En Nibe Alpha (tidigare TMV Alpha), Baxi Duo (tidigare Perifal Duo) eller någon annan mindre panna med dubbla eldstäder för att ha möjlighet att byta bränsle utan krångel vid behov.
Komplettera med lämplig pelletsbrännare.

Går det att ha pelletsförråd utanför pannrummet och skruven genom väggen eller liknande?
 
Det kanske är en rätt bra lösning med en vedpanna utan acktankar och med elpatron? Alt en enkel vedpanna och en liten tekniktank på 500 liter. Då kan de gå och lasta in ved när de känner för det och när de inte orkar det så kan de köra på el. Då håller de sig i rörelse också.

Jag tycker inte att de verkar så lastgamla. Folk håller ju ofta igång till långt över 80 idag.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Modern pelletseldning behöver inte ta stor plats om man kan tänka sig att fylla på behållaren var 3-5 dag. Vill man ha större volym dockar man intill ett externt förråd. Compact modern pellet boiler with digital display for home heating.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill man ha pannan i köket så varför inte en vattenmantlad pelletskamin. Då kan man ju även se elden. Vattenmantlad pelletskamin i kök med synlig eld genom glaslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det krävs dock påfyllning minst varannan dag men jämfört med ved så.....
 
Hyvel-Bengt skrev:
Hej.
Hej

Hyvel-Bengt skrev:
Största problemet är väl att det inte finns några ack-tankar i befintlig anläggning just nu. Det kanske finns ekonomi att ändra på det men det finns definitivt inte plats inne i huset. e
Om det heter att man "inte har plats för en ackumulatortank" så betyder det i man värld att man inte vill ha någon ackumulatortank".


Hyvel-Bengt skrev:
[*]Bergvärme har diskuerats för några år sen men avfördes då främst med motiveringen att "man ska elda i gamla hus för ventilationens skull". Sant i och för sig, men man nog lösa en sån sak på annat sätt. Men har farsan bestämt sig så kan han vinna en envig mot en åsna i envishet...
Om han vill elda så är det klart att han ska få elda :)

Hyvel-Bengt skrev:
möjligt tillsvidare. Sen i vår sommar kan man kanske bygga en "riktig" anläggning från scratch.
Är det verkligt vettigt att sätta in en panna som bara ska stå där i några månader är det inte i så fall bättre att vänta och köra på el en vinter?

johanpelle skrev:
Envishet går inte att råda bot på. CTC Parca är bland det värsta man kan ha, inte bra till någonting.

Är det inte krav idag att man vid nyinstallation eldar mot en acktank?
Självklara valet är naturligtvis en modern pelletspanna som man kan köpa begagnad till bra pris.
Då får man värme i murstocken och slipper komplettera med element för att hålla ned framledningstemperaturen.
Om man inte har plats för en ackumulatortank så har man inte plats för ett pelletsföråd tycker jag.

Om man inte orkar bära ved så orkar man inte bära små säckar med pellets tycker jag.

Hyvel-Bengt skrev:
Nej, eller hur, känner mig olustig inför den där Parcan. Tycker verkar dyr i förhållande till vad man får och att den är "omodern" om ni förstår vad jag menar.
Likaså trodde jag också att det var krav på ack-tank vid nyinstallation idag men en sån där Parca skulle gå bra enligt montörn som va ut och inspekterade farsans system. Babblade nåt om "befintlig anläggning" tyckte jag farsan sa, vad nu det kan betyda. Kanske vill vara "schysst" och erbjuda en snabb lösning på ett besvärligt problem och dessutom tjäna en slant på att sälja en panna men... nja... anar oråd av någon anledning.
Pellets, pellets pellets... Japp, ska titta på det.
---
Det betyder väl att eftersom det inte rör sig om någon väsentligt förändring av anläggningen så kommer det att gå bra att sätta in den pannan?


Men vad sägs om att sätta in en finrumspanna i finrummet och att man ställer en ackumulatortank i det rum som för närvarande är pannrum?
 
Har man inte plats för en acktank har man troligtvis inte plats för nån större mängd ved inne heller och dom som bor där blir inte yngre. Nån typ av värme pump lägger jag en röst på bergvärme är bäst men kostar lite extra och inga problem att installera den nu och köra på elpatron tills hålet är borrat.
 
Man bör nog inte ha all ved inne men för någorlunda bekvämlighet är det bra att ha ved för en vecka eller så inne.
 
Detta skulle naturligtvis löst problemet. Inga krav på ack-tank då energin redan är lagrad i pelletsen, vedeldning så ofta man vill men ändå värme dygnet runt. Pelletspanna med synligt eldutrymme och integrerad förvaring, minst 80 cm bred. Den tar visserligen minst 80 cm i bredd men större motgångar har övervunnits i historien. Tyvärr är priset inte lika euforiskt; runt 80K
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Man bör nog inte ha all ved inne men för någorlunda bekvämlighet är det bra att ha ved för en vecka eller så inne.
Eller så har man all ved i vedskjulet :cool:

Skulle gissa att det för närvarande förhåller sig på detta sätt för ts pappa och att ts pappa är en expert på ved och vedlogistik ;)
 
Har man inget pannrum och samtidigt har en vision av egen härd "är guld värd" så är detta en modern sådan. En friggebod med 40 kw vedpanna och 3 kbm tank, kulvert och gratis ved, är en annan variant
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Men vad sägs om att sätta in en finrumspanna i finrummet och att man ställer en ackumulatortank i det rum som för närvarande är pannrum?
VIADRUS? :p
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Nils-Orvar skrev:
VIADRUS? :p
Förvisso en bra panna men den gör sig inte nog i ett finrum.

Jag vet inte hur lyckat det är att elda i den utan ackumulatortank det känns som den kan komma att gå i kok allt för lätt? Men det är bara vad jag tror.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
@kulle: Mja, det där med 18m3 ska ta en nypa salt. Vintrarna här i Mälardalen kan vara riktigt milda och då går det inte åt mer än så men blir det kallare...

@Torbjörn Einarsson: Ja, så blir det! Det blir en Parca till slut... men en begagnad. Ska iväg nästa vecka och hämta en Norra Hammar kökspanna-variant från sent 80-tal. Denna ska kompletteras med en liiiten tank på 300 liter som den där montörn ska brotta in någonstans i pannrummet brevid pannan.
Inte den bästa lösningen kanske men betydligt bättre tycker jag, än att bränna 35'000+ på ny panna av liknande typ.
Sen angående pelletspanna är det som du säger bra om han slipper krypa runt på golvet med sin dåliga knän. Ett är redan opererat, de andra "gnisslar" de om typ..

@Nils-Orvar: Njaej, möjligt, men bökigt. Pannrummet ligger mitt i huset (skorsten ligger ju mitt i huset efter gammalt snitt) och ingen av väggarna är en yttervägg. Blir en lång skruv in utifrån (genom två rum) i så fall. Intilliggande rum inomhus finns det inte plats i tyvärr. :(

@pelpet: Utan ack-tank med elpatron gillar jag också nu när jag tittat närmare på det, men han har bestämt sig fader Abraham.
Nej, sååå gamla är de inte men jag ser ju "förändringen" de senaste åren. De har inte samma snärt i steget som förr. Om man då tänker sig lika många år framåt i tiden, hur ser det ut då?

@exerg: Att ha en kamin/kökspanna i köket vore kanon, finns t.o.m pipor dit sen tidigare. Tyvärr är trappen upp på övervåningen byggd så den sneddar över muren och blockerar rören... så där sket sig det. :mad:
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Hej
Om det heter att man "inte har plats för en ackumulatortank" så betyder det i min(?) värld att man inte vill ha någon ackumulatortank".
Oookeeej... Modigt uttalande för en som har noll koll på planlösning och förmodligen är bortskämd med en kåk på minst 170 kvm + biareror. Men högmod brukar gå för fall som det heter...

@Hyltran från Veglemyren: Bättre köra på el i vinter? Tja, kanske, men nu är dte inte jag som bestämmer i det fallet.
- "Inte ha plats för en ackumulatortank så har man inte plats för ett pelletsföråd."
Ja, det är nog sant. Inte omöjligt men bökigt.
- "inte orkar bära ved så orkar man inte bära små säckar med pellets".
Nej, ska man pellets ska det vara bulk och det ju svårt och få till som sagt.

Hyltran från Veglemyren skrev:
Det betyder väl att eftersom det inte rör sig om någon väsentligt förändring av anläggningen så kommer det att gå bra att sätta in den pannan?
Hur definierar man då skillnaden mellan "väsentlig förändring" och nyinstallation?

Hyltran från Veglemyren skrev:
Men vad sägs om att sätta in en finrumspanna i finrummet och att man ställer en ackumulatortank i det rum som för närvarande är pannrum?
Då får man bygga en ny skorsten på ett annat ställe och om du då INTE eldar i den ursprungliga skorstenen förblir den kall och då dör självdragsventilationen. Att hålla självdraget igång är en av huvudanledningarna till att de vill fortsätta elda. Alltså = inte alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.