A
Finns säkert hur mkt som helst av denna fråga men skulle behöva råd för mitt projekt.

Har ca99 kvm vind som typ är delvis isolerad med:
Asfaltspapp av nått slag (säkert fuktavvisande?)
Lite isolering
En byggnadsmatta

Sett att det är lite till och från på vissa ställen och lägsta isolering har ingenting (dvs man ser träskivorna) och högsta kanske 3-400mm

Syftet med detta är att spara på värmen i huset.

Tänkte tilläggsisolera detta direkt med: paroc extra 70 mm (se bild)

Eller isover easy 70mmx56x1160 mm
https://www.bauhaus.se/isoleringsskiva-easy-70mm-70x1160x560-10-39m-paket.html#full-description

Eller Isoleringsrulle lambda 39 70x113x16000 (smidigt med rulle)
https://www.bauhaus.se/isoleringsrulle-lambda39-70mm-70x1130x16000mm-18-08m.html#full-description

Först tänkte jag vara extremt ambitös och ta bort allt, addera på nytt ångspärr sedan ny isolering. Men det jobb.som krävs.med tätning m.m så tänkte jag skita i det och bara fylla på med isolering direkt på byggmattan. (Se bild)

Vinden har för övrigt hyffsat bra ventilation med inte så jättehög luftfuktighet (ca60-75%) tänkte ev kompkettera med luft spalt från isover eller den i cellplast från jackon också för att ev bygga upp det ytterligare.

Så va tycker ni? Köp rullen och fortsätt eller gör jag en tankevurpa?


Delvis isolerad vind med asfaltspapp, byggnadsmatta och ojämn isolering under takbjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis isolerad vind med asfaltspapp, isolering och byggnadsmatta synlig mellan takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går bra att bara bygga på med mer isolering.

Dock att tänka på:
Om du inte har plast i taket så finns en risk för lite högre fuktnivåer.
Bättre isolering sänker också temp på vinden vilket gör att luftfuktigheten ökar.
All isolering på vinden ska vara vindskyddad.

Även om du inte har plast i taket så gör det nytta att se till att det är ordentligt drevat längs alla taklister och runt skorsten och rör och ventilationskanaler.

Alltså bör du hålla fuktnivå (ev mögelbildning) under skarp kontroll de närmsta åren.

Såg ut som du hade rejält stora springor vid takfoten.
Om du får fukt-/mögelproblem så kanske det faktiskt kan hjälpa att minska på ventilationen på vinden, så att temp ökar vilket i sin tur ger lägre fuktnivå (RH). Det här är dock balansgång på slak lina, så vad som fungerar i just ditt fall, (om det blir nödvändigt), går inte att säga generellt.
 
A
Tack! Kanon då köper jag en sån där rulle. Dock undrar jag, är det inte varmluft innefrån huset samt kalluft uteifrån som skapar kondens = fukt?
Vet inte om jag har plast i taket hur ser man det? Det är iaf inget ångplast på insidan.

Min tanke är att isolera ganska mycket på innertaket för att behålla värmen i huset. Samt säkerställa öppet med spalt (springor) vid takfoten att skapa drag / ventilation (enligt det du ser) det borde väl vara en bra plan?

Oavsett så kanske jag ska börja isolera och stämma av där efter läget med fukten
 
Plast/ångspärr bör du se/känna om det finns genom att lyfta på isoleringen på vinden. Den kan ligga antingen över eller under glespanelen.

Den varma inomhusluften fuktas ner av oss människor genom andning, svettning, dusch, bad, tvätt, matlagning etc. Vid + 20 C klarar luften att bära vattnet som ånga, men när luften kyls så sjunker dess förmåga att hålla vattnet som ånga och då stiger RH/luftfuktigheten och när den närmar sig 100% så faller vattenångan ut som vattendroppar/kondens. Tänk på sommarens kalla ölglas och hur luftens ånga faller ut i kondens/imma när luften kyls mot det kalla glaset.

Om inomhusluft tränger upp på vinden så kan det alltså ibland fungera med ventilation som transporterar bort luften/fukten, ibland inte genom att det blir kallare på vinden ju mer/bättre ventilation där är, och då kan kylan göra att det blir för fuktigt. I sådana fall kan det istället hjälpa med mindre ventilation så att temperaturen blir högre. Det är det här som gör det så besvärligt med vindar och fukt. För mkt fukt under för lång tid ger mögel.

Genom att tilläggsisolera vinden sänks temperaturen där. Om vindens fuktighet tidigare legat på gränsen men klarat sig så kan den lilla temperatursänkningen räcka för att det ska bli för fuktigt och mögel börja växa till. Därför behöver man ha noggrann kontroll under några år efteråt för att se så att inget händer.
 
A
Jaha förstår.Har en Oregon fuktmätare som ligger på nordöstra sidan. Den indikerar enbart men ska man köpa en sån med sticka också?

Fuktigheten sjönk när jag öppnade upp två spånskivor på sydvästra sida. Varför dem fanns där vet jag ej med kan varit för att skydda mot getingar/getingbon då den takfoten ligger mot altanen. Den fuktiga luften som gick in under från altanen hade ingen annanstans att gå vilket borde heller inte vara bra.

Tror dock att jag ökade draget i vinden som hjälpte till lite. Nu har jag en fuktighet på ca 62%-75% max. Den var högre innan. Graderna är ca 5 mer dvs 0 resp 5 i vinden. Man får börja med att tilläggsisolera och sedan styra ventilationen utefter vad fuktigheten säger. Menar du? Bra tips! 😊
 
Över 75% ska RH inte vara annat än mkt kortvarigt dvs 1-2 dgr ngn ggn nu och då.

Ligger du runt 70% RH och vinden är ca 5 C varmare än ute så kommer det förmodligen att bli kritiska värden på RH efter tilläggsisolering.

Om vinden är ca 5 C varmare än ute, trots den rejäla takfotsventilationen så indikerar det att det läcker upp en del onödig värme på vinden.

Tror du bör kontrollera vindsbjälklagets alla kanter mot yttervägg, skorsten, och vid alla genomföringar. De måste vara täta/drevade/tejpade för att stoppa inneluft/fukt att tränga upp.
 
A
Okej har läst om att upp till 70-75% har en mindre risk med mögel tillväxt.. nu ser det ut såhär.. och det är inte konstigt alls.. köpte huset ett år sedan och har renoverat sedan dess (badrum nu) nu kikar jag på vinden också.
Digital termometer som visar inomhus-, utomhus- och vindstemperatur med hög luftfuktighet på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men kan nog säga att det ligger oftast under 70% iaf. Har sett en del otäta delar i taket ex vis badrums gamla frånluft ventilation som inte används längre (ventil direkt till vind..) denna läcker säkert en del men som du säger så behöver jag titta på detta. Tycker du msn börjar med det eller att tilläggsisolera? För du tror inte det bara kan läcka pga svag isolering på många ställen.
 
Japp. Börja med att leta och täta svaga punkter. (Mkt lättare ju mindre isolering det är.)

Isoleringen i sig tätar inte ett dugg mot uppträngande luft/fukt.

Har du t ex bara ett rent brädtak (spontade eller ospontade brädor/pärlspont el likn, dvs inga skivmtrl såsom gips, spånskivor, masonit etc med tätade/spacklade skarvar) så läcker det upp massor mellan brädorna om det inte finns ångbroms/ångspärr.
 
A
Nä innertaket jag har är med någon form av gips eller masonit eller skivor som är spaklade till ett "helt" innertak, i en del andra rum så har jag bitar man klickat ihop. Ska inte stenull vara lite fuktmotståndigt?

För övrigt har du testat en sådan? Jag tänker mig vid-10 eller nåt samt att man brassar på kaminen någon timme innan.

http://www.proffsmagasinet.se/uthyrning/produktvisning-uthyrning?item=prod_prod-s1/3676

Då måste man spara tid och se ganska bra vart det läcker värme? Samt om det kommer nått från sidan om skorsten är väl bra att veta då man använder denna en del på vinter halvåret. Vad tro du om det?
 
Spacklade och målade skivor i taket fungerar bra som ångbroms. Då återstår bara alla kanter och genomföringar... :rolleyes:

Sten- & glasull tar ingen skada av vatten/fukt. Däremot kan de till skillnad från exvis sågspån inte suga upp/buffra ngn fukt, vilket gör att all fukt måste hanteras av kringliggande trämaterial. Det leder ofta till att det blir för mkt fukt på träet runt omkring som börjar mögla, och vid större fuktmängder och under längre tider kan ruttna.

Kan nog vara bra att hyra en lasertempkamera för att få en grov överblick av var man kan behöva göra insatser. Se bara till att du också får utförliga och tydliga instruktioner i hur den används resp inte används då det annars kan bli missvisande värden.

Bra tempdiff skadar inte, men några minus ute och ca +20C inne ska normalt räcka. Tänk på att det ofta gör stor skillnad om det blåser eller är rel vindstilla. Det gör också ofta stor skillnad från vilket håll det blåser. Särskilt där det inte är tätt. Med kameran ser du ställen där det blåser in kalluft men inte ställen där det blåser ut. Blåser vinden från andra hållet blir det tvärtom.

Sedan vet inte kameran om det är kallt på ett ställe huruvida det beror på att det är dåligt isolerat, eller om det är en springa där det drar in kalluft.
 
A
Jaha så det kan stjälpa mer än hjälpa med sten ull... jo men jag tänker att man kan använda mätaren för att dra en del slutsatser och kanske styra en vart det läcker. Titta runt i100kvm i ala vrån o hörn kan ta en del tid.. Okej! Då gör jag en besiktning först och därefter tillägsisolerar jag :) tusen tack för hjälpen!
 
Varsågod. :)

Tyvärr är det sällan som det finns några bra genvägar. Det är som ett träningspass. Man vet att det gör gott, men det är kämpigt. Belöningen kommer efteråt. :beer:
 
A
😊 fan nu såg jag att när jag eldade på en del hemma igår och fick därledes upp tempen i vinden så sjönk rh ner till 6-% nått.. alltså kanske jag inte bör tilläggsisolera ..
 
Eller kanske minska ventilationsspringorna för en ngt högre temp på vinden?

Bor du blåsigt? (Typ längs västkusten, Skåne el fjällen)
I så fall behövs inte mkt till ventilationsspringor.
 
A
Jag har relativt stora springor just nu bor i sthlm hyffsat tätbebyggt, dock kan det blåsa en del från norra sidan och det brukar ju hjälpa. Kanske ska bygga på luftspalt istället. Hur ser du på att skruva dit egna 2x5cm skivor och sedan papp eller eps? För att skapa en liten lucka för ventilation. Finns dem från isover men de kostar 400:- för 4 st...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.