RilleRock
DMOL skrev:
Det normala på larm är att ingångsfördröjda sektioner alltid är det oavsett läge.
Inte i SPC :p , det kan väljas vilket som på de olika områdena.
 
D
RilleRock skrev:
Inte i SPC :p , det kan väljas vilket som på de olika områdena.
SPC är som som den där bortskämda sonen till börsmäklaren på Wall Street... har alla resurser :)

Men anledningen till varför det är utgångsfördröjning på Hemmaläge, är ju för att man inte ska väcka omgivningen om man glömmer bort att frånkoppla innan man öppnar dörren. Det tog mig ett tag att klura ut funktionen på Paradox, men kollade i Visionics manual nu och där verkar de inte tänkt så långt.
 
Hitta ingen rea på visonic idag :( trodde på black friday rea
 
RilleRock
DMOL skrev:
Men anledningen till varför det är utgångsfördröjning på Hemmaläge, är ju för att man inte ska väcka omgivningen om man glömmer bort att frånkoppla innan man öppnar dörren. Det tog mig ett tag att klura ut funktionen på Paradox, men kollade i Visionics manual nu och där verkar de inte tänkt så långt.
Ja föredrar att mitt larm i tex garaget skall larma direkt om någon bryter upp min garagedörr när ja är hemma.
För att inte störa grannarna OM så skulle ske är utessiren fördröjd ett antal sekunder så man hinner larma av.
 
Ok, är det rätt uppfattat då att det inte går att använda både ingång-/utgångsfördröjning samt skalskydd på dörrkontakten?
Då faller ju lite tanken med skalskydd på entrédörren i "Hemma"-läget, som kan vara bra när man t.ex. ligger och sover....

Kontakterna för källardörr och altandörr är ju satta som "Skal" och fungerar helt ok i både "Borta"- och "Hemma"-läge.

Det vore intressant att veta hur i andra Visonic-användare har löst detta ...:)
 
Någon som har Powermaster 10 och katt hemma? Det jag funderar på är om man måste sätta "husdjurs-linsen" på rörelsedetektorerna för en liten katt eller om den ändå inte uppfattas?
 
RilleRock
pezlin skrev:
Någon som har Powermaster 10 och katt hemma? Det jag funderar på är om man måste sätta "husdjurs-linsen" på rörelsedetektorerna för en liten katt
Ja, samt beror de på hur den rör sig/hoppar.
Hade stängt av innesiren tills vidare.
 
RilleRock skrev:
Ja, samt beror de på hur den rör sig/hoppar.
Hade stängt av innesiren tills vidare.
Ja=ja, jag har en katt eller Ja=ja, jag har satt på husdjurslinser? :)
 
*bump*
 
Vi har katt och powermaster 10. Köpte rörelsesensorer med "husdjurslins". Det har funkat bra förutom den gången katten hoppade upp på bordet och då blev tillräckligt stor i rörelsesensorns öga för att trigga larmet. Fick ett filmklipp på en katt som snabbt hoppar ner från bordet :) Sen dess har vi varken haft problem med katt på bordet eller larm som triggats av husdjur.
 
Ok, då blir det till att sätta på husdjurslins. Räcker det alltså att katten hoppar upp på en möbel? Stod bordet nära sensorn? Vi har en sensor som sitter i en trappavsats som man kanske måste flytta då för den sitter bara kanske 1,5 meter över golvet och där springer katten upp och ner ganska mycket.
 
Tror inte det finns några exakta mått att gå på. Hänger på hur stor katten är också, så du får nog bara prova om det funkar i trappavsatsen. I vårt fall berodde det också på att sensorn var tiltad lite neråt. Då syns ju t.ex. katter lättare eftersom husdjurslinsen skärmar bort just nedre delen av sensorns område.
 
Någon som kan berätta hur jag går till väga för att byta batterier i mina PIR:ar, och då på centralenhetssidan. Dvs, vad måste jag göra för att larmet inte ska gå igång när jag skruvar av höljet på PIR:en? Har läst instruktionerna men hittar inte något svar på detta.
 
kanelglass skrev:
Någon som kan berätta hur jag går till väga för att byta batterier i mina PIR:ar, och då på centralenhetssidan. Dvs, vad måste jag göra för att larmet inte ska gå igång när jag skruvar av höljet på PIR:en? Har läst instruktionerna men hittar inte något svar på detta.
När jag har hållit på och pillat med PIR har centralenheten bara pip irriterande när jag tagit ur batteri.
Om larmet hade varit pålarmat så hade det nog börjat larma men nu var det inte det.

Centralenheten är det bara att öppna. Samma där den klagar lite. Byta batteri och sätta ihop igen. Jag hade hörselskydd på då pipet var rätt högt.
 
Sätt larmet i installatörsläge så bryr den sig inte om att sabotagekontakterna utlöser :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.