Vi har borrat en egen brunn vid sommarstugan och använt vattnet ca 1,5 år mest för disk och dusch. Vid vattenprov av Svensk Vattenanalys framgår att det är hög järnhalt 0,98 mg/l och gränsvärdet skall vara lägre än 0,5 mg/l dvs det är tjänligt med anmärkning. Dessutom är det berggas då det luktar ganska illa direkt med om vattnet får stå lite så försvinner doften.
Vi har en nyinstallerad 3 kammarbrunn och av det jag förstått om man skall installera ett järnfilter så ska det backspolas med jämna mellanrum. 3 kammarbrunnen får inte ta emot detta vatten enligt tillverkaren.
Tomten och stugan är placerad så att det blir besvärligt att lösa det här med backspolning, dessutom om man är borta från stugan ett längre tag så känns det onödigt.

Min fråga: Finns det filter med enklare installation som inte behöver backspolas, tex som håller en sommar som man sen kan ta hem och spola? Eller byta 1ggn eller vartannat år? Jag menar det måste väl finnas enklare lösningar eller?
 
Det finns snålspolande filter som enbart backspolar 70 liter vatten, dom är inga problem att montera på ett avlopp. Då gör man en manuell backspolning innan man åker hem för vintern.
 
Varför krångla till det med dyra filter i en sommarstuga?

Järn är ju inte ngt nämnvärt farligt. Det är mest att det blir bruna utfällningar och att det inte smakar perfekt. Låter som att en vattenkanna med kolfilter kan fixa dricksvattnet och det andra användas som det är.
 
Vilka säljer snålspolande filter? Jag glömde förtydliga att stugan är vinterbonad och att vi då och då bor där även på vintern.
 
Man får inte rek. filter här på forumet, då man vill ha en reklam fritt forum.
Men om du mejlar mig så kan vi ta det utanför tråden ta mitt användarnamnet och lägg till @hotmail.com.
 
Varför får man inte spola ner det backspolade vattnet i trekammarbrunnen?


Har ni hydropress eller hydrofor? För att bli av med lukten kan det vara så enkelt att byta till en hydrofor vilket är det "dyra" alternativet.

Vad gäller järn (och mangan?) så är det ju inte farligt. Vill ni komma enkelt undan så är ett patronfilter värt att prova. Då pratar vi ca 1000 kr installerat och klart. Vi körde patronfilter ett tag med bra framgång. Tyvärr satte det igen rätt fort men det beror på andra omständigheter. Vanligtvis skall dom bytas 1 ggr/mån.

http://www.rinkabyror.se/artikel/filterpatron-c1/ denna tar bort lukt, färg mm. Om vattnet är tjänligt och används vid få tillfällen så är det ingen större kostnad att byta då och då.

Varje patron kostar dryga hunkan. Är ni där tio ggr per år så är det 1000 kr/år eller 500 kr/år om ni byter varannan gång. Beror ju lite på hur det sätter igen. Installationen gör du själv :)
 
Backspolningsvattnet är att betrakta som dagvatten så det får inte spolas ut i varken eget eller kommunalt avlopp
 
Vad ska man då göra?
 
Man låter nog bli att fråga alla jag vet som har vatten filter kör vattnet i avloppet och sen vidare till sina brunnar men går säkert dra eget avlopp till stenkista om man ska följa reglerna.
 
En sak till är att filtret kräver fri retur dvs att det måste spolas i tratt utan flödesbegränsning
 
perper,

Det är faktiskt inte nyttigt med mycket järn i vattnet. Du och din familj kanske dricker vattnet?
Men ni kanske istället köper mineralvatten och dricker.
Järn tas tydligen upp ca 2 till 15 % i tarmarna och utsöndras 0,01 % per dag. Lagras alltså upp i kroppen. Järnet frestar på levern och kan ge diaréer.
 
Redigerat:
hsd
Hur hade Ni tänkt lösa berggaslukten....
 
Vi tänkte byta till hydrofor med inbyggt stigarrör.
 
Som svar till Arnodt så dricker vi inte vattnet idag, utan vi tar med dunkar hemifrån. Däremot så skulle vi vilja dricka det i framtiden så man slipper släpa dessa. Dessutom blir det ganska fula avlagringar av järnet på porslinet i tvättställ och toa (vi har två badrum). Det är ett vinterbonat fritidshus som vi i det långa loppet kanske kommer att använda som permanentbostad. Idag använder vi vattnet bara för dusch, toaspolningar och i tvättställ.
Det här med berggas som hsd frågade om det verkar gå att lösa med vissa filter som även tar bort järn. Jag undrar varför backspolningsvatten karaktäriseras som dagvatten när det ändå i praktiken är samma vatten som kommer upp ur borrhålet i långa loppet? Som jag uppfattar problemet från infiltrationstillverkarna så är det den stora backspolningsmängden som den inte orkar absorbera som sköljer bort bakteriefloran i infiltrationen, men jag kan ha fel?
 
Backspolning tar inte mer vatten än ett bad i badkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.