.

Problemet för oss är att vi skulle ha gjort en parkering där dessa 3,5 meter och dessutom en bredare, inte lika brant infart. Det är en naturligt plats för detta och det har alla andra grannar kunnat göra.
Bor dessutom i en svacka där det skiljer 1,5 m i höjd mellan uppfaren och vägen.
Detta medför att man får ta sats med bilen för att komma upp och under vintertid är det riktigt lurigt.
Har ej heller möjlighet att backa ner med en kärra eftersom jag då står i en för brant backe med bilen.

Jag har anlitat en advokat som satt lite press på entrepenören och i dagsläget är vi där att entrepenören vill att vi mer specifikt kommer med ett skadestånd eller annan form av ersättning.
Vad kan man begära?

Har investerat 3,3miljoner och så blir det såhär fel.

Frågor tas tacksamt emot
Ställ gärna frågor !
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S
Fyfan :( Har inget vettigt att tillägga, det är ju omöjligt att sätta ett värde på denna miss. Det är något som kommer irritera i många år framöver oavsett vad lösningen blir liksom... Om du får svårigheter med parkeringssituationen med denna situation och inte haft några såna problem med ett korrekt placerat hus så är ju problemet såpass allvarligt att man t.o.m kan överväga att sälja huset bara för det liksom. Nu vet jag inte HUR allvarliga parkeringsproblemen är, men parkera ska vara enkelt, jag skulle aldrig köpa ett hus med krånglig parkeringssituation liksom.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Parkering är ett jättestort problem! Om huset skulle legat rätt skulle det underlätta rejält.
Vi överväger att sälja om och det inte finns något annat alternativ till det uppkomna. Entrepenören har faktiskt tagit upp frågan om att bli utlösta och bli erbjudna ny tomt med hus någonstans. Har lite svårt för att se hur det processen skulle gå till
 
Kanske entreprenören kan bygga ett nytt, likvärdigt, hus åt er på en annan tomt och ta över befintligt hus när det nya är klart? Då har ni också möjlighet att rätta till alla planeringsfel som ni gjort ;).
 
  • Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Ärligt talat så får du nog ta och ge dig. Entreprenören har erkänt fel, beklagat sig, fixat med kommunen samt erbjudit asfalterad infart gratis... Vad mer ska han göra tycker du? Riva huset och bygga nytt, eller ge er huset gratis?
Du fattar säkert att det inte är rimligt.

Tacka ja till asfaltering, men se till att få schaktat/planerat så infarten inte blir så brant också.
Skadestånd... blir det lättare att parkera om du får pengar?
 
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
Den där branta infarten slutar inte framför garaget? Lite svårt att förstå vad du menar.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Den där branta infarten slutar inte framför garaget? Lite svårt att förstå vad du menar.
Ja jag har nog formulerat mig lite dåligt. Infarten slutar framför garaget. Men i dagsläget är det en plan yta framför garaget med plats för två bilar på bredd innan backen börjar
 
AG A skrev:
Ärligt talat så får du nog ta och ge dig. Entreprenören har erkänt fel, beklagat sig, fixat med kommunen samt erbjudit asfalterad infart gratis... Vad mer ska han göra tycker du? Riva huset och bygga nytt, eller ge er huset gratis?
Du fattar säkert att det inte är rimligt.

Tacka ja till asfaltering, men se till att få schaktat/planerat så infarten inte blir så brant också.
Skadestånd... blir det lättare att parkera om du får pengar?
Jag tycker felet är för stort för att bara skita i det. Hade inte bråkat om 50 cm men när det gäller 3,5 m så är det annat.
Skulle jag få ett skadestånd så hade vi nog valt att sälja huset så på din fråga om det gör det llättare att parkera är svaret nej
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Ärligt talat så får du nog ta och ge dig. Entreprenören har erkänt fel, beklagat sig, fixat med kommunen samt erbjudit asfalterad infart gratis... Vad mer ska han göra tycker du? Riva huset och bygga nytt, eller ge er huset gratis?
Du fattar säkert att det inte är rimligt.

Tacka ja till asfaltering, men se till att få schaktat/planerat så infarten inte blir så brant också.
Skadestånd... blir det lättare att parkera om du får pengar?
Det var ju knappast en tjänst han gjorde när han fixade med kommunen !
 
  • Gilla
maxmsm och 8 till
  • Laddar…
S
AG A skrev:
Ärligt talat så får du nog ta och ge dig. Entreprenören har erkänt fel, beklagat sig, fixat med kommunen samt erbjudit asfalterad infart gratis... Vad mer ska han göra tycker du? Riva huset och bygga nytt, eller ge er huset gratis?
Du fattar säkert att det inte är rimligt.

Tacka ja till asfaltering, men se till att få schaktat/planerat så infarten inte blir så brant också.
Skadestånd... blir det lättare att parkera om du får pengar?
Han har fått sin tomt totalt förstörd mot hur han planerat den, när man köper tomt och bygger nytt hus så är det ofta för att man vill ha det på ett visst vis. Hade huset varit begagnat och han var på visning på det och ser att "oj, här blir parkeringen ett stort problem, det orkar jag fan inte med" då hade han inte köpt huset heller. Nu köpte han en tomt och hus med en förutsättning att det blev som han planerat och det blev det inte. Är detta enda stället att parkera och det blir ett jävla krångel varje dag så är det ju bra mycket allvarligare än att han fått ett tak som läcker in eller läckage i badrummet. Såna saker går iaf. att fixa.
 
  • Gilla
maxmsm och 6 till
  • Laddar…
Hektor66 skrev:
...När besiktning var gjord och slutbeviset från kommunen kommit så flyttade vi in.
Men efter några veckor när Lantmäteriet kommit och satt ut tomtpinnar så märkte jag att jag på ena sidan utav huset bara hade 1m istället för 4,5 m till tomtgränsen på garagesidan och 7,5 m på andra sidan.

Ifrågasatte detta hos entrepenören och efter många mejl och lång väntan blev det tillslut ett möte.
På detta möte beklagade han sig att det som hänt men tyckte inte att skadan var så stor eftersom tomtens storlek inte ändrats utan bara fastighetens placering på tomten. Han erbjöd sig att asfaltera våran uppfart som en goodwill men vi tackade bestämt nej. ...
Jag vet att jag är gammal och dum, så jag förstår inte riktigt problemet.
När du flyttade in såg de väl hur förhållandena var?
Eller uppstod problemen först efter att Lantmäteriet hade satt ut sina pinnar?

Och vad är problemet egentligen? Att bilen får stå i en liten backe när den parkeras utanför garaget?
Kör in kärran i garaget då tänker jag.
Annars är det väl bra med lite lutning på uppfarten,
så vatten rinner undan. Hade gärna haft det så själv :)
 
  • Gilla
Atom och 4 till
  • Laddar…
S
KnockOnWood skrev:
Jag vet att jag är gammal och dum, så jag förstår inte riktigt problemet.
När du flyttade in såg de väl hur förhållandena var?
Eller uppstod problemen först efter att Lantmäteriet hade satt ut sina pinnar?

Och vad är problemet egentligen? Att bilen får stå i en liten backe när den parkeras utanför garaget?
Kör in kärran i garaget då tänker jag.
Annars är det väl bra med lite lutning på uppfarten,
så vatten rinner undan. Hade gärna haft det så själv :)
Han visste ju inte ens om problemet förrän lantmäteriet satt ut tomtgränsen, jag antar att han trott att han har de 4.5 m till tomtgräns som de planerat för, det hade iaf jag gjort.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
SueCia skrev:
Han visste ju inte ens om problemet förrän lantmäteriet satt ut tomtgränsen, jag antar att han trott att han har de 4.5 m till tomtgräns som de planerat för, det hade iaf jag gjort.
Ja, nu gissar vi ju bara, men jag förstår fortfarande inte problemet.

Kanske för att jag inte är storstads-skadad. Trots 64 år i Göteborg :rolleyes:
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Förstår TS. Jag hade tagit dit en mäklare och bett om en värdering. Hade det varit där jag bor nu skulle jag tippa att det är fråga om närmare 500k i skillnad om man kan ha dubbel eller enkel uppfart.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Som jag tolkar problemet så hade TS räknat med att ha en parkering bredvid garaget, mot tomtgränsen. Den är nu borta. och gissningsvis har han då 3,5 m mera tomt än väntat på andra sidan huset, vilket inte hjälper parkeringsfrågan.

Vid byggfel så är ju huvudregeln, gör om gör rätt. Men det finns en klausul (konsumenttjänstlagen??) om att entreprenören har rätt att istället kompensera ekonomiskt, om det vore orimligt dyrt att rätta felet i förhållande till värdet av felet för beställaren. Då utgår man alltså inte ifrån vad det skulle kosta att åtgärda, utan ifrån värdet av försämringen för beställaren.

I ett fall som det här så vore givetvis en flytt av huset en helt orimlig kostnad i förhållande till värdet av försämrad parkering. Men man kanske skulle utreda om det finns någon möjlighet till en fastighetsreglering, och tillföra några meter från granntomten? Inte billigt, men kanske inte helt orimligt så länge den tomten fortfarande är byggbar efter en sådan ändring. Jag tolkar att den är obebyggd? Annars borde ju felet på gränserna uppmärksammats tidigare.

OM det är kompensation som gäller, så finns det ju ett antal sätt att se på det. En grund, lägtsa belopp bör ju vara en objektiv värdering. Alltså hur mycket mindre är huset värt med det här felet? Ta in en värderingsman. Till problemen med parkering bör man även lägga framtida problem vid utbyggnad/ombyggnad. Med det här felet så har ju huset redan en avvikelse från detaljplanen, det gör att möjligheter att få bygga ex. lite extra yta någon gång blir begränsad.

Om jag förstår rätt så är det delvis en fråga om "terrängen" som gör dte svårt med en alternativ placering av parkering. OM det går att ordna parkering, men till oönskat hög kostnad, typ. sprängning/bygga betong "bro", så bör det ligga inom en rimlig kompensation.
 
  • Gilla
maxmsm och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.