Hyvel-Bengt skrev:
Då får man bygga en ny skorsten på ett annat ställe och om du då INTE eldar i den ursprungliga skorstenen förblir den kall och då dör självdragsventilationen. Att hålla självdraget igång är en av huvudanledningarna till att de vill fortsätta elda. Alltså = inte alternativ.
Bör vara enkelt åtgärdat med två vanliga frånluftsfläktar. PAX, MYSON eller liknande.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
exerg skrev:
Har man inget pannrum och samtidigt har en vision av egen härd "är guld värd" så är detta en modern sådan. En friggebod med 40 kw vedpanna och 3 kbm tank, kulvert och gratis ved, är en annan variant
Finns en friggebod redan, där morsan systuga! :)
Men visst, en sån lösning är nåt JAG skulle försöka ordna, ett externt pannrum. Men nu är det inte jag är chefen (jag är knappt ens förman :D).
 
Nils-Orvar skrev:
Bör vara enkelt åtgärdat med två vanliga frånluftsfläktar. PAX, MYSON eller liknande.
Tycker också det men päronen lyssnar inte på det örat. De lyssnar mer på någon sabla (flera t.o.m) energikonsult(er) de träffade på någon mässa för några år sen när de tittade på värmepumpar som rekommderade fortsatt eldning utifrån husets förutsättningar.
Sen är det ju förstås så att det inte är något litet fjuttigt rökrör vi pratar om här utan en klassisk murad skorsten, skapligt stor, i 1 1/2-plansvilla. Den är placerad i hustets mitt, så som man byggde förr, och värmer man inte en sån rackare kommer den istället att börja kyla hela kåken. Hur ekonomiskt är det?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hur som helst, det blir en begagnad panna till slut som ersätter. Den är liknande den som satt där förut med skillnaden att den är ca 35 år nyare. Dessutom påstår montören från rörfirman att han kan få in en 300-liters ack-tank till den pannan hur det nu ska gå till. Hoppas han lyckas, då blir det en väsentlig förbättring av anläggningen.

Inte den optimala lösningen kanske men betydligt bättre än ursprungsförslaget, en ny CTC Parca för 35 papp drygt (plus installation). De här blir typ 5-6000 plus installation plus tank, betydligt mer rimligt.

Tackar för intresset och kommentarer! Fortsätt gärna, men nu måste jag gå och knoppa. Ska upp halv fem imorgon och iväg till jobbet... :(
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyvel-Bengt skrev:
@pelpet: Utan ack-tank med elpatron gillar jag också nu när jag tittat närmare på det, men han har bestämt sig fader Abraham.
Nej, sååå gamla är de inte men jag ser ju "förändringen" de senaste åren. De har inte samma snärt i steget som förr. Om man då tänker sig lika många år framåt i tiden, hur ser det ut då?
Har de snöat in helt på CTC Parca 300?

Går det inte att övertyga dem om att säljaren missförstått dem? Parcan verkar ju vara en kökspanna och överlag en jättedålig lösning då det inte verkar finns någon elpatron. Det betyder ju att om ingen eldar så blir huset utkylt.

Du kanske kan peka på produktbladet länkat ovan och säga något i stil med "Kolla, det där är en kökspanna. Säljaren måste ha missförstått er för en kökspanna har man i köket, inte i pannrummet"

Skulle det inte gå att klämma in en smal vedpanna + en tekniktank i pannrummet? Denna baxi på 300l är lika stor som ett kylskåp. Man kan också specialbeställa tankar av anpassad storlek.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Skulle det inte gå att klämma in en smal vedpanna + en tekniktank i pannrummet? Denna baxi på 300l är lika stor som ett kylskåp. Man kan också specialbeställa tankar av anpassad storlek.
Då kan man även ansluta värmepump vid framtida behov.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
pelpet skrev:
Går det inte att övertyga dem om att säljaren missförstått dem? Parcan verkar ju vara en kökspanna och överlag en jättedålig lösning då det inte verkar finns någon elpatron. Det betyder ju att om ingen eldar så blir huset utkylt.
Kan man sätta en elpatron i ackumulatortanken? Det bord gå.

Hoppas att de får plats med en ackumulatortank 300 liter är väldigt mycket mer än inget.
 
Japp man kan pressa in en elpatron där.

Om man är lite vågad kan man skippa panna helt, sätta en större acktank med elpatron där pannan stått och ansluta en vattenmantlad kamin i bostadsdelen till acktanken. Då får man myset också, även om det kanske inte är så mysigt att behöva bära in all ved och då man lessnar på att elda kan man köra vattenburen el. Man kan med gott samvete skippa den mesta sommareldningen. Eller tom trycka i en 12V elpatron som man kopplar till en solpanel. Det borde räcka för varmvattnet på sommaren.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Hyvel-Bengt skrev:
Oookeeej... Modigt uttalande för en som har noll koll på planlösning och förmodligen är bortskämd med en kåk på minst 170 kvm + biareror. Men högmod brukar gå för fall som det heter...
Ursäkta om du tog illa vid dig, det var inte min avsikt. Ja du har rätt alla har inte 100 kvadratmeter källare, och jag gjorde ett misstag och tyckte mig läsa mellan raderna att din pappa inte vill ha någon ackumulatortank.


pelpet skrev:
Om man är lite vågad kan man skippa panna helt, sätta en större acktank med elpatron där pannan stått och ansluta en vattenmantlad kamin i bostadsdelen till acktanken. Då får man myset också, även om det kanske inte är så mysigt att behöva bära in all ved och då man lessnar på att elda kan man köra vattenburen el. Man kan med gott samvete skippa den mesta sommareldningen. Eller tom trycka i en 12V elpatron som man kopplar till en solpanel. Det borde räcka för varmvattnet på sommaren.
Hyltran från Veglemyren skrev:
Men vad sägs om att sätta in en finrumspanna i finrummet och att man ställer en ackumulatortank i det rum som för närvarande är pannrum?


Hyvel-Bengt skrev:
Då får man bygga en ny skorsten på ett annat ställe och om du då INTE eldar i den ursprungliga skorstenen förblir den kall och då dör självdragsventilationen. Att hålla självdraget igång är en av huvudanledningarna till att de vill fortsätta elda. Alltså = inte alternativ.
Nils-Orvar skrev:
Bör vara enkelt åtgärdat med två vanliga frånluftsfläktar. PAX, MYSON eller liknande.

Hyvel-Bengt skrev:
Den är placerad i hustets mitt, så som man byggde förr, och värmer man inte en sån rackare kommer den istället att börja kyla hela kåken. Hur ekonomiskt är det?

Samtidigt så är ved ganska billigt (gratis) för din pappa.

Själv har jag två sådana fläktar som blåser ut luft genom ventilerna i min källare 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Jag tror inte att det leder till att det går åt särskilt mycket mer ved. Jag har kallt i källaren alla dagar utom när jag eldar.
 
Redigerat:
Det är väldigt få som verkligen har gratis ved det ska vara traktor diesel bensin till sågar och dyligt och då är det inte alldeles gratis.
 
pelpet skrev:
Har de snöat in helt på CTC Parca 300?

Går det inte att övertyga dem om att säljaren missförstått dem? Parcan verkar ju vara en kökspanna och överlag en jättedålig lösning då det inte verkar finns någon elpatron. Det betyder ju att om ingen eldar så blir huset utkylt.
Okej, jag var otydligt i min hast, skyller på trötthet i brist på sömn...

De kommer att köpa en äldre panna begagnad, en Norrahammar (som sen blev Parca om jag förstått saken rätt). Det blir en tillsvidarelösning och när montören installerar den pannan, den begagnade, sätter han även in en liten ack-tank om det går. Han är tämligen säker på det.

Sen måste jag ju säga att den där Baxi tekniktanken såg väldigt intressant ut, ska tipsa gubben om den.
 
smurfen72 skrev:
Det är väldigt få som verkligen har gratis ved det ska vara traktor diesel bensin till sågar och dyligt och då är det inte alldeles gratis.
Precis, ved ska väl vara billigast om man har egen skog, påstår en del ialla fall, men den ska hem också. De är inte gjort i handvändning.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv har jag två sådana fläktar som blåser ut luft genom ventilerna i min källare 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Jag tror inte att det leder till att det går åt särskilt mycket mer ved. Jag har kallt i källaren alla dagar utom när jag eldar.
Tja, kanske det. Borde väl gå å räkna på på nå vis, yta och densitet på muren och hur mycket som värme "avleds" eller kyla som leds in underifrån. Tänk på betonggolv utan golvvärme, brrr.
Nej, det blev för krångligt, nu får jag huvudvärk...
Men det svåraste blir ända att övertyga farsan om fläktar som alternativ. Själv är jag inte omöjlig, men nu är det ju inte jag som ska ha..
 
Hyvel-Bengt skrev:
Tja, kanske det. Borde väl gå å räkna på på nå vis, yta och densitet på muren och hur mycket som värme "avleds" eller kyla som leds in underifrån. Tänk på betonggolv utan golvvärme, brrr.
Nej, det blev för krångligt, nu får jag huvudvärk...
Men det svåraste blir ända att övertyga farsan om fläktar som alternativ. Själv är jag inte omöjlig, men nu är det ju inte jag som ska ha..
Hyvel-Bengt skrev:
O
när montören installerar den pannan, den begagnade, sätter han även in en liten ack-tank om det går. Han är tämligen säker på det.
Jag vet inte hur man räknar ut det, men om ni kan klämma in både panna och ackumulatortank i pannrummet så tycker jag att det är den vettigaste lösningen, jag tror att ni har fattat rätt beslut.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.