Hej.

Farsans modiga ERYL från -58 har dragit sin sista suck och börjat pissa in vatten på ett par ställen i härden... :(
Nåväl, den har gjort sitt jobb och förtjänar sin pension. Frågan blir hur man går vidare på bästa sätt.

Största problemet är väl att det inte finns några ack-tankar i befintlig anläggning just nu. Det kanske finns ekonomi att ändra på det men det finns definitivt inte plats inne i huset. Inte heller några biareor som kan färdigställas på lämpligt sätt. Man får helt enkelt bygga ut om man ska ha plats för ack-tankar och då blir det en helt annan ekonomisk fråga. Sen har vi ju tiden. En utbyggnad svänger man inte ihop på en kaffekvart men riktigt sketkallt, det kan det bli redan imorgon.

  • Ett helt nytt pannrum med ack-tankar i närheten vore förstås det bästa men det finns inte inom räckhåll just nu.
  • Bergvärme har diskuerats för några år sen men avfördes då främst med motiveringen att "man ska elda i gamla hus för ventilationens skull". Sant i och för sig, men man nog lösa en sån sak på annat sätt. Men har farsan bestämt sig så kan han vinna en envig mot en åsna i envishet...
    Dessutom finns det heller inte tid för en sån operation nu.
  • Luftvärmepump har jag lågt förtroende för. Har inte stött på en anläggning än som inte låter som tröskverk efter några år och rent estetiskt tror jag inte det får godkänt från varken mor eller far.
  • Att sätta in någon slags tank med vatten som man värmer med el har diskuterats... men... nja, låter inte rimligt.
  • Nej, någon slags uppvärmning med låga (kamin, vedpanna, etc) ligger nog närmast till hands. Skog har vi egen. Huset räknas väl som "litet" idag med sina 115 kvm. Isoleringen är väl fläckvis bra. Med ERYLen kunde vedförrådet på 18 kubik räck ett helt år ibland och ibland inte alls.
Det som ligger på lut nu ( och som jag kanske vill bromsa) är farsans kontakt med en firma som säljer CTC. En montör där som tittat på anläggningen vill sälja på farsan en CTC Parca 300 på 17 kW. Den är säkert bra men... det känns ändå fel på nå vis att investera så mycket i teknik som är "gammal" om missförstår mig rätt. Av flera skäl är det mer vettigt att köpa en "modernare" panna med bättre verkningsgrad, högre effekt, större vedmagasin etc. Men då krävs ack-tank. Tillbaka på ruta ett.
Mitt förslag är att försöka hitta något begagnat som är så lik föregångaren som möjligt tillsvidare. Sen i vår sommar kan man kanske bygga en "riktig" anläggning från scratch.

Vad tycker ni? Fler alternativ och synpunker mottages tacksamt.
 
Svåra frågor det där. Känner mycket väl igen diskussionen på flera plan som du beskriver.
Nu har visserligen inte föräldrarnas panna lämnat in, men hanteringen av ved börjar bli allt tyngre.
Pannan har därför kompletterats med en begagnad pelletsbrännare, som kan rycka in och hjälpa till när veden eller orken tryter.
Kan en sådan, kanske lätt begagnad anläggning vara ett alternativ att tillföra på listan?
 
Om han redan har ett vattenburet system så kanske en luft-vatten-värmepump kan vara något?
Sen en liten täljstenskamin i vardagsrummet så att fastgubben kan fortsätta elda lite pinnar emellanåt
 
Envishet går inte att råda bot på. CTC Parca är bland det värsta man kan ha, inte bra till någonting.

Är det inte krav idag att man vid nyinstallation eldar mot en acktank?
Självklara valet är naturligtvis en modern pelletspanna som man kan köpa begagnad till bra pris.
Då får man värme i murstocken och slipper komplettera med element för att hålla ned framledningstemperaturen.
 
Pelletspanna framstår som det närmaste utbytet.

För egen del kan jag inte förstå varför man inte vill ha bergvärme. Vi slängde på ett konvektorelement i källaren, men i övrigt gick vi från olja till bergvärme och det är det bästa beslut jag tagit vad avsermitt hem.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hur gamla är föräldrarna? Och finns det kamin i huset? Isåfall kanske det är bättre att helt enkelt byta pannan mot en elpanna, alt en el/ved-panna så att man inte behöver elda om man inte vill det.

Finns det inte ens plats för en acktank på en kubik?
 
GoForIt skrev:
...Pannan har därför kompletterats med en begagnad pelletsbrännare...
Mmm, tanken har slagit mig men slog bort för jag antog som hastigast att en sån anläggning blir för stor för pytte-pannrummet. De anläggningar JAG sett tidigare har varit till större hus men jag får nog uppdatera mig och se vad som finns. Bra tips!

Stuff skrev:
Om han redan har ett vattenburet system så kanske en luft-vatten-värmepump kan vara något?
Sen en liten täljstenskamin i vardagsrummet så att fastgubben kan fortsätta elda lite pinnar emellanåt
Har lågt förtroende för luft-vatten- / luft/luft-pumpar baserat på vad jag sett. Kan du tipsa om nåt som kan få mig andra tankar? En anläggning som inte väsnas för mycket under normal drift och inte låter som ett trösverk på dekis efter några års normal körning?
En kamin i vardagsrummet blir det inte men där pannan står/stod skulle det va finnemang med en liten kamin om snyggade till runtom och rev ner "lilla" väggen in till pannrummet. Detta i kombination med en bergvärmepump var just mitt förslag för uppvärmning för några år sen när det var tal om uppgradering. Synd att det inte blev av...

Stenolofanders skrev:
Här är en rektangulär "platsbesparande" acktank som verkar vettig, om det trots allt skulle gå att trolla fram nån yta att ställa den på: [länk]
...
"Platsbesparande".. hehe.. skulle du se farsan kåk får du nog ett gott skratt. Att försöka få in den där hos farsan är ungefär som att försöka spela bastuba i VW bubbla. :D
Närå, jag förstår vad du menar, det är ju något sånt där man skulle böka in någonstans, det vore mums filibaba. Tyvärr är det helt uteslutet av utrymmesskäl. :(

Pontus Berg skrev:
Pelletspanna framstår som det närmaste utbytet.
För egen del kan jag inte förstå varför man inte vill ha bergvärme. Vi slängde på ett konvektorelement i källaren, men i övrigt gick vi från olja till bergvärme och det är det bästa beslut jag tagit vad avsermitt hem.
Mhmm, en till röst för pellets. Får botanisera vidare i det.
Angåeende bergvärme. "Jag är för", som syrran brukar säga...
Gjorde mitt specialarbete i gymansiet om värmepumpar så jag har lite koll på sånt.
 
johanpelle skrev:
Envishet går inte att råda bot på. CTC Parca är bland det värsta man kan ha, inte bra till någonting.
Är det inte krav idag att man vid nyinstallation eldar mot en acktank?
Självklara valet är naturligtvis en modern pelletspanna som man kan köpa begagnad till bra pris.
Då får man värme i murstocken och slipper komplettera med element för att hålla ned framledningstemperaturen.
Nej, eller hur, känner mig olustig inför den där Parcan. Tycker verkar dyr i förhållande till vad man får och att den är "omodern" om ni förstår vad jag menar.
Likaså trodde jag också att det var krav på ack-tank vid nyinstallation idag men en sån där Parca skulle gå bra enligt montörn som va ut och inspekterade farsans system. Babblade nåt om "befintlig anläggning" tyckte jag farsan sa, vad nu det kan betyda. Kanske vill vara "schysst" och erbjuda en snabb lösning på ett besvärligt problem och dessutom tjäna en slant på att sälja en panna men... nja... anar oråd av någon anledning.
Pellets, pellets pellets... Japp, ska titta på det.
---

pelpet skrev:
Hur gamla är föräldrarna? Och finns det kamin i huset? Isåfall kanske det är bättre att helt enkelt byta pannan mot en elpanna, alt en el/ved-panna så att man inte behöver elda om man inte vill det.
Finns det inte ens plats för en acktank på en kubik?
Farsgubben är 67 och mor mamma är 61 så det lär ju inte alltför länge innan dom inte orkar bubba in ved var och varannan dag.
Finns ingen kamin idag men, som sagt ovan, om man slänger ut pannan kan man ställa en kamin där om man fixar till... hrmm... "omgivningen" (den är inte så snygg just nu).
Har ytterst svårt att se var man år in en tank någonstans i huset utan att bygga ut. Befintliga lilla miniatyrpannrummet är väl ca 2x2,5 m... kanske. Har inte mätt, har inte tillgång i skrivande stund.
Får man in panna + tank på 5m2? Då också i förhållande till rökrör samt en liten varmvattenberedare i taket samt hela elcentralen!
Elpanna? Vad är det egentligen?
 
Elpanna är en eldriven vattenkokare. Värmer vattnet i systemet med el, helt enkelt. Billig att köpa men dyr i drift och helt underhållsfri. Inbyggd varmvattenberedare.

En acktank behöver inte nödvändigtvis stå i pannrummet. Men jag tror att du får in en mindre acktank och en panna på 5 kvm. Det blir förstås inte speciellt luftigt. Har du acktank med elpatron behöver du ingen varmvattenberedare om du skaffar en acktank med beredare.
 
pelpet skrev:
...En acktank behöver inte nödvändigtvis stå i pannrummet. Men jag tror att du får in en mindre acktank och en panna på 5 kvm. Det blir förstås inte speciellt luftigt. Har du acktank med elpatron behöver du ingen varmvattenberedare om du skaffar en acktank med beredare.
Nej, jag vet att tanken inte måste stå i pannrummet men det är i det här fallet det enda rimliga alternativet. Kåken är gammal, liten från början och utbyggd i omgångar av fler ägare, nu farsan senast. Följden blir en halvstor kåk med... ska vi kalla det för "medioker" planlösning, om man snäll. Flera prång, korridorer och osmidiga hörn, vinklar och vrår. Som sagt, utan att bygga ut (som det finns planer på, men inte hinns med just nu) finns bara ett alternativ kvar, pannrummet.
Hur liten kan ack-tank vara i förhållande till pannan?
 
Det finns väl ingen gräns för hur liten tank man kan ha. Allt man har är framåt. De minst tankarna är väl kring 200 liter.

Jag skulle föreslå en vedpanna som redan från början förbereds för pelletseldning. Då kan han elda så länge kroppen håller. Många gubbar håller ju på med veden långt efter fyllda 80 bara de får litet hjälp i skogen. Om kroppen säger stopp går det att elda med pellets.
Den dagen det kommer yngre folk i gården kan de lyfta pelletsbrännaren till sides och fortsätta med veden.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
heimlaga skrev:
...Jag skulle föreslå en vedpanna som redan från början förbereds för pelletseldning. Då kan han elda så länge kroppen håller. Många gubbar håller ju på med veden långt efter fyllda 80 bara de får litet hjälp i skogen. Om kroppen säger stopp går det att elda med pellets...
Mmm.. låter klokt, nåt sånt skulle jag nog också göra. Tyvärr är det inte jag som har sista ordet i den här frågan. Har nyss kikat på Blocket efter nåt matnyttigt och skrivit ut lämpliga objekt till min analoge fader. Blir förmodligen en sk kökspanna, liknande ERYL'en som satt där förut, för billig en peng. Men hellre det än att lägga 37'000 (eller nåt?) på den där CTC Parcan som är typ en kökspanna fast nyare i plåten.
 
kulle
Med tanke på att det inte går mer än 18 m3 om året, så är nog det mest ekonomiska att köra på en el panna.
Tycker han om att jobba i skogen och hålla på med ved, så kan han ju sälja veden och tjäna in till elräkningen.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Om det finns riktiga planer på utbyggnader eller ombyggnader som kan kombineras med ett nytt och bra uppvärmningssystem så skulle jag också satsa på något billigt begagnat som liknar den nuvarande lösningen.

Om nuvarande pannrum är trångt och de boende är lite till åldern så skulle jag avråda från en pelletslösning om du inte kan vara helt säker på att det kommer vara relativt enkelt och smidigt att arbeta med och runt brännaren även när man är stel och har ont överallt. Det krävs ändå en del service av en pelletsanläggning och om en tung brännare måste lyftas ur pannan varje vecka när man kryper på knä och knappt får plats så är det inte roligt. Det kan fungera men mät ordentligt hur luckor öppnas och stängs, hur förrådet står, hur pelletsskruv och slang placeras och att man sedan kommer åt ordentligt.

För framtiden skulle jag rösta på en ved-/pelletskombination med ackumulatortankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.