Just nu är jag inne i en period då jag vill få undan en massa "småprojekt" i verkstaden, innan jag börjar på de stora förbättringarna. Typiskt sånt som tar lite tid men gör stor nytta! Hittills har jag hunnit med tre av dessa som inte direkt platsar i skryttråden, även om jag är sjukt nöjd över att ha betat av några såna här saker. ;)

Hög verkstadspall:
https://youtu.be/bU8f1cMA6tg
Hög verkstadspall i trä under konstruktion i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Push sticks":
https://youtu.be/LFtOOdu2fV8
Push stick i orange för användning i verkstad ligger framför kuggkrans till sågverktyg på ljus träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hylla för skruvar o.dyl.:
https://youtu.be/P-0jJUAMnIE
Hylla med skruvar och förnödenheter i en verkstad med trälampanterad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
erikssonandreas och 4 till
  • Laddar…
Trevligt med lite filmer :)

Tycker dock detta ser lite sketchy ut (klingan skyhögt, inget klingskydd, minimalt med yta att få tryck mot anhållet i slutet på snittet), speciellt när du backar ur det för att få till den lilla klacken.

Om du vänder på steken och kör breda sidan mot anhållet får iaf klingskyddet plats.


Händer som placerar träskiva på bordsåg utan klingskydd, riskfyllt arbetsmoment i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Bokat service till Jeepen (borde väl räknas?) för att slippa få nedslag på besiktningen. Blir aningen tidigt och jag har inget egentligen som jag tror är fel, men det är lika bra att bara göra det. Oklart hur mycket tidigare ägare servade.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C skrev:
Trevligt med lite filmer :)

Tycker dock detta ser lite sketchy ut (klingan skyhögt, inget klingskydd, minimalt med yta att få tryck mot anhållet i slutet på snittet), speciellt när du backar ur det för att få till den lilla klacken.

Om du vänder på steken och kör breda sidan mot anhållet får iaf klingskyddet plats.
Tack för bra återkoppling! (y)

Har upptäckt att man lär sig av att titta på klippen man själv filmat. Det finns alltid utrymme för förbättringar.
 
jonmo skrev:
Bokat service till Jeepen (borde väl räknas?) för att slippa få nedslag på besiktningen. Blir aningen tidigt och jag har inget egentligen som jag tror är fel, men det är lika bra att bara göra det. Oklart hur mycket tidigare ägare servade.
Serva innan besiktning?! Det låter jobbigt, kanske skaffa en toyota nästa gång? ;)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Skaffar kullager till bladstyrningarna, 12x28mm lager, efter forskning på nätet bestämde jag mig för kullager med tätningsbrickor av plåt, av orsaken dom klarar högre RPM än gummiförseglade lager. Dom har lite mindre motstånd men det borde inte inverka något. Men det kan bli höga varvtal så de flesta verkade rekommendera sådana och menade dammet var inte så stort problem som man kunde tro. Vi får se hur det går.
 
nanowire skrev:
Serva innan besiktning?! Det låter jobbigt, kanske skaffa en toyota nästa gång? ;)
Gärna det, men Rav4 var lite för liten för oss när vi kollade bil senast, och Landcruisern kändes överdriven. För att förtydliga är det alltså dags för en service inom närmaste kvartalet, jag bara gör den lite tidigare.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
trattalask
jonmo skrev:
Gärna det, men Rav4 var lite för liten för oss när vi kollade bil senast, och Landcruisern kändes överdriven. För att förtydliga är det alltså dags för en service inom närmaste kvartalet, jag bara gör den lite tidigare.
Inte tittat på Sequoian? ;)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Fixat 3-fas uttag i verkstaden, nu slipper jag äntligen skarvsladden från elskåpet utanför
Nytt 3-fas eluttag i en verkstad med en ansluten kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat 3-fas uttag ovanför arbetsbänk i verkstad med verktygsmaskin i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat 3-fasuttag på verkstadsvägg med anslutna kablar och utan skarvsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Rönnis skrev:
Fixat 3-fas uttag i verkstaden, nu slipper jag äntligen skarvsladden från elskåpet utanför
Jag som tycker jag har det illa som bara har 3-fasuttag längs ena väggen... olika grader på I-landsproblem! ;)
Skönt dock när man faktiskt får undan sådana surdegar!

Förresten, är det en Scheppach bandsåg man skymtar på bilden?
 
Idag har jag patchat IKEAs lådfronter för att de ska passa bättre i IKEAköket.... GOF1250ce gjorde ett utmärkt jobb ännu en gång med en cobolt 4mm notfräs.


Vita IKEA lådfronter på en rad, modifierade med notfräsningar och skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Yes pjodden, det är en Scheppach Basato. Införskaffades sådär för kanske 20 år sen. Funkar bra. Det enda jag har att anmärka på är väl i så fall utsuget, men det kanske beror mer på svag spåsug än sågen. Jag använder 25mm 2 eller 3tpi när jag klyver lite grövre bitar men till vardags sitter det oftast ett 16mm 4tpi blad i för finare snitt. Köpte blad nyligen från "Bandsågblad" och är mycket nöjd.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Rönnis skrev:
Yes pjodden, det är en Scheppach Basato. Införskaffades sådär för kanske 20 år sen. Funkar bra. Det enda jag har att anmärka på är väl i så fall utsuget, men det kanske beror mer på svag spåsug än sågen. Jag använder 25mm 2 eller 3tpi när jag klyver lite grövre bitar men till vardags sitter det oftast ett 16mm 4tpi blad i för finare snitt. Köpte blad nyligen från "Bandsågblad" och är mycket nöjd.
Kör du bimetall eller vanligt på dina 1" klyvblad, är de också från bandsågblad.se? Jag har aldrig använt bredare än 1/2 3 tpi för klyvning men är lite nyfiken på vad jag missar :)
 
Jag använder vanliga blad. Tidigare köpte jag 1" 2tpi men den firman finns inte längre så nu köpte jag från Bandsågblad, 1" 3tpi. Snabb och bra service och banden är utmärkta. Kan rekommenderas. Jag tycker det blir stabilare att använda 1" blad vid lite större klyvningar

Jag har klyvt upp till 30cm och det fungerar bra. Det går bra med 3tpi men jag skall nog försöka hitta 1" 2tpi lite längre fram om jag har lyckan att komma över lite grovt material. Jag kommer inte ihåg tjockleken men det skiljer ju så lite mellan olika storlekar så för min del spelar det ingen roll
 
Tuffsaws har 1" 1.3TPI blad
 
  • Gilla
Rönnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.